haazaa kalaamu robbi

Friday, November 13, 2015

I don't believe this!

Assalamualaikum!
U don't believe this?
Me too...
Kembali menaip blog..
Nak mintak doakan saya & rakan jemaah saya..
Kami akan ke New Zealand 2 bulan..
Dakwah, taklim, ibadat, khidmat..
Ok..
Jangan lupa doakan ummat...
Ada umur kita jumpa lagi...
In syaa Allah..

Thursday, May 2, 2013

SEMPENA PRU13


DOA HIDAYAT

Bismillahirrohmaanirrohim,
Tahmid...
Solawat...

Ya ALLAH ampunilah kami,ampunilah seluruh dosa2 kami yg zohir dan batin, yg telah lalu maupun yg akan datang, yg kami sengaja maupun yg kami tak sengaja, yg berhubungan dgn Engkau, maupun yg berhubungan dgn hamba2 Engkan...

Ya ALLAH ampunilah kedua2 orangtua kami,keluarga, teman seperjuangan, jiran2 kami, dan ummat seluruh alam ya ALLAH...

Ya ALLAH satukan fikir, satukan hati dan kefahaman kami dan ummat seluruh alam...
Ya ALLAH jgnlah Engkau hancurkan mereka kerana dosa2 mereka, ya ALLAH...
Ya ALLAH jgnlah Kau lepaskan iman mereka keran dosa2 mereka ya ALLAH...
Tetapkanlah LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH dalam hati kami dan hati umat Islam di seluruh alam...
Ya ALLAH tetapkanlah kami ya ALLAH
Tetapkanlah keluarga kami ya ALLAH
Tetapkanlah ahli kampung kami ya ALLAH
Tetapkanlah hati umat Islam di seluruh alam ya ALLAH
kepada LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH

Ya ALLAH kembalikanlah umat Islam kepada agamaMu ya ALLAH
Kembalikanlah kami, kembalikanlah keluarga kami, kembalikanlah ummat Islam di seluruh alam kepada agamaMu ya ALLAH
Jangan biarkan mereka meninggalkan agamaMU ya ALLAH
Dgn nusrah ghaibMu ya ALLAH kembalikanlah umat Islam kpd agamaMu ya ALLAH
Satukan hati dan fikir mereka, tambahkan kefahaman mereka,
untuk sama2 mengamalkan agamaMu,
memperjuangkan agamaMu,
dan menyebarkan agamaMu di seluruh alam.

Ya ALLAH berilah kami iman yg sempurna,
yaqin yg mantap,
akhlaq dan budipekerti yg mulia,
rezqi yg halal yg berkah,
keturunan2 yg soleh,
teman2 yg baik, yg mencintai kami, dan kami cintai, untuk kerjasama mengamalkan agamaMu, memperjuangkan agamaMu, menyebarkan agamaMu di seluruh alam...

Ya ALLAH jagalah kami semua dr fitnah2 yg menyesatkan,
Ya ALLAH bersihkan hati kami dr sifat2 yg Kau benci,
Penuhilah hati kami dgn iman dan yaqin,
Penuhilah hati kami dgn tawakkal kpd Engkau,
cinta kpd Engkau,
rindu kpd Engkau,
tunduk kpd Engkau,
takut kpd Engkau,
berharap hanya kpd Engkau,
Penuhilah hati kami dgn sifat2 yg Engkau cintai dan redhoi,
Sibukkan badan kami, seluruh anggota tubuh kami dgn amalan2 yg Kau redhoi...

Jauhkan diri kami,mulut kami,mata kami,telinga kami,tangan dan kaki kami,
dari seluruh maksiat yg zohir maupun yg batin...
Berilah kpd kami taubat yg sebenarnya
dan mulai saat ini kami tak kan lupa lagi kpd Engkau ya ALLAH
kami tak kan buat maksiat kpd Engkau
sampai akhir hayat kami dalam taat kpd Engkau,
dalam redhoMu ya ALLAH,
dalam sunnah NabiMu ya ALLAH...

Ya ALLAH bersihkanlah hati kami dari seluruh kotoran2 dosa
Bersihkan diri kami,otak,mata,telinga,kulit,
seluruh anggota tubuh kami dari kotoran2 dosa,
dan tolonglah kami untuk tidak berbuat dosa lagi
sampai akhir hayat kami,
sehingga kami menghadap Engkau,
Engkau redho kpd kami 2x...

Ya ALLAH jadikan fikir Rasulullah saw fikir kami,
Ya ALLAH jadikan kerisauan Rasulullah saw kerisauan kami,
akhlaq dan budi pekerti Rasulullah saw jadi akhlaq dan budipekerti kami,
tertib kehidupan Rasulullah saw jadi tertib kehidupan kami,
Ya ALLAH jadikan Nur Rasulullah saw dlm hati,kerja dan usaha2 kami...

Ya ALLAH jagalah keluarga kami yg kami tinggalkan,jagalah mereka...
hanya Engkau yg mampu menjaga mereka,
mudahkanlah urusan2 mereka,
sembuhkanlah penyakit2 mereka,
jagalah mereka dari depan,belakang,kiri,kanan,atas dan bawah mereka,
jadikanlah mereka pembela2 agama,asbab hidayat seluruh alam...
jagalah isteri dan anak2 kami ya ALLAH,
kami akan berjalan di jalanMu ya ALLAH,
untuk mencari redhoMu ya ALLAH,
jagalah mereka...

Jagalah kampung kami, masjid2 kami, umat Islam seluruh alam...
jadikan kampung kami seperti Madinah al munawwarah zaman Nabi saw,
lelaki, wanita, anak2 asbab hidayat seluruh alam,
rumah2, pohon2, batu2, air, makanan, udara, suasana kampung kami
asbab hidayat seluruh alam...

Ya ALLAH turunkanlah hidayat ke seluruh alam
Hancurkanlah usaha2 kekafiran, kemurtadan di seluruh alam
peliharalah umat Islam dari kekafiran, kemurtadan, kefasikan...

Ya ALLAH mudahkan hidayat ke seluruh alam,
Ya ALLAH kekalkan hidayat ke seluruh alam,
mudahkanlah pengeluaran jemaah ke seluruh alam,
mudahkanlah pembentukan jemaah ke seluruh alam,
sehingga jemaah2 keluar dari setiap kampung, masjid, rumah,
4 bulan, 40 hari, 1 tahun dengan cara yang Kau redhoi,
niat dan hasil yang Kau redhoi...
datangkanlah jemaah dari seluruh alam...

Ya ALLAH Kau menyuruh kami untuk berdoa,
maka kami pun berdoa atas perintah Kau,
maka janganlah sia2kan doa kami ya ALLAH,
janganlah tolak doa kami ya ALLAH,
terimalah doa kami sebagaimana Kau telah terima doa2
Muhammad saw, Yunus, Ibrahim as,
Sheikh Maulana Ilyas rah dan sahabat2nya...
Terimalah kami seperti mereka...

Berilah kami kesabaran, ketabahan, keikhlasan, istiqomah
hingga akhir hayat kami...

Ya ALLAH masukkan kami ke syurga tanpa hisab, tanpa azab,
jangan ditanya lagi dosa2 kami...
ampunilah dosa2 kami yang berhubungan dgn Engkau,
dan tanggunglah dosa2 kami yang berhubungan dgn hamba2Mu,
masukkanlah kami ke syurga tanpa hisab ya ALLAH...
kumpulkan kami dgn kekasih kami Rasulullah saw di syurga Firdaus,
dgn anak2 kami, ibubapa, nenek moyang kami, dan cucu cicit keturunan kami.

Ya ALLAH aku serahkan diriku kpd Engkau ya ALLAH,
aku serahkan segala urusan ku kpd Engkau ya ALLAH...
terimalah kami ya ALLAH,
aaamiin ya Robbal alamin...

solawat...
tasbih...
tahmid...

Tuesday, February 26, 2013

BIAWAK KE BUAYA?


Assalamualaikum,
nak cerita skit...
cerita cerenti....

Skli ada pertandingan melawan buaya,
maka ramailah teruna yg sasa2 siap dgn perisai,
pedang, parang, dot dot dot...
lepas sorang, sorang terjun masuk dlm sungai...
ada yg mati, ada yg hidup...
nasiblah korg nak glamer cara korang kan...

Dalam pada havoc2 tu,
tiba2 desyummm!!!
seorg jejaka yg xde apa senjata tiba2 terjun ke dalam sungai,
waduh hebatnya dia!!!
berhempas pulas lah dia dlm sungai tu!
akhirnya dia pun keluar dari sungai dgn letihnya...
tah berapa ekor buaya yg dah ditumbuknya...

wartawan pun bkejau nak interviu...
kawan tu termengah2 x larat dah!
dia agkat tgn isyarat nanti!
saya nak tanya dulu...
erk! ok lah bagi chance!
hero katakan...

so dia pun tanya,

SAPA YG TOLAK AKU TADI???!!!!
GRRRRRRR!!!!

eh kot ye pon jgn sampai berguling2 beb!!!!
hua3!!!!
peace....
^_<

copy paste dr fb je...:)

Thursday, January 17, 2013

Match making...uhh?!

Assalamualaikum,
Nampak tak title di atas?
What's up?
Apa di atas?
Tersenyum sorg2 bila teringat ada subtitle cerita di Indonesia,
Bila pelakon kata, What's up?
Terjemahannya, Apa di atas?
Mengekek kita baca...
Lani ada pulak Whatsapp yg smakin femes n popular...
Hmm...senyum lagi i...
Yo! Watsap!

Ok..so...?
Hmm...skrg dah tiba zaman kami2 ni mencari menantu...
So ramaile mok2 n pok2 yg mencari kami...
Almaklum...
Kerja sampingan kepada kerja keperluan...
Kerja utama ialah dakwah,
keperluan ialah kerja dgn gomen...
sampingan kerja jd broker kawinkn org...

Ok, so siapa2 yg ada rasa2 nak menamatkan zaman bujang tu,
jgn malu2 lah,
kalau belum jumpa calon...
bolehlaa emel atau inbox fb saya...

err pompuan pun bole...
cuma lani pompuan punya list dah sgt pnjang...
rsnya nk pendekkn list dulu laa...

haa cepat2!
hantar resume...

sekian...

p/s...calon popular semasa : karkun bujang, duda bole bincang tapi bkn laki org...
please note that...ni nk bina masjid bkn nk robohkan masjid...
tak pasal2 nnti saya dpt saham...

Saturday, January 12, 2013

MASAKAN MASIN TAK MASAM TAK MANIS

Assalamualaikum warohmatullahi wabaarokaatuh!

Wow! Am i dreaming?
Surahsirahsarirah is on the track again???
Ngeh ngeh ngeh...
Termengah2 nak lari...
Jooommmm...
Apo citernye kali ni?

Bermulanya hijrah baginda ke Toif...
saat Abu Tolib meninggalkan Nabi...
mengharapkan kasih dari bani thaqif
namun dibalasi dgn cacian maki....

Ok...muqoddimah je tu...

Citernya....

Alkisah...
seorg sheikh telah menziarahi seorang kenalannya..
sheikh dtg bersama seorg anak muridnya...

tuan rumah sgt bebesar hati dgn kedatangan tamu yg berbahagia ini...
maklumlah rumahnya diziarahi seorg yg mulia,
waris para nabi,
seorg ulamak...

sang suami memberitahu sang isteri
harini ayang masak sedap2 tau!
ulamak nak dtg rumah kita ni...
nanti masakan tu tambahkan gula supaya manis gittew! aww!
cubit pipi sket! emmm...

isterinya senyum lebar dgn lawak suaminya...
mmg biasa suaminya kalau gembira akan membuat lawak
tapi tak sama lah dgn aksi lawak dlm slot maharaja lawak tu, kannn...
so isterinya pon memasaklah sambil tersenyum simpul...
agaknya kalau tak bubuh gula pon kemanisan senyumannya akan memaniskan masakannya...
kalau macam tu, buang karan je la gula tu!
ehehe apa pulak,
gula lain manisnya...
senyum pun lain manisnya...
kalau sama tentu awek2 yg senyum meleret tu dihurung semut bibir2 mereka..
ohh!!! tak dapat dibayangkan...

di pendekkan cerita sebab akak ni dah ngantuk sgt...
sang isteri memasak sambil senyum2...
gula yg nak dibubuh tersilap garam pulak yg dibubuh ke dalam masakan..

tadaaaa...
dah siap bang!
sang abang eh, sang suami pun menghidangkan masakan isteri tercinta...
senyum simpul dlm hati berkata...
tentu enak ni...baunya pun sedap bangat!

lauk dijamah oleh anak murid dulu...
sebab sifat ulamak memuliakan org lain berbanding dirinya...
menyeringai anak murid tu!
agak2 bole tak lawan singa menyeringai?
pegi zoo lah tengok sendiri...

Pak sheikh beri sign body language or rather eye language kepada anak muridnya,
kerana bak kata pepatah melayu...
sekilas ikan di air sudah ku tahu jantan betinanya...
mesti ada masalah ni...
macam singa menyeringai je ni!
pak sheikh (bukan habib sheikh tau! ya hana na na...) pun menjamah masakan...
perghh! dlm hati Allah je yg Tahu...
tapi sheikh teruskan makan macam tak de pape...
macam sedap je...
anak murid pun terpaksa taat...
sambil mengulang2 minum air supaya...
ada 2 supaya,
pertama supaya hilang rasa masin yg amat tu,
kedua supaya cepat kenyang tak payah makan lagi...

sang suami seronok melihat tetamunya menjamu selera...
makin ditambah lauknya lagi n lagi...
mato den dah naik juling ni...
bisik anak murid...
pak sheikh jegilkan mata dgn isyarat, DIAM!!!

selesai makan...akhirnya selosai jugak!
sessi berbual...
kemudian nak mintak diri...
sheikh pon berkata,

sedap sungguh lauk tadi,
boleh saya bawak pulang nak bagi keluarga saya jamah?
anak murid dah pandang pak sheikh mcm nak pitam...
tuan rumah punyalah seronok cepat2 ke dapur suruh isterinya tapau lauk tadi...

seperiuk ditapaunya,
satu pun tak ditinggalkan...
korek habis lah org kata!
dgn hepinya dia tapaukan utk pak sheikh...

setelah musafahah/bersalaman,
mereka pun berpisah...
di tengah jalan mulalah persoalan cepukmas anak murid kepada sheikh,

Ya Allah kenapalah tuan sheikh mintak tapau lauk masin tu?
saya dah macam nak pitam ni tau!
masin sangat pon nak bawak pulang!

kata sheikh...
kau tahu kenapa saya nak tapau lauk tu?
ialah supaya sang suami isteri tadi tak tahu yg lauk tu masin...
kalau masih ada yg tertinggal,
dan bila kita pulang, mereka pulak yg makan...
tentu lah suami akan marah kepada isterinya...
dan kedua2 akan malu!
mungkin juga akan terjadi pergaduhan sengit...
tsunami ke sunamu akan melanda...
mungkin juga perceraian akan berlaku...
hanya kerana lauk masin...
kalau lauk ikan masin atau telur masin takpe...
dan mungkin mereka akan pindah ke tempat lain kerana malu...

oooooo....
angguk2, geleng2 si anak murid...
jauh rupanya akal pak sheikh ni...
tak terjangkau dek fikiran saya yg pendek akal ni...

itulah kisahnya...
moralnya...
apa?
kalau makan ikan masin cakap sedapnyerrrr...

ok tata...
assalamualaikum...
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

Saturday, August 4, 2012

TAK TAHU...


Assalamualaikum,
Jom layan satu cerita...
Satu org kampung yg tak berapa pandai,
Dulu rumah xde pili air, guna air telaga je...
Kemudian kerajaan naik taraf kampung,
pakat2 sume dpt sambungan air paip...
seronoknya dia...

Tiba hujung bulan,
pegawai pemeriksa bil pun dtg...
cek kat meter...
terkejut dia!
RM500 bil penggunaan air dia bulan tu!!!
Bagi slip bil pd org kmpung td...
lagi terkejut beruk dia!

Eh, apa ni encik?
Bil pakcik bulan ni lah...
Kenapa byk sgt?
Mana saya tau, saya baca meter je...
Biau betul...sambil garu2 kepala...
Ada bocor ke pakcik? (sian jgk kawan tu)
Takde pun bocor..
Pakcik guna air utk apa?
Pakcik guna utk mandi dll lah...
Brp org kat uma pakcik?
Pakcik sorg je...isk!
Eh, sorang je xkan byk sgt bil..meh saya tgok paip pakcik...

Laa...patutle pakcik ni...
Apsal?
Kenapa pakcik biar je air paip ni mengalir?
Habis, nak buat cmna?
Pakcik ni, putarlah kepala paip tu baru air berhenti mengalir...
O...pakcik ingat mmg biau je macam tu...
sambil garu kpla, si pembaca meter kata,
nak tak nak pakcik kena juga byr sbb kesalahan pakcik sendiri ni!
Eh, jgn le mcm tu...pakcik kan tak tahu...tak pandai...
kalau tak tahu kenapa pakcik tak tanya jiran ke hapa?
bengang jugak pembaca meter tu...
dahle tak pandai, xnk tnya2 orang...
bayar tetap bayar...
ditinggalkan pakcik yg termangu2 sorang2 sambil garu kepala yg takde kutu...
menyesal tak berguna, melayang rm500 bulan pertama...

Ok...dah layan?
Fikir2 kan lah ye...
Esok di Mahsyar, kita akan di soal,
kenapa tak buat amalan ini, itu dsbnya...
Nanti kita jawab,
sesungguhnya aku tak tahu plk...
O no...xde alasan lagi...
so skrg masanya kita bljr ilmu agama utk dpt amal agama dgn betul...
Jgn jadi mcm pakcik tadi...
dunia mnyesal bole bljr lg...
kat mahsyar menyesal, nk pulang ke dunia dah tak boleh lagi...
haa...bayau jgn tak bayau!!!!!
1

Thursday, July 26, 2012

SPECIAL DISCOUNT!!!


Assalamualaikum,
Dah dkt seminggu puasa...shopping mall pun meriah discount sana discount sini...
Masjid2 pun meriah dgn terawih...
Tapi terawih pun pakat nak discount jugak?!!
20 rakaat discount jadi 8 rakaat...
Pelbagai dalil dicari utk mengiyekan discount solat terawih ini...
Ada yg kata, Nabi SAW solat 8 rakaat je...
Selebihnya baginda SAW habiskan di rumah...
Iye betul, insyaAllah...
Tapi adakah org2 kita buat kalau dah balik rumah?
Adaaa...tapi brp kerat?
Husnuzhon lah, jgn berfikiran negatif!
Emmm...klu mcm tu Saiyidina Umar RA pun negatif fikirannya?
Beliau RA menetapkan 20 rakaat solat terawih di masjid semasa pemerintahan beliau kerana katanya, nanti kalau buat 8 rakakat maka ramai yg tak sambung lagi di rumah...
Ini masih zaman Islam masih kuat, masih ada lagi Amirul Mukminin, Khulafa ur Rasyidin...
Skrg zaman apa kita?
Zaman ummat corot2, belakang2, akhir zaman....
Teringat kata2 seorg ulamak dlm ceramahnya,
Semua nak discount...
Solat pun nak discount,
Terawih discount...
Kemudian cari dalil utk menguatkan pendapat masing2...
Dalilnya apa?
Dalilnya MALAS!!!!
Itu yg sebenarnya...
Seorg ahli fikir lagi menegaskan...
Kalau kita solat 8 rakaat saja,
bermakna kita ketinggalan 12 rakaat stiap malam daripada org2 yg solat 20 rakaat...
Kalau sebulan, 30hari, bermakna kita ketinggalan 12x30=360 rakaat!!!
Weh! Come on, berapa darjat di syurga kita dah ketinggalan dlm bulan yg mulia ini?
Errr...tapi kan discount tu untung?
Iye untung di dunia tapi rugi di akhirat...
Kalau quran kita boleh lumba2 sapa nak khatam berapa kali dlm sebulan ramadhan ni,
Kenapa kita tak berlumba utk solat terawih yg hanya dlm bulan ni je kita berpeluang mendirikannya, sekali setiap tahun...
Fikir n renungkanlah...
Doakan saya....

p/s: sebenarnya umo kita pun Allah SWT dah discount...ummat2 dulu umo beratus tahun, kita tinggal 60,70 thn...

Tuesday, June 26, 2012

JOM TINJU!!! biau betul nenek ni???


Assalamualaikum,
Bismillahirrohmaanirrohim...

Di sebelah dunia, seorg pemuda yg telah buat keputusan utk menjadi seorg peninju profesional...
Dari kecil minatnya terhadap sukan tinju dibaja dgn penuh minat dan tumpuan.
Setiap ada gelanggang n perlawanan dia akan hadir,
dia minta izin dari ibubapanya utk bergiat dalam bidang itu,
walaupun pada mulanya ibu agak keberatan kerana dia tahu anaknya akan disakiti, dipukuli dll...
namun bila keinginan yg meruap2 dari anak jantannya dilihat tak akan surut,
maka nak tak nak dia pun izinkan n bg perangsang...
si bapa wpun tahu bahaya yg akn dilalui anak jantannya,
namun dia bangga...akan ada keturunannya org yg gagah perkasa,
yg bakal menjadi juara, jaguh, menundukkan lawan,
walaupun anaknya tetap juga akan disakiti, dipukuli, ditumbuk, diterajang!
Yg anak mmg tak toleh belakang lagi...
sedia menerima semua pukulan yg bertubi2, kekadang bengkak n biru lebam matanya,
kekadang kena hospitalized bbrp minggu sbb retak tulang dsbnya...
namun itu semua tak sedikit pun menurunkan semangatnya,
tidak sedikitpun menurunkan minatnya...
kenapa?

KERANA DIA TELAH BUAT KEPUTUSAN UTK MNJADI SEORG PENINJU!
DIA AKN USAHAKN SUNGGUH2 WPUN DIA TAHU KESAKITAN YG BAKAL DILALUINYA!

Di sebelah dunia sini pula,
Seorg muslim...
Di hina...dicaci...diusir keluarga...diumpat...di...di...di...
hanya kerana dia ingin jadi pendakwah,
mengajak keluarganya, jiran2nya, rakan2nya, saudaramaranya,
utk mengamalkan agama keseluruhannya,
hanya utk redho Allah dan Rasul...
hatinya dikoyak2kann dgn sindiran yg tajam...
tak cukup dgn dirinya,
anak isteri pun ditohmah, dipulaukan,
dipandang sebelah mata...
tak pernah ada yg tanya hal keadaannya,
hal nasibnya...
makan ke tidak...
ada lauk ke tidak...
sapa suruh izinkan suami keluar jauh2 buat dakwah...
macam2 yg di tusuk ke hatinya...
anak2 ke sekolah di ejek...
org lain ayahnya yg akn jemput...
dia hanya dijemput ibu...
atau pulang sendirian...
berbulan2 tak nampak kelibat ayahnya...
org lain berpimpin tangan dgn ayah...
pergi mydin, tesco, jaya jusco...
dia hanya pergi beli kat kedai runcit di hujung taman,
beli sekadar yg perlu...
jajan pun buat tak pandang...

namun itu semua tak menurunkan sedikt pun semangat mereka,
kenapa?

KERANA ALLAH TELAH BERJANJI,
INTANSURULLAHA YANSURKUM,
WA YUSABBIT AQDAAMAKUM!

BANTULAH AGAMA ALLAH,
DIA/ALLAH AKN MENOLONG KAMU,
DAN MENGAKKAN KAKI2 KAMU!

Dan mereka telah buat niat n keputusan utk menggunakan baki hidup utk berjuang utk agama Allah, sebarkan agama Allah ke seluruh pelusuk dunia...agar semua manusia dapat ucap kalimah toiyibah LAA ILAHA ILLALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH!!!
Semua manusia dapat amal agama sempurna dlm kehidupan diri n keluarga...
semua manusia dapat taat perintah Allah, jauhi laranganNya...
sehingga semua manusia dpt ucap kalimah syahadah...
sehingga bayi yg terakhir lahir ke dunia sebelum qiamat pun dpt ucap kalimah syahadah!!!

InsyaAllah siap sedia?
HIDUP UTK MENOLONG AGAMA

err saya dah banyak infaq utk bangunkan masjid...
saya memang selalu sedekah kpd fakir miskin...
saya plk dah banyak madrasah yg saya sponsor...

siapa kata kita telah menolong agama?
kita hanya tolong ummat Islam...
bkn agama Islam!!!

kalau takde masjid yg cantik pun, ummat islam kena solat juga...
zaman Nabi masjid tiangnya dari batang kurma, atap pelepah kurma...
di negara2 yg miskin, mungkin masjidnya hanya pacak2kan tiang tanpa bumbung...
fakir miskin anak yatim...sekarang mewah, selalu dpt hadiah dll....
tapi adakah mereka tunaikan solat? berapa ramai?
madrasah zaman Nabi mana ada air cond?
taklim di bawah pokok kurma...
namun ilmu tersebar luas juga...

jadi macamana nak bantu atau tolong agama?
dgn korban diri, masa dan harta...
pergi jumpa setiap org ajak mereka utk mengimarahkan masjid...
sama2 cakap tentang kebesaran Allah...
sama2 mengamalkan sunnah Rasulullah SAW...
kampung ke kampung,
lorong ke lorong,
pintu ke pintu...

tahukah kita, tidak ada satu rumah pun di Makkah yg tidak pernah diketuk oleh Rasulullah SAW?
tahukah kita, rumah Abu Jahal di ziarahi Nabi SAW 1800 kali?
walaupun memang akhirnya dia tak dapat hidayat....
kerana hidayat dari Allah...
Abu Tolib kesayangan Nabi SAW pun tak dpt hidayat...

tapi perjuangan tetap diteruskan...
ayuh! apa tunggu lagi??
buatlah keputusan sekarang...
dan sedia menerima apa yg telah di terima oleh pejuang2 yg dahulu...

dan seperti peninju tadi...
wassalam...

Monday, June 25, 2012

Assalamualaikum,

Lama sungguh saya tak layan blog ni,
kocik hati dia...

Alkisah Sheikh Junaid Baghdadi...
Satu hari seorg kaya dtg dan membawa wang n pelbagai hadiah kpdnya...
Kata sheikh...saya akan menerima hadiah dari org kaya sahaja...
adakah kamu org kaya?
Org kaya kata, benar tuan, saya memang org kaya...
Sheikh tnya lagi...adakah selepas ini kamu masih memerlukan wang lagi?
Sudah tentu, jwb org kaya itu....

Maka sheikh menolak hadiah org kaya dgn alasan,
Jika kamu masih lagi memerlukan wang, kamu bkn org kaya...
kerana org kaya tak perlu apa2 lagi...kamu masih miskin!
Saya tak perlukan wang kamu....
Ambillah kembali...

Inilah pelajaran dari seorg sheikh!

Alkisah Raja Harun al Rashid,
seorang ulamak dtg ke majlisnya...
dipanggil oleh Raja,
mahukah kamu aku hadiahkan sebahagian dari dunia yg aku ada kpd mu?
Ulamak jawab,
Tuanku, Allah SWT berfirman," QUL MATAA ID DUNYA ILLA QOLEEL "
(lbh krg aytnya n maqsudnya lbh krg katakanlah tidaklah dunia itu melainkan sgt kecil...)
Dunia ni kecil, tuanku pun dpt sebahagian dari dunia yg kecil ini,
dan tuanku nak bagi saya yg kecil dari yg kecil,
tak apalah simpan lah sahaja tuanku...

Inilah pelajaran seorg ulamak kpd Raja!

Utk kita?
Iye janganlah kita harap kpd makhluk,
wpun ia seorg kaya,
atau seorg Raja...
tidak pantas seorg beragama yg tahu akn kekayaan milik Allah,
namun masih lagi mengunjungi istana2 utk meminta dari makhluk...

ORANG YG MENGHARAP KPD MAKHLUK,
DIA TAMBAH JAUH DARI ALLAH...
ALLAH AL GHANEE...MAHA KAYA...
HARAPLAH DAN MINTALAH DARI YG MAHA KAYA...

Sunday, April 8, 2012

KISAH DARI TEMBORO

Assalamualaikum wrbt...

Masa begitu cepat berlalu meninggalkan kita,
tak dapat nak kejar masa...terus aje dia berlalu pergi...
dah beberapa minggu pulang dari Temboro,
masih belum dapat cerita...
lama2 rasa malas mula merayap...

ok so this time,
usaha lbih skit...
masa tidur korbankan sikit...

tak nak panjang2 cerita, nnti x selesai...
ok here we go...

semasa di sana kami dapat diberi sedikit kisah
bagaimana usaha Nabi SAW mula2 datang dalam kehidupan mereka,
dek kerana Khiai Uzairon n Maulana Ubaidullah (adiknya) sedang menunaikan umrah,
maka Khiai Nur Thohir, adik ipar Khiai Uzairon mengambil alih pengurusan buat sementara...

alkisahnya, Khiai Nur Thohir bercerita,
awalnya dia n mentuanya Almarhum Khiai Mahmud, bapa Khiai Uzairon,
diajak ke ijtima di Indonesia,
kemudian mereka ke Nizamuddin, India...
berjumpa dgn Hadratji Maulana Inamul Hassan...
minta nasihat...
jawapan yg ringkas dan padat di terima...
"berpegang teguhlah dgn usaha ini, kerana di dalamnya ada keberkatan"
lebih krg begitulah...

maka bermulalah usaha agama di Temboro,
namun agak slow, perlahan...
iye lah perkara baru memang agak susah utk diterima,
sebenarnya bkn baru tapi telah ditinggalkan oleh ummat akhir zaman...

kemudian ada antara ahli keluarga Khiai Mahmud bermimpi,
keluarga Rasulullah SAW yg wanitanya berpurdah lengkap,
tutup semua tanpa nampak satu pun hatta mata n jari2nya pun x nampak,
datang ke desa Temboro...

seminggu selepas mimpi itu,
jemaah masturat/wanita dari Thailand dan mahram lelaki masing2 datang ke desa Temboro,
bertutup lingkup semua wanitanya,
sama seperti dalam mimpi...
wahh! heran sungguh, kata mereka...
kami yg sudah Islam dari keturunan n dalam keluarga ilmuwan Islam,
belum ada yg mampu menutup aurat sempurna seperti mereka,
org2 Thailand ini, yg bknnya ahli ilmu agama...

kehairanan, mereka pun di hantar utk nusrah jemaah masturat Thailand,
duduk dalam program selama beberapa hari...
sehingga hari terakhir,
bila suami2 datang utk mengambil isteri masing2 pulang ke rumah,
ternyata mereka semua tidak mahu pulang,
sebabnya,
mereka tiada purdah yang dapat menutupi keseluruhan anggota n wajah mereka...
mereka tidak mahu keluar dari rumah dalam keadaan tidak menutup aurat sempurna,
seperti jemaah Thailand itu....

maka sibuklah suami masing2 membeli kain,
kemudian menjahit kain2 menjadi purdah utk isteri masing2...
iye, kalau tak, isteri2 tak mahu pulang...
masyaaAllah, seperti cerita sahabiah yg tidak bergerak bila mendapat tahu
kisah wahyu diturunkan memerintahkan wanita2 menutup aurat sempurna,
sehingga disuruh seorg budak pergi ke runahnya utk mengambil kain penutup wajah...
supaya tidak ada satu langkah pun yg dilangkahinya,
menyalahi wahyu dari Allah SWT...

agak terharu saya mendengar kisah ini,
iye, akhir2 zaman ini masih ada kelompok yg mirip sahabah n sahabiah Nabi SAW...
itulah bila ada ilmu,
didatangkan usaha atas iman,
makanya ilmu itu menambah darjat seseorg...

YARFA'ULLAHULLAZI NA AAMANU MINKUM,
WALLAZI NA UUTUL 'ILMA DAROJAH.

ALLAH MENINGGIKAN ORG2 YG BERIMAN DARI KALANGAN KAMU,
DAN ORG2 YG BERILMU ITU BEBERAPA DARJAT LAGI...

mafhum ayat menunjukkan kelebihan org beriman yg berilmu,
melebihi org beriman yg biasa,
beberapa darjat yg lebih tinggi...

WALLAHUALAM...

Semoga kita juga dapat menjadikan diri kita org2 yg beriman dan berilmu,
paling tidak pun menjadikan anak2 warisan kita org2 yg berilmu agama...
agar dgn ilmu yg ada menambah kekuatan dakwah ke seluruh pelusuk alam...
insyaAllah...

haazaa kalaamu robbi