haazaa kalaamu robbi

Tuesday, October 26, 2010

Continuing Iyaz...

Assalamualaikum wrbt...

Baru pulang dari 3hari jemaah masturat ni...
dekat je, ke Bukit Gambir, Tangkak...
rumah Cikgu Yahya....
semoga Allah SWT balas jasa mereka menerima kami selama 3hari
dgn balasan yg sebaik2nya...
dan ambil mereka dan anak cucu cicit untuk khidmat agama...

Seterusnya kita sambung cerita dak iyaz ni...
hehe org melaka memang suka guna perkataan 'dak'...
dah tua2 pun 'dak' jugak dipanggil nya...
dak wahid, dak hasan, dak ajis...to name a few...

Iyaz ni dah selamatkan negara tentu lah famous...
tapi takde lah sampai dapat pingat datuk ke, tan sri ke, tun ke...
Raja punya lah gumbira, buat pengisytiharan...
nak buat majlis keramaian menyambut harilahir Raja...

Sampai waktu nya semua rakyat jelata di undang ke istana...
puas lah mereka makan minum sesuka hati mereka...
Raja belanja...
Dah kenyang makan minum,
Raja buat pengumuman titah diraja...
sebentar lagi ada acara kemuncak!
lampu akan dipadamkan!
sekarang lihat di sekeliling kamu apa yg kamu inginkan...
apabila lampu padam,
grab aje laa apa yg kamu suka!
ia akan jadi milik kamu...
waah...semua dok pandang sana sini...
ada yg terpandang lampu liplap, lampu jurai, tiang istana dan entah apa2 lah...
ye laa masing2 punya minat dan kesukaan kan berbeza...

Pop!!!
lampu pun padam!
masing2 pegang apa yg depa nak...
riuh rendahlaa....
berebut pun ada...

Pop!!!
lampu di on kan semula!
haa masing2 dah pegang dah apa yg diingini...
Raja pun bertitah ambiklah apa yg ada di tangan kalian...
itu milik kalian...

Iyaz hanya berdiri di belakang Raja,
tangannya memegang bahu Raja.
Raja menoleh...
laa pasai apa ko tak amik apa2?
bukankah beta dah beritahu tadi?
Iyaz senyum...katanya,
Wahai Tuanku, lihat lah hamba memegang bahu tuanku!
Bermakna hamba memiliki tuanku...
hamba tak perlu kpd yg lain2...
jika hamba memiliki tuanku,
nescaya segala apa milik tuanku milik hamba juga...
dgn tersengih lah si iyaz ni syok sendiri...
Raja pun sengih lah jugak...
bijak jugak dak iyaz ni...
lagi tambahlaa sayang dia pada iyaz...

Keterangan:
eh, he, macam kitab fadhail 'amal la pulak...
barangsiapa yg beribadat akan dapat syurga...
tapi barangsiapa yg khidmat akan dapat Allah...
barangsiapa dapat Allah, maka ia dapatlah segala2nya...
haa, kan kita selalu dengar masa muzakarah bab khidmat...
ropanya iyaz ni dah dapat sifat ni...
ada faham?

Tapi bila seseorg itu dikasihi oleh Raja tentulah ada yg dengki...
PHD ni kan tak payah pi bljr jauh2 nun...
memang sedia ada dalam hati tuu...
kalau diberi makanan tambahan...
geram(bkn garam)...benci...menyampah...
gemuk lah PHD tu (Perasaan Hasad Dengki)...

Itu lah yg terjadi kpd pak2 menteri kabinet Raja...
Gerammm je tengok Raja sayang kat Iyaz,
wpun depa tahu yg iyaz ni memang banyak jasanya...
PHD pun mulalah bermesyuarat dgn nafsu...
faisalahnya iblis syaitan laknatullah...
maka makar/tipudaya pun direka...
dah pakat2 nak syor kat Raja...

Memandangkan Tuanku sangat sayang dgn iyaz,
dan jasa nya pun amat besar kpd negara kita...
kami cadangkan kita buat jamuan meraikan iyaz pulak...
jadi tuanku pun setuju sgtlah,
tarikh pun ditetapkan...
sampai masanya, jamuan pun diadakan...
jemput lagi rakyat jelata...
lumayan lah depa asik dpt mkn free aje!
memang berkat betul iyaz ni!

pak2 menteri ada acara special untuk iyaz...
di beritahu kpd Raja, dan Raja pun setuju sangat2lah...
senyum2 simpol Raja...

depa sediakan beberapa biji buah2an yg nampaknya sangat enak...
acara kemuncaknya, Raja akan suapkan potongan2 buah2an tu ke mulut iyaz!
maka bermulalah acara itu...
pak2 menteri senyum kambing semuanya...
habislah ko kali ni iyaz!!!

Raja pun diberi sepotong buah seakan2 mangga...
dia pun suap ke mulut iyaz...
iyaz pun selamba je makan buah tu...
senyum lebau dia...
weh! bkn senang nak dapat suapan from the majesty!
pak2 menteri berkerut dahi...biau betol...fikir mereka!
tak pe...potong lagi sebiji buah, bagi kat Raja...
Raja pun suap iyaz...
hmmm...cedapnya, kata iyaz...
habis 2 biji buah dalam acara menyuap tu...

Pak2 menteri menghempas2 gerammm...
pasai apa ni...kata Raja.
Tuanku tahu tak si iyaz ni memang penipu besar!
apasal pulak?
buah yg kami potong tu mula2 tadi masam giler!
dia tipu! dia buat2 sedap je tu!
buah yg ke2 tu pahit nak mampos!
dia buat2 sedap jugak!!!
memang penipu besau dak iyaz ni, tu yg tuanku dok sayang sangat kat dia tu!!!
hamboi! gerammm sangatlah depa tuh!
maka Raja pun pergilah tanya iyaz...
betulke iyaz apa yg depa beritahu beta?
memang betul tuanku, buah yg pertama masam giler!
buah yg ke2 pahit nak mampos!
tapi pasal apa kau selamba je...siap senyum lagi...
kau tipu beta ke?
ohh...tidak tuanku!
tidaklah hamba berniat begitu...
habis tu kenapa?

SEBENARNYA HAMBA TIDAK MELIHAT APA YANG HAMBA DAPAT,
MANIS KE, MASAM KE, PAHIT KE...
APA YANG HAMBA LIHAT IALAH PEMBERI ITU SENDIRI,
IAITU TUANKU...
WALAUPUN PADA HAKIKATNYA HAMBA MEMAKAN BUAH YG MASAM DAN PAHIT,
TETAPI OLEH KERANA YG MENYUAPKAN BUAH ITU IALAH TANGAN TUANKU SENDIRI,
ITU SUDAH CUKUP UNTUK HAMBA MERASAI KEMANISANNYA...

Okeylaa kawan2,
fahami dan ambillah pengajaran dari kisah iyaz ni...
setiap hari ada saja ujian yg datang kepada kita,
susah senang pahit manis kehidupan ini...
siapa yg memberi semuanya...
tentunya semuanya dari ROBBUL 'ALAMIN...
ALLAH TUHAN SEMESTA ALAM...
YANG AMAT MENGETAHUI APA KEHENDAK KITA,
MENGUJI KITA SEKADAR KEMAMPUAN KITA...
KASIHSAYANGNYA AMAT LUAS TAK DAPAT KITA MEMAHAMINYA...

jadilah kita macam iyaz sentiasa mensyukuri pemberian yg dikasihi...

semoga sama2 kita ambil pengajaran...

dan ada lagi....insyaAllah akan di sambung di lain kali...

wassalam...selamat merenung...

6 comments:

hijabrockers said...

sangat sukala entry iniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... Sayang sgt kat akak! hehehe

Cikgu Sue [CS] said...

salam UA,
hmmmm sggtttt manissss entry inii...nyum---nyum----Alhamdulillah.... =)

p/s:hmmm UA, minta maaf sgt2...Ya Allah hrp suami dan UA maafkan...kami masih xsempat nk kreditkan ongkosnya ke akaun...suami kuar 3hari last week...kbtulan msj dr suami UA, kami dh terpadam..no akaun dh hilang...InsyaAllah akan disegerakan pmbayarannya...minta maaf byk2!

n0vemBer zuLu said...

bestnye :)

Umma-ali said...

Salam,

hijabrockers, raja lagi sayang kat iyaz...

CS, habislah entry i kena makan dek awk...huhu...
pasal ongkos tu, insyaAllah no hal...

n0vemBer zuLu, best? alhamdulillah...

hijabrockers said...

Iyaz tu pun syg kat kakak sbb cter psl dia kat blog. Hihi... Kakak, bila nak update blog? Cepatla. Nak baca lg =)

Ishak Zaini said...

Aslmkm..

Hehe.. Silap landing plak komen kelmarin.. Bertubi-tubi entry nenek (kesan positif keluar masturat bersama suami tersayang)sampai tersilap ruangan yang dikomen..

haazaa kalaamu robbi