haazaa kalaamu robbi

Tuesday, January 26, 2010

KITA CARI REZQI???


Assalamualaikum,
Biasa dgr org cakap,
Saya kerja nak cari rezqi...
Ataupun,
Suami saya keluar mencari rezqi...
Ataupun,
Rezqi mencari saya???

Pelik pulak bunyinya, rezqi cari saya...
Itulah yg selalu saya dok dgr masa bayan di Palembang,
Sekadar angguk2, geleng2, tapi lum berapa pasti...
Rezqi dtg dari Allah...biasa dah dgr,memang ini haqiqatnya...
Tapi...2 hari lepas...dah memang Allah nak tarbiyah saya...
Terjadi depan mata...
Tapi biasa je keadaan macam ni,
Cuma agaknya bagi saya yg sedang mencari haqiqat rezqi cari orang,
Tu lah dia...

Pagi saya masak nasi lemak, sedapnya makan sebab dah lama tak masak sendiri, beli je tau...
Kalau beli mana boleh tambah, kannn...
Next, saya siap2 nak pegi taklim mingguan, dekat je dalam kampung ni juga.
Drive sendiri sebab abang pegi tonggi ijtima.
Yg hanginnya, bila pulas kunci, satu bunyi pun tak berdetik...
Allah...memang bukan pilihan Allah nampaknya,
Astaghfirullah...adalah buat silap ni, bisik hati...

Pagi2 lagi anakdara yg di madrasah telefon minta ambil dia balik sebab kena sakit mata.
Saya teringat kawan ada beritahu dia nak ziarah anaknya di madrasah yang sama, jadi saya pun mintak tolonglah dia fetch anak saya bawa ke rumah sebab saya ni lesen agung hehe...lesen dah expired...
Bila kereta buat hal mintak tolong suami dia tengokkan apa citernya.
Mintak pada makhluq aje ye...astaghfirullah...

Mnjelang tengahari, besan called katanya nak datang hantar lauk...ehem, selamat lah tak payah masak lagi...
Alahai orang rajin ni...
Tapi dah kenyang makan nasi lemak tadi, kita pun lum lapar,biar je simpan for dinner lah...

Menjelang maghrib, kawan saya pun sampai dgn anak saya dan 2 orang anak dia...
Suami dia pun check engine kereta...
Saya jamu mereka kopi o and kek (anak saya buat).

Battery low rupanya...sebab masa khuruj 40hari suami cabut bateri dan simpan...
Bila dah pasang balik, dia not fully charged lah...walaupun dah bawa pergi isi  minyak a few days before..
So suami kawan saya pun buatlah apa2 yg patut dan katanya kena charge for more than 2 hours...biar je engine on...
After maghrib, saya fikir baiklah ajak kawan and anak2nya dinner...

So inilah ceritanya...rezqi cari kita...
Saya jamu dia lauk yg besan saya hantar tghari tadi!!!
MasyaALLAH...
Memang perkara biasa,
Tapi bila kita renung balik...
Haa...betullah rezqi cari kita!!!
Rezqi tu dimasak oleh besan saya dan rezqi tu datang ke rumah saya untuk dimakan oleh kawan saya dan anak2nya!!!
Ajaib, ajaib...

Orang kata rezqi tak datang bergolek...
Eh bergolek apa!!!
Bergolek bersama tayar kereta....

Alhamdulillah...dapat tarbiyah iman...

Wassalam.

5 comments:

AkuHuduh said...

rezeki akan datang seperti mana maut datang...huhuhu

Umma-ali said...

Betul3x!!!waspada setiap masa...hihihi.

Ummi-Izah said...

betul tu kak...kalo pikir iman sentiasa...tak perlu risau pasal rezqi....tapi cam saya nih iman senipis kulit bawang kejap kang ingat kejap kang lupa...Ya Allah masukkan aku dalam orang2 yang terpilih...

seorangnenektua said...

Tak payah cari rezeki pasal selagi hidup rezeki memang Allah bagi,kalau tak ada rezeki tu maknanya dah sampai masa la tu!
Tapi rasa tak patut la pula tak cari rezeki diakhir zaman ni....
Apa kata hamba rakyat nanti!

Umma-ali said...

Ummi Izah, Aaamiin...doakan akak juga ye...

Nek, akhir zaman kita cari keperluan...
makanminum,pakaian,rumah,kenderaan n rumahtangga. Namun rezqi tetap cari kita, kita kena yaqin...saya masih dalam usaha atas iman yaqin semoga Allah bagi faham...

haazaa kalaamu robbi