haazaa kalaamu robbi

Sunday, January 31, 2010

AlQuran 1 juz 1 hari at least!!!

Assalamualaikum,
Tak berapa sihat, tapi beransur baik...alhamdulillah.
2 hari lagi jemaah masturat bangladesh nak datang ke rumah saya,
So, faham2 je lah, nak kemas, nak repair, nak itu nak ini...
Maklumlah tetamu Allah nak datang...semoga melimpah ruah nurnya ke seluruh kampung,
Dan seluruh alam...Aamiin...
Kali ni kurang sikit dari bidan terjun, ada 1,2,3 terjun!!!
Ada sekali dulu, suami balik dari mesyuarat malam tu, dia btau, esok jemaah JB dtg rumah kita!!!
Tu baru bidan terjun!!!Tak dan 123 terus loncat!!!
Tak tidur malam berenang pakai penyapu...vacuum cleaner dah rosak pulak!
Jemaah pun sampai, masa program, tak boleh angkat mata...
Semoga ALLAH terima korban kita yg sekelumit ni...bkn menggadai nyawa pun...

Ok back to the title...
Biasa dgr kan nasihat masyaikh,
Bagi yg terpilih untuk buat kerja kenabian usahakanlah sekurang2nya tilawah al-Quran at least 1 juzuk setiap hari.
Dan kita tambah sedikit demi sedikit,
Tapi kan kengkadang terkurang sedikit demi sedikit pulak ye?
Allah...ni yg nak garu kepala tak gatal ni...
InsyaAllah semoga dgn usaha yg lebih sedikit Allah tambah taufiq kepada kita...

Ada kawan beri formula,
Tu le nak kongsi,
Tapi korang dah capai kot target 1 juzuk 1 hari...takpe taskil untuk diri saya...

Kita solat 5 waktu.
Al-Quran ada 10 helai setiap juzuk.
Jadi setiap waktu, selepas solat fardhu, atau sebelumnya,
Kita bacalah 2 helai atau 4 muka...
2 x 5 = 10 helai...
Haa kan dah dapat 1 juzuk...
Pergh!!!Kacang je...boleh tambah lak,
Sebelum solat fardhu 2 helai, selepasnya 2 helai...
Confirm 2 juzuk setiap hari....
Bukanke ada hadith kata kuranglebih kalau khatam dalam 40 hari sekali pun dah dikira melambat2kan pembacaan al-Quran...
Kita yg pompuan lagilah mc 7 hari dah tinggal 23 hari...
Kena kejar ni!!!

So, insyaAllah kita azam untuk cuba...jom lah kakak, adik, anak2, makcik, pakcik, abang, nek,atuk, everybody!!!
Sedia???
Alhamdulillah...
Bole mula sekarang...
Wassalam.

p/s Seorang nenek tua,
      InsyaAllah saya cuba sahut your request tentang mujahadah seorang anak,
      tapi sekarang lum dapat lagi...
    

14 comments:

Nurul said...

Salam. :) Saya try ni masa bulan puasa kak. Alhamdulillah jadi :)

asy_syakirin said...

salam...insya ALLAH...mujahadah! huhu

umu6point said...

Assalamualaikum ummi....

bab bidan terjun tu...selalu kena time nk menjamu jemaah laaa.. mkn tghri, pgi baru abah bg arahan..huhuu. klu terima jemaah..1 mggu awl dh d berithu dulu. Alhamdulillah....x lah bersilat ngn penyapu bagai.hehee

Bab Quran ni...insyaAllah, cube kejar. selalunya urusan dunia mengejar kita myebbkn urusan akhirat kita x terkejar..huhuu..minta doanye ye ummi.

Umma-ali said...

Wslm Nurul, cuba pulak pada bulan tak puasa...

Wslm asy_syakirin, Allah pandang mujahadah kita bkn amalan kita sebab amalan malaikat lebih hebat namun mereka tak di barengi dgn mujahadah.

Wslm umu6point, bidan torojun xpo, jgn bidan tergolek...x dapek den nak nolong...

Kalau kena kejor dek anjing camne...tentu lebih laju...langkah seribu...bayangkan kena kejor anjing kalau tak habis 1 juzuk 1 hari...hehe.

karkunah said...

Salam kak,
wah..bestnyer nak tima jemaah..jelesnye..

sebenarnye nak baca satu juzuk tu xle susah mana..bila buat cam akak tulis kat posting tuh..memang kita boleh buat punye..cuma nafsu kita ni..yelah,benda baik syaitan suka hasut..tapi klu tengok "peti ajaib" berjam2 tak rasa apapun..tak penat pun..

InsyaAllah..mudah2an Allah Taala permudahkan kita dalam beramal..bila dah rasa kemanisan amal tu..seronok je nak buat..cuma tula iman ni turun naik..dan sekrg iman saya..warghh...Allah je yg tau...

k,la..kak...luahan perasaan plak..hehe..
selamatla terima jemaah..semoga asbab pengorbanan tu hidayah tersebar seluruh alam..bye

seorangnenektua said...

Salam,
Insyaallah ada amal juga.Tapi lembaran itu tidak istiqomah ada ketikanya setengah juz aje.Bila dah macam tu tok janggut kata "rasanya dah sampai masa cas bateri ni"
faham faham aje la hu hu hu

Umma-ali said...

Wslm karkunah, btul3!!! Kalau tenet2 pun x perasan tau2 dah sejam ngadap computer ni... Astaghfirullah...tp bile bc entries n comments rakan seusaha ada naik juga semangat alhamdulillah...Doalah semoga byk lagi jemaah yg dtg dan yg keluar pun byk juga...

Wslm nek, haa nak cas bateri lah ni yg taskil org, x jumpa org kat umah, jumpa dlm tenet je la...formula ni pun kita dpt dah lebih 5 thn tp nak dapat grab btul2 mmg mujahadah...

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Alhamdulillah..
moga Allah terima pengorbanan ummu ali sekeluarga dalam persiapan menerima jemah masturat dari bangladesh tu..

Allahu hokum mana nobir torika chola, dunia to shanti, akhirat to shanti..
akhon zururi bayan hobe, insyaAllah bohut paida hobe.. :)
>Allah letakkan kejayaan dan kebahgiaan kita di dunia dan akhirat hanya dalam agama..
sekejap lagi ada majlis bayan, insyaAllah sama2 duduk utk ambil manfaat.. :)

hmm.. rindunya juga kat bulan ramadhan..
kekadang hairan juga, mana datang semangat setiap kali ramadhan boleh swing sehari sejuzuk..
tapi lepas dr bulan ramadhan.. momentum ngaji jadi makin slow..
Ampun ya Allah..
tolong doa sama utk sy yg lemah ni..

Umma-ali said...

Wslm Ishak,
Aamiin moga diterima Allah asbab hidayat untuk kampung kami dan seluruh alam.
Wah, bolehlaa mai cni bayan...
Bln Ramadhan kan ke diikat syaitan2 tu...

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

Umma Ali.. nak tanya.. bidan tu apa? sama kah artinya dengan bidan di dalam bahasa indonesia?

Umma-ali said...

Wslm ina, bidan itu yg menolong ibu ketika melahirkan bayi, menyambut kelahiran bayinya.
Bidan terjun maksudnya secara tiba2...
Sama ngga dgn bahasa indonesia?

namaku ina said...

iya.. sama artinya.. lalu, maksud umma Ali, jemaah yang ingin datang tu, ada bidannya? eh..maaf ya umma Ali.. na banyak bertanya ni...

amalan 1 juz 1 hari tu, na hanya mampu lakukan saat Ramadhan tiba.. lepas dari Ramadhan, lepas pula amalan itu.. :(

insya Allah.. na akan cuba.. insya Allah.. mohon doanya ya Ummi..

Umma-ali said...

ina, sori lmbt jwb, jmh bngladesh baru berangkat pindah dari rumah ummi krglbih jam 4 ptg td...
takde bidannya...peribahasa org melayu 'bidan terjun' maksudnya secara tiba2...

Ahlia Iman said...

Assalamu'alaikum..

Insya'ALLAH, panggil umi ye :-)
Al-quran 1juz 1 hari, insya'ALLAH..perlu tingkatkan usaha lg dan lg.

Wah, bestnyer jemaah dari jauh nk dtg, rindunyer nk terima jemaah cam dulu..doakan saya ye umi, mudah-mudahan ALLAH pilih..kirim salam buat semua jemaah masturah nanti.

syukran segala perkongsian dari umi :-)alhamdulillah.

haazaa kalaamu robbi