haazaa kalaamu robbi

Monday, October 19, 2009

PERCAKAPAN IMAN

Assalamualaikum,
Saya terpanggil untuk mengulas mengenai tajuk di atas setelah membaca entry saudara mutakallim 'cakap biar betul'.Memang betul, kalau kita salah cakap, yang selalu kita buat setiap hari, iman akan keluar dari hati kita.
Benarlah sabdaan Nabi saw, mafhum lebih kurang, iman umat akhir zaman keluar masuk, pagi beriman, petang kufur, petang beriman, esok pagi kufur...Kalau iman turun naik, ok lagi, masih ada iman...tp keluar masuk ni,bahaya! Sebab kita tak tau bila malaikat maut akan datang cabut nyawa kita, jadi kita taknaklah dia datang masa iman dah keluar dari hati kita...
Macamana iman boleh keluar? Contohnya, bila anak kita pening kepala, kita pun tak payah fikir lagi nak cakap apa...ambiklah panadol atas rak tu, sembuhlah pening tu! Dah keluar dah iman kita pada ALLAH! Kita beriman pada panadol pulak! Sebab tu bila kita keluar jln ALLAH, masturat atau rijal, kita belajar betulkan percakapan.Bukan ubat yg menyembuhkan, ALLAH yg menyembuhkan.Elders kita ajar cakap macam ni, bukan ubat yang menyembuhkan saya, tetapi dgn izin ALLAH, ubat menjadi sebab saya sembuh. Atau begini, bukan
"saya makan ubat, saya sembuh!", tetapi
"saya makan ubat, dgn izin ALLAH saya sembuh!"
Sebab tu kita kena belajar cakap yang betul, bukan belajar matematik je! Kalau silap matematik, dalam perniagaan mungkin akan rugi. Tapi kalau silap cakap, di akhirat kita rugi!!!
Rata2 kita cakap salah setiap hari, kenalah muhasabah diri sebelum tidur, atau setiap lepas kita cakap, kita check balik percakapan kita...Yang paling mudah, jangan banyak cakaplah...sebab banyak cakap, banyak salah. Banyak salah, banyak dosa, banyak dosa, masuk api neraka! Dulu kecik2 kami selalu cakap macam ni, cuma masa tu tak tau kan yang api neraka tu that bad!!! Budak2 akhir zaman...budak2 awal kurun dulu camna? Teringat kisah yg seorang budak menangis, bila ditanya katanya, takut masuk neraka. Di beritahu padanya, budak2 tak masuk neraka, katanya, saya selalu tengok mak saya bakar kayu untuk masak, mula2 dia masukkan yg kecik2 dulu, lepas tu baru masukkan yg besar2, jadi saya takut nanti budak2 dibakar dulu, baru di bakar orang2 besar...Ya ALLAH andainya aku ini dapat sedikit dari kerisauan budak itu...
Pernah saya dgr bayan katanya, Nabi saw bersabda, lebih kurang mafhumnya, apabila musim hujan manusia terbahagi kpd 2 golongan.Satu beriman pada musim, kufur pada ALLAH. Mereka kata ini musim hujan, sebab tu hujan turun. Satu lagi beriman pada ALLAH, kufur pada musim, kata mereka hujan dari ALLAH, musim pun dari ALLAH...
Nah!Masuk golongan mana kita ni?Tiap2 hari kita cakap musim hujan, musim panas, musim sejuk, musim penyakit, musim durian, blah, blah, blah...
Jadi, hari2 kita kena betulkan cakap kita...bukan tak bercakap!Sebab bercakap perkara yang haq itu emas (bukan diam itu emas, macam pepatah org tua2 kita dulu), tidak bercakap, kalau khuatir percakapan kita tu salah!Jadi kita sebenarnya kena bercakap tapi kena belajar cakap yg betul supaya dgn percakapan kita orang akan dapat hidayat, dan kita akan dapat kelepasan dari api neraka...
Ada cerita masa zaman Nabi Musa as...Satu hari, Musa as mohon ALLAH tunjukkan padanya siapakah ahli neraka dalam kampung itu.ALLAH beritahu kamu tunggu di gerbang kampung tu dan orang yg pertama keluar pagi2 tu dialah ahli neraka.Maka Musa as pun tunggu di gerbang kampung dan orang yg pertama sekali keluar ialah seorang tukang cari kayu dgn anknya.Ok Musa as pun dah taulah.Kemudian dia tanya siapakah ahli syurga dalam kampung tu? ALLAH beritau, orang yg terakhir sekali masuk gerbang kampung tu, dialah ahli syurga...maka Musa as pun tunggulah di situ hingga lewat senja dan lalulah org yg terakhir tadi tetapi alangkah terkejutnya Musa as sebab org tu ialah si tukang cari kayu tadi!!!Di pendekkan ceritanya, masa org tadi pergi cari kayu, dia jalan, jalan, jalan, sampai ke bukit dan dia pun naik bukit nak cari kayu lagi...sampai di atas bukit, anaknya tengok ke bawah, katanya, "Ayah, tengok tu, luasnya kampung kita!" Si bapanya jawab, "Sesungguhnya wahai anakku, Rahmat ALLAH itu lebih luas..."

Haa...fikirlah sendiri...macamana ahli neraka boleh tukar jadi ahli syurga hanya dgn beberapa patah perkataan sahaja...Syukurlah, ALLAH jadikan kita ummat akhir zaman kita boleh dapat banyak pengajaran dari kisah2 ummat yg terdahulu...

Wassalam, haa, cakap, cakap...tapi biau betulll!!!

2 comments:

ziarah76 said...

panjang jugak ye posting ni.
cakap biau betul, ulau melengkau atas pagau...

umma-ali said...

ulau melengkau atas pagau takpe... jgn melengkau dalam kubur...

haazaa kalaamu robbi