haazaa kalaamu robbi

Saturday, October 16, 2010

SIAPA LEBIH KUAT?

Assalamualaikum wrbt,

Ada seorang quraysh...tak ingat namanya...
sangat handal,
tak siapa boleh lawan...
pasti KO!

Alaa macam cerita2 kungfu yg byk kita lihat...
hero mesti menang punya...
datanglah berapa org punnn...
tewas habis semuanya!
walaupun dia sensorang je!!!

Ini cerita benar,
zaman Rasulullah SAW...
amat terkenal dia ni!
x sapa berani cabar!

Sekali Rasulullah SAW berjumpa dia di jalan,
ya memang Nabi SAW pun tahu siapa dia...hebat dia...
tapi tetap dia makhluk Allah SWT juga..

Nabi SAW cabar dia!
(he he tuan2 karkun...nk cube?)
Nabi SAW bersabda, (kuranglebih ceritanya...)
Berani lawan saya?
Si quraysh pandang Nabi SAW...
pandang sengkek je...
eleh kamu ni siapa, berani lawan saya?
bisa aja!!!

Nabi SAW bersabda lagi...
tapi kalu kamu kalah, masuk Islam ya?
Bisaa...jawab si quraysh!

Dia pun mulakn langkah...
sekali jurus!
Nabi pun tangkis!
Jatuh dia!
Uhhh!!! katanya...

Sekali lagi atur langkah,
sekali jurus! sikat!!! jatuh dia!
sekali jurus lagi!
langsung ambrok!!!(maaf ya, dgr byn nya bahasa jawa...tp boleh fhm enggak?..syitik2 fhm laa)

Waa...hebat ni si Muhammad SAW ini!!!

Iya tapi setiap kali keluar rumah, apa doa Nabi SAW kita?
"bismillahi tawakkultu 'alAllah...laa haula walaa quwwata illa billah..."

Dalam solat apa kita baca?
"iyya kana'budu wa iyya kanasta"in..."
hanya Engkau yg kami sembah, hanya kpd Engkau kami minta tolong..."

Nabi SAW tidak menyandarkan kekuatan yg ada pada dirinya...
dia hanya menyandarkan kekuatan yg ada pada Allah SWT untuk menolongnya..

Manusia menyandarkan kekuatan kpd teknologi yg canggih2,
dalam setiap bidang,
perubatan, pertanian, perniagaan....
Namun, sedar atau tidak?
semua kekuatan, kecanggihan, kepandaian...
siapa yg beri?

ALLAH LAH YG MEMILIKI SEGALA-GALANYA...
UNTUK ITU KITA BYKLAH MEMOHON KEPADANYA...
JGNLAH KITA SOMBONG DGN KECANGGIHAN TEKNOLOGI,
KEKUATAN EKONOMI, KEPANDAIAN ILMU KITA...
BILA ALLAH MENGHENDAKI,
SEMUANYA AKAN HANCUR LEBUR DALAM SEKELIP MATA...

seorang kafir pernah beritahu kami...
saya bekerja siang malam selama berpuluh2 tahun untuk mendapatkan rumah ini...
malam tadi kebakaran berlaku,
semua habis terbakar...
usaha saya berpuluh2 tahun,
lenyap beberapa minit sahaja....

Masyaa Allah...
inna lillahi wainna ilaihi roji'un....
sama2 kita saling mengingati...
usahalah untuk akhirat kita,
usaha beberapa tahun saja,
tapi di sana kekal abadi...
insyaAllah...

Wassalam...

5 comments:

hijabrockers said...

Assalamu'alaikum. Saya link entry ni eh? Best sgt. =)

Umma-ali said...

Wa'alaikumussalam wrbt...bisaa sajaa...

seorangnenektua said...

waduh sudah pande ngomong jowo!jowo meloko

Umma-ali said...

uhh, orak ngerti ngomong!! syitik syitik!

NH said...

Salam

Ye laa Allah swt ajar kita yg ape2 yg kita usahakan(benda dunia) kat duniani tak ubah seperti sarang labah2(ankabut). Dengan sebatang lidi pun anak kecil boleh rosakkan sarang labah2 tu. Sangat lemah dan rapuhnya dunia yg kita milikki..

haazaa kalaamu robbi