haazaa kalaamu robbi

Thursday, October 28, 2010

IYAZ LAGI...

Assalamualaikum wrbt,

Seterusnya...
Iyaz menjadi kesayangan Raja...
mana2 pergi raja akan bawak iyaz...
macam jadik personal bodyguard plk...

Satu hari Raja bersiar-siar dgn iyaz menaiki kereta kudanya...
round2 lah...melalui kota dan desa...
satu ketika kudanya ter 'excited' lebih...
terbabas lah pulak!
kereta kuda pun tersenget lah!
alhamdulillah takde sesapa yg cedera...
raja pun suruh iyaz check what happened...
iyaz pun turun dan pergi tengok...
takde apa2, cuma kuda tu terkebil2 je...
dah buat salah katakan...
takut jugak kena belasah!!
hehe...macam le kuda tu faham...

iyaz pergi dekat kuda,
hmm...belasah!!!
eh, tak lah...
dia pergi usap kepala kuda...
kesian ko yea, katanya...
agaknya kami ni berat sgt ke?
tak pun ringan sgt sampai terhoyong hayang?
di usap2nya lagi kepala kuda tu...
kuda pun lentoklaa syok kena usap dek iyaz...
raja dok intai2 dan senyum...
baiknya lah si iyaz ni...

haa...ini lah sifat da'e...
tidak pernah menyalahkan sesiapa,
malah menyalahkan diri sendiri...
dan apabila org lain buat silap,
dia tak marah, melenting, belasah,
pancung, sembelih, bla, bla, bla...
salahkan diri sendiri, tak buat dakwah dgn hikmah,
tak ikut tertib dll
sesekali tidak menyalahkan sesiapa...
mana ada manusia yg tak buat silap, kannn...
setiap ada tertib tentu ada yg tak ikut...
biasalaa tu...
tegurlah dgn cara hikmah,
bak kata Maulana Saad buatlah muzakarah tentang perkara yg dilanggar itu...
dgn hikmah dan lemah lembut,
bkn dgn niat nak belasah...

satu lagi kisah iyaz...
satu ketika Raja nak uji apakah pembesar2nya taat kpd suruhannya...
dikumpulkan semua pembesar dan dibawakan sebutir berlian yg besar!!!
merelit-relit silau dgn cahaya permata berlian tu...
semua dok ingat raja nak bagi depa hadiah...
sapalah yg beruntung dapat berlian ni...
masing2 dah telek diri sendiri...
apa amalan kebaikan yg pernah mereka buat,
dan bandingkan pulak dgn org lain...
hati punya bicaralah kann...biasalah tu...perasan...
dok risau jugak sapakah yg akan tersingkir dari mendapat hadiah berlian tu...
macam rancangan realiti tv yg la ni macam2 pesen ada....

Raja pun bertitah!
beta nak kamu semua memecahkan berlian ni!!!
gulp!!!
wey la kok dah sewel raja kita ni?
sapa yg sedia memecahkan berlian ini?
masing2 dah garu kepala...
alahai, sayangnya berlian yg mahal dan cantik ni nak bagi hancur!
semua pakat2 tak nak ikut cakap raja yg pada mereka dah separuh gila ni...
berlian pun dibawa pada pembesar one after another...
dan bagi tukul nak pecahkan berlian tu sekali!
setiap pembesar pegang tukul, angkat tinggi2 nak pecahkan...
tapi tak jadi sebab tak sampai hati...
sesuatu yg amat bernilai nak dipecahkan begitu saja...?
tak mungkin....
semua dah diberi pilihan, semua taknak pecahkan...
raja pun heran, pasai apa depa ni, tak taat langsung!
last2 bagi kat iyaz...
iyaz pun tanpa fikir panjang,
ambik tukul dan pecahkan berlian sampai hancur lebur jadi debu berterbangan...
eh...terlebih feelings lak....
huhu teringat lagu zaman dolu2....
org lain punyalah bengang, geram, hancur hati, macam hancurnya berlian tu!!!
apake jadahnya iyaz ni???
raja pun senyum aje...
tanya pada iyaz...
kenapa kau sanggup pecahkan berlian ni?
kau tak tahuke betapa bernilainya berlian ini?
jawab iyaz,
wahai tuanku, hamba tahu berlian ni amat berharga,
ada org yg sanggup gadaikan nyawa untuk memiliki berlian ini...
tapi pada hamba, perintah dan amanat tuanku mempunyai hak yg paling atas sekali...
apa saja perintah tuanku pasti hamba akan melakukannya,
hamba sanggup menggadai nyawa untuk menunaikan perintah tuanku...
inikan pulak setakat memecahkan batu permata ini...
yg hanya bernilai di dunia yg fana ini....

maka Raja pun amatlah terharu dgn keikhlasan hati iyaz...
tambah sayang lah dia pada iyaz...
tambah bengkeklah hati pembesar2 yg lain....

kawan2 semua,
teleklah diri dan hati kita...
apakah kita telah menunaikan perintah Raja segala raja,
Allah Robbul 'Alamin...
dgn senang dan rela hati?
walaupun kita tak mengerti akan perintah2 itu?
check lagi dan lagi,
diri sendiri bkn org lain....

insyaAllah...ada lagi, sabar yea...
eden nak masuk opis ni...

wassalam...

5 comments:

ALIAAZUAN said...

Salam...

Adess!!!Kena periksa amalan lg nih!

Masyaallah la haula wala quwwata illa billah...

> ada continue lg? hee..best!

hijabrockers said...

rs mcm nak kawen lak ngan Iyaz ni. hehehe....

Umma-ali said...

Salam,
aliaazuan! bener buk! periksa lagi dan lagi...

hijabrockers! biau betol ko ni... nnti raja srh ceraikan ko, tak pasal2 mnjanda...
yo bros out there!! sesapa yg rasa2 ada sifat mcm iyaz cpt2lah masuk meminang minah ni...hihihi...

Cikgu Sue [CS] said...

salam,
besssttt...! mode: muhasabah ~~~

hijabrockers said...

kakak, ayatmu very the kejam gitu. haha. syg akak =)

haazaa kalaamu robbi