haazaa kalaamu robbi

Sunday, January 24, 2010

HIDUPKAN AMALAN MASTURAT 24 JAM

Assalamualaikum,
Biasa dgr tajuk di atas?
Kami masa khuruj Palembang selalu kena muzakarah tajuk di atas...
Gelabah aje bila kena...sebab...lum dapat amal lagi!!!
Haa tu lah kena muzakarah selalu supaya dapat amalkan...
InsyaALLAH...

Jadi sekarang ni cuba2lah buat jadual harian untuk memenuhkan 24jam dalam amalan2 infradi dan ijtima'i...
Pokoknya buk, bedebuk!!! Eh, tak lah,hehe...
Pokoknya kita cuba, kan?
Semoga ALLAH pandang usaha kita...

Saya ada juga cuba2...ikut waktu solat fardhu...
Well, targetnya tinggi...kekadang kantoilah jugak,
Tapi masih lesen L, kalau langgar lampu merah pun tak kena saman...kena warning je.

Masa bayan wapsi saya dengar kalau tak silap pembayan kata untuk mencapai tahap Sholehin, kita kena solat sekurang2nya 50 rakaat solat setiap hari...termasuk rakaat solat fardhu (haa...selamat sikit, sebab solat fardhu je dah 17 rakaat).
Jom kita tengok dan kira2 sendiri supaya kita bolehlah cuba dapatkan tahap Sholehin/Sholihat tu...

SUBUH     - SUNAT QOBLIAH & FARDHU > 4
ZUHUR     - SUNAT QOBLIAH, FARDHU & BA'DIAH > 8
ASAR        - SUNAT QOBLIAH & FARDHU > 6
MAGHRIB -SUNAT QOBLIAH, FARDHU & BA'DIAH > 7
ISYA'         -SUNAT QOBLIAH, FARDHU & BA'DIAH > 8

ISYRAQ     > 4
DHUHA      > 8
ZAWAL      > 2
AWWABIN> 6
WITIR         > 3
TAHAJJUD > infinite

Ok cuba kira...alaa, takkan ni pun I nak kirakan...
Haa...tak termasuk tahajjud dah lebih 50 rakaat, kan!
Lum kira solat sunat taubat, hajat, tahiyyatul wudhu dll lagi...

InsyaALLAH,

MALAYSIA oops MASTURAT bolehhh!!!

Ada satu cerita masa saya hadir kursus haji dulu, ustaz tu cerita tentang solat masbuk langsung tercerita tentang seorang makcik yg datang solat maghrib berjemaah di masjid semasa rakaat ke2, jadi dia terus ikut pak imam sampailah bila pak imam beri salam...eh, eh, dia pun beri salam.Seorang budak menegur makcik tu dgn baik, "makcik, makcik baru 2 rakaat, makcik kena tambah lagi 1 rakaat..."

Makcik tu jawab "Alah, kau ni 1 tu pun kau nak berkira..."

Ok, ok, jangan lupa pulak...TAKLIM,QURAN, ZIKIR, DOA,MESYUARAH ...

Tapi wey, jangan lupa masak lak...nanti abang balik kerja kebulur lak kawan...
Apalah korang ni...

Ok selamat mencuba, try, test...


Wassalam...

5 comments:

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

Wah, tampilan baru blog Umma-Ali ya.. na suka ;) di atas tu foto ponpes di Temboro ya?

waah.. 50 rekaat??? Subhanallah.. malu nya... tengok tulisan tahajjud infinite... na hanya mampu 2 rekaat.. itu pun tahajjud gajah la... ya Allah..

jazakillah khairan katsira ya Umma-Ali.. sudah mau sharing amalan2 ini.. semoga Allah beri kekuatan agar kita bisa mengamalkan amalan2 ini.. amiin.. amiin ya Allah..

karkunah said...

salam kak..
mmm...terasa sungguh ngn posting ni..sbb x mampu lg nak beramal seperti tuh..dan rasa jeles yg amat pada mereka yg telah berjaya melakukannya..

ya Allah..semoga kau pelihara diri ini yg masih lemah dlm beramal..rindunya nak khuruj ngn tima jemaah..kak,doakan yea..uwawa...sadis sggh.

Umma-ali said...

Wslm wrbt Ina,
Ha'ah ada 4 foto ponpes al-fatah including dlm n3 ni.Yg dlm n3 ni foto pondok putri...x sabar rasanya nak pegi ziarah ke sana insyaAllah bulan maret ni...
Yg ummi type ni target ummi tp ummi masih lg merangkak nak capai target2 tu...byk plus minus saja...dpt satu, yg lain terlepas...insyaAllah kita sama2 usaha dan saling mendoakan ya!

Wslm wrbt Karkunah, lama x dgr kbr...sama2 kita usaha dan doa...malu sekarang takpe, masih bole di usahakan...jangan malu di mahkamah Allah...
Next month ada byk cuti am bolehla bntuk jmh.

LuQmAn NuL HaKiM BiN HaMzAH said...

Assalamualaikum...
i like this post..=)
banyak sungguh perkongsian dalam bloh ini...i like it...teruskn usaha..=)

~ HaQeeM ~

Umma-ali said...

Wslm HaQeem, thanx 4 ur support...jazakumullahu khoir...amal dan sampaikan...

haazaa kalaamu robbi