haazaa kalaamu robbi

Tuesday, October 13, 2009

LAMBAIAN KAABAH

LABBAIKALLAHUMMA LABBAIK,
LABBAIKALAA SYARIKALA KALABBAIK,
INNALHAMDA, WANNIKMATA, LAKAWALMULK,
LAA SYARIKALAK...

Assalamualaikum,
Lambaian Kaabah kembali memanggil hamba2 ALLAH, teringat kenangan manisku menunaikan haji pada tahun 2007...2 thn sudah berlalu, masih segar dalam ingatan...pejam mata saja dah terpapar masjid nabawi dan masjidilharam dan kesesakan para haji di waktu itu...
Sebaik pesawat kami memasuki ruang udara Madinah al munawwarah, airmataku berlinang deras, masyaALLAH, Rasul yg ku kasihi beradu di sini...selama ini hanya ku baca kisahnya, sekarang aku akan pergi berjumpa dgnnya...kelam seluruh alam,dek airmataku...tak perasan lagi cik abang kat sebelah...masa tu rasa takde org lain, hanya diriku dan Rasulullah saw... Sebaik menjejak kaki ke bumi Madinah,tak boleh citer lah kawan...airmata dah meleleh ni...Bulu roma dah meremang, langkah rasa tak jejak tanah!Ya ALLAH, selama ni hanya baca tentang madinah dan sejarahnya, kini kakiku memijak bumi yg pernah dipijak oleh Rasulullah saw...memang tak bole express in words!!!
Melonjak2 hati ku nak terus pergi ke kuburan mulia...tp terpaksa melalui imigresen dll sehingga sampai ke bilik hotel, tujuanku hanya satu, nak pergi masjid nabawi dan ziarah kuburan baginda saw...tak tau apa2 lagi ni, 1st time katakan...ingat senang2 je yek?
Selepas berkemas lebihkurang, suami pun ajak pergi masjid, masa tu masa tahajjud...suami pesan, nanti pulang sendiri, tengok hotel tu, kenal tak? Daku ngangguk je...dalam hati kata insyaALLAH kenal,mudah je sbb turun hotel je dah tiba pekarangan masuk masjid...lagipun panggilan raudhah lebih kuat.Tak kesah apa2 dah!
Masuk ke pekarangan masjid, hati berdebar2, makin hampir makin kuat debarannya, sebab merasakan semakin hampir dgn Rasul saw kekasihku. Ramai jemaah wanita di luar masjid bentang sejadah masing2.Daku terpinga2 takkan memadai bersolat di luar saja setelah sekian lama mengidamkan solat dalam masjid nabawi?Ramai sgt ke di dalam sehingga terpaksa solat di luar? First timer la katakan...mcm2 nak pikir buat penat kepala otak je...tak kira, nak masuk juga...haa, ramai tp tak le penuh,masih bole menyelit2 juga.. Tapi fikir juga adab2 masjid, apalagi masjid yg mulia ni.Alhamdulillah dapat juga tempat bersebelahan dgn jemaah haji Indonesia, namapun negara jiran kita, kat situ pun berjiran juga!Tak kesahlah suma ummat Nabi saw juga,kan...Tapi tak perasan depa tu lum kenal kita dari mana, berkerut2 dahi tengok kita menyelit kat depa sebab kita pun pakai serba hitam, mata je yg nampak...Bila dah buka niqab nak solat tahiyyatul masjid, lagi depa heran...alah biasalah tu!!Agknya depa ingat mak arab ke tak pun org IPB..
Bermulalah solat pertama di dalam masjid nabawi, dgn linangan airmata sayu, terharu, terbiru, eh!Dan solat lagi dan lagi hingga azan subuh berkumandang...waduh, pak!Mcm nak luruh jantung!Selalu dok dgr rakaman azan dari masjid nabawi je, kali ni LIFE!!ON AIR!!Wey laa serba serbi baru dan hebat...
Selesai solat subuh, terpinga2 juga sbb jemaah ada yg keluar, ada yg bc Quran, ada yg lepak2...tak tau nk buat apa.Nk pg raudhah tp tak tau cmna. Nmpak pekerja2 pembersihan/cleaners berbangsa indonesia kita pun menyapa mereka dan tanyalah cmna nak pergi raudhah.Katanya lmbt lg akan dibuka, oh, kita pun beredarlah nak mengaji dulu, tp dtg cleaner td, katanya "dari sini enggak bisa pergi,ibu kena keluar dari masjid dan masuk pintu lain. Jauh buk!Dari sekarang bole beransur pergi".Oh, jauh katanya!Ok la daku pun keluar dan cari pintu yg diberitahu tadi...perghh!jauh betul...jln2 mcm tak sampai2, akhirnya sampai juga.Macam rusa masuk kampung lah kita. Tak tau nak pg mana.Nampak ada org berkumpul2 kita join je lah.Terserempak dgn seorang wanita dari kelantan, di ajaknya kita setelah dpt tau ini hari pertama daku di madinah.Dia pulak hari terakhir dan akan berangkat ke Mekah hari tu...Alhamdulillah ada org nak pandu tapi akhirnya terpisah juga sbb ramai org berpusu-pusu, entah mana pegi adik kita tadi...
Tiba di pekarangan raudhah pun kena tunggu lagi,patutlah indon tadi cakap kena pergi sekarang.Kami dibahagi2kan kepada kumpulan ikut bahasa, jadi msia indon n thailand speaking sama duk sama2lah,badan pun saiz lbh kurang comel2 je dibandingkan dgn yg lain2 tu...tiba2 seorg petugas masjid halau saya ke belakang, katanya "baji, baji, urdhu!" dan tunjuk arah org2 IPB.. Alamak, dia ingat kita ni IPBian la pulak...Nk xplain pun tak pandai ckp arab, buat bodoh je lah and beritahu dia "I'm a malaysian".
Kemudian sampailah saat yg dinanti2kan,jeng,jeng...berebut2 masuk raudhah. Kita pikir apalah nak rebut2 ni relaxlaa...tapi dah suma kelam kabut, kita pun agak kelam kabut juga...syahdu ke mana, haru yg lebih.Dapat juga solat tapi kena tolak2 pulak, rupanya yg bdn besar2 tadi dah masuk belakang kami yg comel2 ni...tak lengah lg kita kena halau dek petugas sebab risaukan keselamatan...tak puas betul!Tp alhamdulillah, ingat kalau kita syukur, ALLAH tambah nikmat...azam nak pegi lagi!
Dah tu jalan lah keluar masjid, lega juga dah dapat pegi raudhah.Dah kuar masjid jalan lah balik ke hotel, hari dah terang.Lampu2 hotel dah padam... eh, mana pulak hotel aku ni?Mundar mandir tak cam lah pulak!Sudah! Relax, relax, insyaALLAH jumpa tu!Tgh dok tercari-cari terdengar suara lelaki panggil nama saya "Kak ija!".Eh, kat melaka ke ni?Toleh belakang rupanya adik saya yg belajar di universiti madinah lambai dari jauh...Katanya dah nampak dari tadi, tak cam sbb pakai serba hitam, tapi cam pulak jubah akak dia ada corak lain sikit, dia pernah nmpak kita pakai dulu...Isteri dia pun berlari2 dtg, kalau sekali pndang mcm ankdara arab sbb slim lah, mak dara arab tak payah citer!!!

InsyaALLAH sambung lah...nak masaklah pulak, ni pun dah beberapa kali berhenti...home manager mana ada breaktime, curi time adalah...

9 comments:

izat said...

Salam kak umi..i'm back on the line again..huhu sronok baca cerita akak nih..saya dulu dua kali g umrah dptlah solat kat raudhah..tp sayang tul masa tu muda lagi..ingat tahun dpn azam nak buat haji, insya Allah..

Ahliahnizam said...

Subhanallah .....

Terharu sungguh baca pengalaman akak. Sebenarnya saya dan suami merancang nak pergi menunaikan haji pada tahun 2005 yang lepas.

Tapi Allah punya perancangan, saya mengandung. Jadi, suami pergi dgn mak mertua. Insya-Allah, memang nak sangat2 pergi sana. Doakan Allah mudahkan urusan kami ya kak :)

umma-ali said...

Salam,izat,wellekum back!Huhu! InsyaALLAH akan maqbul doa and azam.Akak pun azam juga lagi ni, nk bwt haji and kuar masturat di tanah haram...dah doa depan Kaabah dah, semoga maqbul.
Salam,ahliahnizam,insyaALLAH dimudahkan semua urusannya... Nk ikutlaa, masuk dalam beg bole?

Ahliahnizam said...

Kak ... nak ikut ke ?. Boleh sesangat, nanti saye bawak beg beso bapak ye, hik hik hik ;)

Btw, akak kat Melaka area mana ye ??. Umah mak saye kat Ayer Keroh. Insya-Allah kalau balik kg nanti leh ziarah akak ... :D

umma-ali said...

Akak duk kat Tehel,follow jln nk ke Ozana sampai simpang kmpg tun razak yg ada watercity hotel tu,belok kiri ikut jln baru tu melepasi 2 jmbatan smpi simpang ke ayer molek, belok kanan, uma akak yg ke2 sebelah kanan jalan..Psst...nak dtg btau dulu tau, takut sama2 karam dalam kapal karam...huhu.

Anonymous said...

movie soundboard [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-the-ister/17872database/]The Ister[/url] movie of the tsunami [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-icon/1875database/]Icon[/url]
free nude movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-waiting-for-guffman/29054database/]Waiting for Guffman[/url] gardnen movie theatre 01301 [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-el-pasaje/2959database/]El Pasaje[/url]
free warez movie forums [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-unc-vs-davidson/19447database/]UNC Vs Davidson[/url] where to get free movie [url=http://full-length-movies.com/dvd-quality-movie-the-fight-game/29421database/]The Fight Game[/url]
the new bee movie [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-dedictvi-aneb-kurvahosigutentag/1411database/]Dedictvi Aneb Kurvahosigutentag[/url] make movie from jpeg stills [url=http://worldmovs.co.cc/full_version-reservation/25708database/]Reservation[/url]

Anonymous said...

http://xwv.in/pain-relief/immediate/pain/relief/carpel/tunnel/syndrome
[url=http://xwv.in/naprosyn/tanning/and/naprosyn]drug pot leaf[/url] generic drugs over brand name [url=http://xwv.in/ketoconazole/ketoconazole/cushings/mechanism]ketoconazole cushings mechanism[/url]
preferred mail service pharmacy http://xwv.in/nervousness
[url=http://xwv.in/lopid/zocor/lopid]fda antidepressant drug seasonal depression mayo womens[/url] family pharmacy richland center hospital wisconsin [url=http://xwv.in/xanax/xanax/long/term/common]xanax long term common[/url]
antipsychotic drugs also known as neuroinhibitors http://xwv.in/zyban/zyban/price
[url=http://xwv.in/ketorolac/ketorolac/tromethamine]free pharmacy tech practice exam[/url] get drugs without a perscription [url=http://xwv.in/viagra/on/line/viagra]on line viagra[/url] pharmacy christmas reading area [url=http://xwv.in/ketorolac/what/is/ketorolac]what is ketorolac[/url]

Anonymous said...

movie saw [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_shape_of_life/]the shape of life[/url] fre teen porn movie thumbs http://moviestrawberry.com/films/film_i_am_the_law/ candolin movie
westchester movie listings [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_emperors_new_groove_2_kronks_new_groove/]the emperors new groove 2 kronks new groove[/url] heidi fleiss movie quotes http://moviestrawberry.com/films/film_3_10_to_yuma/ free porn object movie galleries
the simpsons movie watch online free [url=http://moviestrawberry.com/films/film_son_of_the_mask/]son of the mask[/url] hes willy lyrics from epic movie
movie the hills have eyes [url=http://moviestrawberry.com/films/film_the_l_word/]the l word[/url] hbo movie rwanda http://moviestrawberry.com/films/film_outlander/ annysxxx movie
jennifer aniston brad pitt movie company [url=http://moviestrawberry.com/films/film_tiger_heart/]tiger heart[/url] bart movie http://moviestrawberry.com/films/film_night_of_the_living_dead_3d/ movie theaters pittsburgh

Anonymous said...

movie star phone mexico [url=http://moviestrawberry.com/films/film_alone_in_the_dark_ii/]alone in the dark ii[/url] the movie dreamland http://moviestrawberry.com/films/film_tommy_and_the_cool_mule/ saw 4 movie trail
the first talking movie [url=http://moviestrawberry.com/films/film_he_s_just_not_that_into_you/]he s just not that into you[/url] the gamers movie http://moviestrawberry.com/films/film_death_hunt/ movie sargeant murders family
muvico baywalk movie times [url=http://moviestrawberry.com/films/film_castle_in_the_desert/]castle in the desert[/url] transformers movie pics
dvd release movie trialers [url=http://moviestrawberry.com/films/film_mister_lonely/]mister lonely[/url] orange county the movie http://moviestrawberry.com/hqmoviesbyyear/year_1983_high-quality-movies/?page=2 superhero movie news
brunettes orgasm movie thumbs [url=http://moviestrawberry.com/films/film_cat_people_70/]cat people 70[/url] movie showtimes raleight nc http://moviestrawberry.com/films/film_the_olympic_champ/ movie sargeant murders wife

haazaa kalaamu robbi