haazaa kalaamu robbi

Tuesday, January 5, 2010

PALEMBANG DALAM KENANGAN (sempena kedatangan sahabat2 kami dari Palembang)

Assalamualaikum wrt,
Bersua kita kembali di layar maya,
Rasanya baru semalam meninggalkan bumi Malaysia menaiki pesawat Airasia menuju Palembang...
Sekarang sudah kembali duduk menatap skrin laptop...
40 hari berlalu deras sederas air sungai yg mengalir di Palembang...
Untuk mengambil kembali masa yg sudah berlalu memang mustahil, walau menangis airmata darah sekalipun.
Antara isi bayan wapsi kami tempohari katanya masa yg kita ada hanya 3 hari,
Semalam yg kita dah lalui,
Hari ini yg kita sedang lalui,
Dan esok yg akan kita lalui.
Semalam jadi sejarah, esok angan2...
Yg ada pada kita ialah hari ini yg samada kita gunakan sebaik2nya,
Atau kita leka maka ia berlalu begitu sahaja...

Banyak pengalaman manis selama berada di bumi Palembang...
Semanis masturoh2 di sana,
Lebih manis lagi air teh o dan kopi o nya...
Rakan2 jemaah kami menggelarkan manis airnya umpama lori gula terbalik,
Muahaha...tambah secawan air kosong pun masih manis lagi...
Memang rezqi gula kami di sana.

Banyak perkataan2 sana yg boleh dan mudah di pakai...
udim = udah/sudah
tak galak = tak nak
pacak, biso, bise = boleh  (pacak bey=boleh lah)
puaso,puase = puasa
banyu = air
dan banyak lagilaa...malas pulak nak mikirkan sekarang...

Ok, senarai tempat yg kami pergi...
21.11.09  : bayan hidayat di rumah Hj Jamaluddin, Sri Petaling
                  habis bayan terus ke Labu,N9 ke rumah En.Tarmizi, transit 3hari.
24.11.09  : naik pesawat Airasia ke Palembang kuranglebih(style indon) pukul 4 ptg.
            tiba di Bandara(bandar udara/airport) Sultan Mahmud Badaruddin jam setengah 6(5.30)
terus ke rumah Pak Darussalam di Maskrebet...tau sebut tak?
                  (ini bapak yg pertama,indon kan sumanya Pak aje...sapa2 yg dah xde bapak bole hilangkan
                  rindu panggil bapak di sini...) 
26.11.09  : pindah ke Kenten Laut rumah Pak Taufiq, ini bapak muda dari saya tapi tetap panggil bapak.
28.11.09  : terus ke OPI Jakabaring rumah Pak Qosim.
30.11.09  : pindah ke rumah Pak Ihsan di Gandus.
02.12.09  : terus ke Sekip, Masjid Al-Burhan (markas) rumah Almarhum Pak Yusuf, menantunya Pak Rafiq
                  selaku tuanrumah di Lorong Azzuriah.

Ini sekitar Kota Palembang dan selepas ini kami menaiki sepur/keretapi menuju Tebing Tinggi kawasan perdusunan/perkampungan di mana bermulanya mujahadah kami...

05.12.09  : transit pertama, rumah Pak Luthfi( 2pupu Pak Rafiq) di Jln Pasar,Empat Lawang.


Kami naik sepur dari Kartapati,Kota Palembang jam stgh 9(8.30 mlm) sampai di Tebing Tinggi jam stgh 6, haa kalau pandai pukul berapa tu?Hehe pandai pun, pukul 5.30 pagi kuranglebih...Pagi2 kan lengang...bila nak berangkat setelah 2 hari waduh rupa2nya memang pasar betul di luar rumah Pak Luthfi tu...hiruk pikuk dgn orang dan kenderaan...tapi kami di dalam rumah rasa nyaman aje...sebab tak tahu menahu...jadi sangka baik aje lagipun belakng rumahnya mengalir sungai yg besar dan deras arusnya tambah nyaman rasanya...


07.12.09  : ke rumah Pak Yusuf di Taba Dendang...berdendang dgn nyamuk...
09.12.09  : kembali ke Jln Pasar, Kg. Jayaloka rumah Pak Abdul Latiff, kerabat Pak Luthfi.
11.12.09  : kami naik ojek samping (beca yg dipandu motosikal) berpasang2an suami isteri ke rumah Pak
                  Tarmujit di Kg. Pensionan (kg org2 pencen...hehe takde lah...nama je) tak jauh cuma 10 minit je.
                  Sepanjang perjalanan terasa macam 6 psg pengantin di arak sebab semua orang dok tengok
                  kami...Si pemandu tanya nak putar2 lagi nggak sebab sekejap sangat, tapi kok putar2 nnti kna
                  tambah ongkosnya pulak, jadi cukuplah sekadar dapat berdua2an dalam 10 minit tu...lama2
                  nanti ada yang angau...maklumlah..
13.12.09  : terus ke Kg Pagar Jati, Kikim Selatan, rumah Ustaz Herman, biras Pak Luthfi...perjalanan agak
                  jauh, dekat 3jam.Masturat naik satu kenderaan, Rijal kenderaan lain berkonvoi...nak dijadikan
                  cerita, kenderaan masturat rosak a/cond sejurus sebelum sampai untuk mengambil kami...dan
                  tambah hangus lagi, tingkap tgh dan belakang pun jammed sekali...maknaya tingkap pemandu &
                  sebelahnya je terbuka...aii, faham2 je laa, dahle berbungkus satu badan, duk berhimpit2, takde
                  air circulation dan 3 jam...sampai yg tak pregnant pun uwek2 tapi alhamdulillah tak keluar isi
                  perutnya...Memang ALLAH nak bagi kat kami lah ini macam punya ujian sbb driver pun tak
                  sangka nak jadik macam tu...Kawan yg uwek2 tu dah nampak bintang2 dah...hidayat!Kasyaf!
                  Cik2 Abang dalam kenderaan depan pun sakit perut juga mikirkan kami kat belakang, wpun
                  kenderaan depa open air habis macam lori sayur, mmg pun kenderaan pasar, tapi depa pun
                  mual2 perut juga mengenangkan Cik2 Adik kat belakang...rumah Ust Herman ni ada madrasah
                  atau pesantren lelaki dan perempuan dan ada pengajian untuk org dewasa juga.

InsyaALLAH akan disambung...ye la nama pun khuruj 40h, karkuzarinya pun panjang jugak...sekadar kemampuan saya, saya akan usaha karkuzari sedapat mungkin.

 

9 comments:

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum..

Welcome back Ummu 'Ali..
Subhanallah..
perkongsian pengalaman yg best..
moga Allah terima pengorbanan dan susah payah Ummu dan jemaah di palembang sebagai asbab hidayat..

Selamat melerai rindu pd laptop,
tgh joss lg tu, byk la leh kongsi cerita dgn kami ek..

zarzh said...

Masyaallah...terima-kasih kak kerana karkuzari ni. Doa untuk ahlia saya, dua hari lepas, dia keguguran dan anak lelaki kami yang baru nak masuk 5 bulan, telah selamat dikebumikan.
Segalanya adalah ujian dari Allah...

Umma-ali said...

Wa'alaikummussalam Ishak Zaini, ameen semoga terbuka pintu hidayat di palembang dan seluruh alam... Ha'ahlaa rindu nk berkongsi n3 & komen.JazakAllahu khoir, naik smngt dpt komen korg tapi tu lah nak usahakan ikhlas...patutnya xde komen pun tak kisah kalau ikhlas krn ALLAH...sama2 kita usha.

MasyaAllah zarzh, tentunya terkilan korg berdua...Sy pun pernah melahirkan bayi yg cukup bulan tapi meninggal semasa proses kelahiran(still-born).InsyaAllah segalanya milik Allah jua, nak uji iman kita pada taqdirNya.Semoga dgn ujian tmbh iman dan insyaAllah dah habis pantang bole kuar masturat, kan?Ada khoir tu... O ye komen yg dulu sebelum khuruj akak x sempat bc, so tak sempat doa tp insyaAllah kan kita doa untuk semua ummat esp yg buat usha iman n amal...

seorangnenektua said...

Selamat pulang buk!, Soalnya mbaca karkuzari itu otomatik lidahnya terus ngulung indon. Makanya komennya juga terus indon. Alhamdulillah! semuanya selamat ya!
Ya! moga moga jadi asbab hidayat seluruh alam!

Permisi buk
wasalam

Umma-ali said...

Wassalam nek, ada2 aje laa nek ni!! hehe...semoga pintu hidayat terbuka luas...

ahlia azharjaafar said...

Salam kak,
Seronoknye..Baru2 ni marhalah kami ade trima jmh dr bogor, Pulau Jawa. mrk transit kl dulu utk klr 2bln ke India n Pakistan. Maka ngomong2 Jawa kami buk..hehehe. Ade gak perkataan diorg yg xpaham. Xpe yg penting 1 fikir...

InsyaAllah azam nk ke Bogor gak akhir thn ni...

Umma-ali said...

Wslm, oo jowo la ni!!!Jmh kami ada jowo jg 1 couple dr Meru...tp dia jawa celup, bolehla ngomong jugak, bila dah lebih naik juling dibuatnya...Haa, dah nak kuar ke Bogor kena brush up 3h dulu, meh le ke melaka...
Km sekeluarga insyaALLAH akan ke Temboro mac nnti, ziarah anak2 bujang kami yg dah ala2 jowo le jugak tu...pening kakak n adik2 kat uma bila diorg cuti...

namaku ina said...

Assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

selamat datang, Umma-ali..

ah.. dari banyak kawan ummi yg beri komen disini, na kira.. na satu2nya yg berasal dari Indonesia ya?

banyak perkataan yang tak na pahami..tapi tak apa.. yg penting 1 fikir kan? :D

Ah, Ummi.. na ingin sekali bisa ikut masturat.. mohon doa ya Ummi..

Umma-ali said...

Wa'alaikummussalam waraomatullahi wabarokaatuh Ina, memang yg penting kita 1 fikir 1 hati, kita ummat yg 1...indonesia, malaysia dan seluruh dunia...
Maaf ya, ummi biasa guna ayat2 pasar je, campur aduk...jazakillah sudi bc dan sudi komen...insyaAllah 1 hari kita bisa jumpa di jalan Allah, amiin...
Allah adalah seperti sangkaan makhluqNya, insyaAllah kita sangka baik agar dipilih untuk sama2 ikut keluar masturat satu hari nanti...amiin.

haazaa kalaamu robbi