haazaa kalaamu robbi

Thursday, May 2, 2013

SEMPENA PRU13


DOA HIDAYAT

Bismillahirrohmaanirrohim,
Tahmid...
Solawat...

Ya ALLAH ampunilah kami,ampunilah seluruh dosa2 kami yg zohir dan batin, yg telah lalu maupun yg akan datang, yg kami sengaja maupun yg kami tak sengaja, yg berhubungan dgn Engkau, maupun yg berhubungan dgn hamba2 Engkan...

Ya ALLAH ampunilah kedua2 orangtua kami,keluarga, teman seperjuangan, jiran2 kami, dan ummat seluruh alam ya ALLAH...

Ya ALLAH satukan fikir, satukan hati dan kefahaman kami dan ummat seluruh alam...
Ya ALLAH jgnlah Engkau hancurkan mereka kerana dosa2 mereka, ya ALLAH...
Ya ALLAH jgnlah Kau lepaskan iman mereka keran dosa2 mereka ya ALLAH...
Tetapkanlah LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH dalam hati kami dan hati umat Islam di seluruh alam...
Ya ALLAH tetapkanlah kami ya ALLAH
Tetapkanlah keluarga kami ya ALLAH
Tetapkanlah ahli kampung kami ya ALLAH
Tetapkanlah hati umat Islam di seluruh alam ya ALLAH
kepada LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH

Ya ALLAH kembalikanlah umat Islam kepada agamaMu ya ALLAH
Kembalikanlah kami, kembalikanlah keluarga kami, kembalikanlah ummat Islam di seluruh alam kepada agamaMu ya ALLAH
Jangan biarkan mereka meninggalkan agamaMU ya ALLAH
Dgn nusrah ghaibMu ya ALLAH kembalikanlah umat Islam kpd agamaMu ya ALLAH
Satukan hati dan fikir mereka, tambahkan kefahaman mereka,
untuk sama2 mengamalkan agamaMu,
memperjuangkan agamaMu,
dan menyebarkan agamaMu di seluruh alam.

Ya ALLAH berilah kami iman yg sempurna,
yaqin yg mantap,
akhlaq dan budipekerti yg mulia,
rezqi yg halal yg berkah,
keturunan2 yg soleh,
teman2 yg baik, yg mencintai kami, dan kami cintai, untuk kerjasama mengamalkan agamaMu, memperjuangkan agamaMu, menyebarkan agamaMu di seluruh alam...

Ya ALLAH jagalah kami semua dr fitnah2 yg menyesatkan,
Ya ALLAH bersihkan hati kami dr sifat2 yg Kau benci,
Penuhilah hati kami dgn iman dan yaqin,
Penuhilah hati kami dgn tawakkal kpd Engkau,
cinta kpd Engkau,
rindu kpd Engkau,
tunduk kpd Engkau,
takut kpd Engkau,
berharap hanya kpd Engkau,
Penuhilah hati kami dgn sifat2 yg Engkau cintai dan redhoi,
Sibukkan badan kami, seluruh anggota tubuh kami dgn amalan2 yg Kau redhoi...

Jauhkan diri kami,mulut kami,mata kami,telinga kami,tangan dan kaki kami,
dari seluruh maksiat yg zohir maupun yg batin...
Berilah kpd kami taubat yg sebenarnya
dan mulai saat ini kami tak kan lupa lagi kpd Engkau ya ALLAH
kami tak kan buat maksiat kpd Engkau
sampai akhir hayat kami dalam taat kpd Engkau,
dalam redhoMu ya ALLAH,
dalam sunnah NabiMu ya ALLAH...

Ya ALLAH bersihkanlah hati kami dari seluruh kotoran2 dosa
Bersihkan diri kami,otak,mata,telinga,kulit,
seluruh anggota tubuh kami dari kotoran2 dosa,
dan tolonglah kami untuk tidak berbuat dosa lagi
sampai akhir hayat kami,
sehingga kami menghadap Engkau,
Engkau redho kpd kami 2x...

Ya ALLAH jadikan fikir Rasulullah saw fikir kami,
Ya ALLAH jadikan kerisauan Rasulullah saw kerisauan kami,
akhlaq dan budi pekerti Rasulullah saw jadi akhlaq dan budipekerti kami,
tertib kehidupan Rasulullah saw jadi tertib kehidupan kami,
Ya ALLAH jadikan Nur Rasulullah saw dlm hati,kerja dan usaha2 kami...

Ya ALLAH jagalah keluarga kami yg kami tinggalkan,jagalah mereka...
hanya Engkau yg mampu menjaga mereka,
mudahkanlah urusan2 mereka,
sembuhkanlah penyakit2 mereka,
jagalah mereka dari depan,belakang,kiri,kanan,atas dan bawah mereka,
jadikanlah mereka pembela2 agama,asbab hidayat seluruh alam...
jagalah isteri dan anak2 kami ya ALLAH,
kami akan berjalan di jalanMu ya ALLAH,
untuk mencari redhoMu ya ALLAH,
jagalah mereka...

Jagalah kampung kami, masjid2 kami, umat Islam seluruh alam...
jadikan kampung kami seperti Madinah al munawwarah zaman Nabi saw,
lelaki, wanita, anak2 asbab hidayat seluruh alam,
rumah2, pohon2, batu2, air, makanan, udara, suasana kampung kami
asbab hidayat seluruh alam...

Ya ALLAH turunkanlah hidayat ke seluruh alam
Hancurkanlah usaha2 kekafiran, kemurtadan di seluruh alam
peliharalah umat Islam dari kekafiran, kemurtadan, kefasikan...

Ya ALLAH mudahkan hidayat ke seluruh alam,
Ya ALLAH kekalkan hidayat ke seluruh alam,
mudahkanlah pengeluaran jemaah ke seluruh alam,
mudahkanlah pembentukan jemaah ke seluruh alam,
sehingga jemaah2 keluar dari setiap kampung, masjid, rumah,
4 bulan, 40 hari, 1 tahun dengan cara yang Kau redhoi,
niat dan hasil yang Kau redhoi...
datangkanlah jemaah dari seluruh alam...

Ya ALLAH Kau menyuruh kami untuk berdoa,
maka kami pun berdoa atas perintah Kau,
maka janganlah sia2kan doa kami ya ALLAH,
janganlah tolak doa kami ya ALLAH,
terimalah doa kami sebagaimana Kau telah terima doa2
Muhammad saw, Yunus, Ibrahim as,
Sheikh Maulana Ilyas rah dan sahabat2nya...
Terimalah kami seperti mereka...

Berilah kami kesabaran, ketabahan, keikhlasan, istiqomah
hingga akhir hayat kami...

Ya ALLAH masukkan kami ke syurga tanpa hisab, tanpa azab,
jangan ditanya lagi dosa2 kami...
ampunilah dosa2 kami yang berhubungan dgn Engkau,
dan tanggunglah dosa2 kami yang berhubungan dgn hamba2Mu,
masukkanlah kami ke syurga tanpa hisab ya ALLAH...
kumpulkan kami dgn kekasih kami Rasulullah saw di syurga Firdaus,
dgn anak2 kami, ibubapa, nenek moyang kami, dan cucu cicit keturunan kami.

Ya ALLAH aku serahkan diriku kpd Engkau ya ALLAH,
aku serahkan segala urusan ku kpd Engkau ya ALLAH...
terimalah kami ya ALLAH,
aaamiin ya Robbal alamin...

solawat...
tasbih...
tahmid...

Tuesday, February 26, 2013

BIAWAK KE BUAYA?


Assalamualaikum,
nak cerita skit...
cerita cerenti....

Skli ada pertandingan melawan buaya,
maka ramailah teruna yg sasa2 siap dgn perisai,
pedang, parang, dot dot dot...
lepas sorang, sorang terjun masuk dlm sungai...
ada yg mati, ada yg hidup...
nasiblah korg nak glamer cara korang kan...

Dalam pada havoc2 tu,
tiba2 desyummm!!!
seorg jejaka yg xde apa senjata tiba2 terjun ke dalam sungai,
waduh hebatnya dia!!!
berhempas pulas lah dia dlm sungai tu!
akhirnya dia pun keluar dari sungai dgn letihnya...
tah berapa ekor buaya yg dah ditumbuknya...

wartawan pun bkejau nak interviu...
kawan tu termengah2 x larat dah!
dia agkat tgn isyarat nanti!
saya nak tanya dulu...
erk! ok lah bagi chance!
hero katakan...

so dia pun tanya,

SAPA YG TOLAK AKU TADI???!!!!
GRRRRRRR!!!!

eh kot ye pon jgn sampai berguling2 beb!!!!
hua3!!!!
peace....
^_<

copy paste dr fb je...:)

Thursday, January 17, 2013

Match making...uhh?!

Assalamualaikum,
Nampak tak title di atas?
What's up?
Apa di atas?
Tersenyum sorg2 bila teringat ada subtitle cerita di Indonesia,
Bila pelakon kata, What's up?
Terjemahannya, Apa di atas?
Mengekek kita baca...
Lani ada pulak Whatsapp yg smakin femes n popular...
Hmm...senyum lagi i...
Yo! Watsap!

Ok..so...?
Hmm...skrg dah tiba zaman kami2 ni mencari menantu...
So ramaile mok2 n pok2 yg mencari kami...
Almaklum...
Kerja sampingan kepada kerja keperluan...
Kerja utama ialah dakwah,
keperluan ialah kerja dgn gomen...
sampingan kerja jd broker kawinkn org...

Ok, so siapa2 yg ada rasa2 nak menamatkan zaman bujang tu,
jgn malu2 lah,
kalau belum jumpa calon...
bolehlaa emel atau inbox fb saya...

err pompuan pun bole...
cuma lani pompuan punya list dah sgt pnjang...
rsnya nk pendekkn list dulu laa...

haa cepat2!
hantar resume...

sekian...

p/s...calon popular semasa : karkun bujang, duda bole bincang tapi bkn laki org...
please note that...ni nk bina masjid bkn nk robohkan masjid...
tak pasal2 nnti saya dpt saham...

Saturday, January 12, 2013

MASAKAN MASIN TAK MASAM TAK MANIS

Assalamualaikum warohmatullahi wabaarokaatuh!

Wow! Am i dreaming?
Surahsirahsarirah is on the track again???
Ngeh ngeh ngeh...
Termengah2 nak lari...
Jooommmm...
Apo citernye kali ni?

Bermulanya hijrah baginda ke Toif...
saat Abu Tolib meninggalkan Nabi...
mengharapkan kasih dari bani thaqif
namun dibalasi dgn cacian maki....

Ok...muqoddimah je tu...

Citernya....

Alkisah...
seorg sheikh telah menziarahi seorang kenalannya..
sheikh dtg bersama seorg anak muridnya...

tuan rumah sgt bebesar hati dgn kedatangan tamu yg berbahagia ini...
maklumlah rumahnya diziarahi seorg yg mulia,
waris para nabi,
seorg ulamak...

sang suami memberitahu sang isteri
harini ayang masak sedap2 tau!
ulamak nak dtg rumah kita ni...
nanti masakan tu tambahkan gula supaya manis gittew! aww!
cubit pipi sket! emmm...

isterinya senyum lebar dgn lawak suaminya...
mmg biasa suaminya kalau gembira akan membuat lawak
tapi tak sama lah dgn aksi lawak dlm slot maharaja lawak tu, kannn...
so isterinya pon memasaklah sambil tersenyum simpul...
agaknya kalau tak bubuh gula pon kemanisan senyumannya akan memaniskan masakannya...
kalau macam tu, buang karan je la gula tu!
ehehe apa pulak,
gula lain manisnya...
senyum pun lain manisnya...
kalau sama tentu awek2 yg senyum meleret tu dihurung semut bibir2 mereka..
ohh!!! tak dapat dibayangkan...

di pendekkan cerita sebab akak ni dah ngantuk sgt...
sang isteri memasak sambil senyum2...
gula yg nak dibubuh tersilap garam pulak yg dibubuh ke dalam masakan..

tadaaaa...
dah siap bang!
sang abang eh, sang suami pun menghidangkan masakan isteri tercinta...
senyum simpul dlm hati berkata...
tentu enak ni...baunya pun sedap bangat!

lauk dijamah oleh anak murid dulu...
sebab sifat ulamak memuliakan org lain berbanding dirinya...
menyeringai anak murid tu!
agak2 bole tak lawan singa menyeringai?
pegi zoo lah tengok sendiri...

Pak sheikh beri sign body language or rather eye language kepada anak muridnya,
kerana bak kata pepatah melayu...
sekilas ikan di air sudah ku tahu jantan betinanya...
mesti ada masalah ni...
macam singa menyeringai je ni!
pak sheikh (bukan habib sheikh tau! ya hana na na...) pun menjamah masakan...
perghh! dlm hati Allah je yg Tahu...
tapi sheikh teruskan makan macam tak de pape...
macam sedap je...
anak murid pun terpaksa taat...
sambil mengulang2 minum air supaya...
ada 2 supaya,
pertama supaya hilang rasa masin yg amat tu,
kedua supaya cepat kenyang tak payah makan lagi...

sang suami seronok melihat tetamunya menjamu selera...
makin ditambah lauknya lagi n lagi...
mato den dah naik juling ni...
bisik anak murid...
pak sheikh jegilkan mata dgn isyarat, DIAM!!!

selesai makan...akhirnya selosai jugak!
sessi berbual...
kemudian nak mintak diri...
sheikh pon berkata,

sedap sungguh lauk tadi,
boleh saya bawak pulang nak bagi keluarga saya jamah?
anak murid dah pandang pak sheikh mcm nak pitam...
tuan rumah punyalah seronok cepat2 ke dapur suruh isterinya tapau lauk tadi...

seperiuk ditapaunya,
satu pun tak ditinggalkan...
korek habis lah org kata!
dgn hepinya dia tapaukan utk pak sheikh...

setelah musafahah/bersalaman,
mereka pun berpisah...
di tengah jalan mulalah persoalan cepukmas anak murid kepada sheikh,

Ya Allah kenapalah tuan sheikh mintak tapau lauk masin tu?
saya dah macam nak pitam ni tau!
masin sangat pon nak bawak pulang!

kata sheikh...
kau tahu kenapa saya nak tapau lauk tu?
ialah supaya sang suami isteri tadi tak tahu yg lauk tu masin...
kalau masih ada yg tertinggal,
dan bila kita pulang, mereka pulak yg makan...
tentu lah suami akan marah kepada isterinya...
dan kedua2 akan malu!
mungkin juga akan terjadi pergaduhan sengit...
tsunami ke sunamu akan melanda...
mungkin juga perceraian akan berlaku...
hanya kerana lauk masin...
kalau lauk ikan masin atau telur masin takpe...
dan mungkin mereka akan pindah ke tempat lain kerana malu...

oooooo....
angguk2, geleng2 si anak murid...
jauh rupanya akal pak sheikh ni...
tak terjangkau dek fikiran saya yg pendek akal ni...

itulah kisahnya...
moralnya...
apa?
kalau makan ikan masin cakap sedapnyerrrr...

ok tata...
assalamualaikum...
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

haazaa kalaamu robbi