haazaa kalaamu robbi

Monday, November 2, 2009

BINTANG2 DI LANGIT...


Assalamualaikum,

Seorang sahabi, Abu Raihanah ra, sdg dlm perjalanan pulang dari safar yg jauh yg memakan masa berbulan2.Setibanya di madinah, suasana sunyi sepi...dia kehairanan.
Sampai di rumah, isterinya sudah menunggu di pintu rumah, menyambut kepulangan suami tercinta...
Suami mendapat tahu bahwa Nabi saw dan sahabat2 lain sedang berjihad di Tabuk.
Abu Raihanah lantas berteriak-teriak,
"Sungguh2 tidak pantas/patut, Nabi saw kepanasan di Tabuk, Abu Raihanah bersenang-senang dgn isteri di rumah!!!" berulang-ulang kali di sebutnya lantas dia memacu kudanya meninggalkan isterinya menuju ke Tabuk untuk bersama tentera muslimin.
(kalau kita dah meraung dah, abang balik jauh2 tak dan masuk umah, dah pergi lagi!!!)
Sesampai di Tabuk, Nabi saw terpandang akan Abu Raihanah dan bersabda,
"Hampir2 kamu hancur, Abu Raihanah, hampir2 kamu hancur..."
Apakah maqsud hancur?Ulamak mengatakan, maqsudnya, Nabi saw dan sahabat2 lain sedang berjihad, dia bersenang2 dgn isterinya di rumah...
TETAPI, Abu Raihanah tidak hancur, hampir2 hancur saja...

Siapa yg hancur?

SUAMI2 kita lah yg sedang hancur melayani setiap kerenah kita, keperluan kita yg melebihi had, melayani pujukrayu kita...sedangkan ummat sedang menderita keruntuhan agama, dari timur ke barat, dari utara ke selatan...

Sama2lah kita istighfar dan azam hantar suami kita keluar ajak manusia kepad ALLAH swt.
Dan wahai sang suami, jadilah seperti sahabat Abu Raihanah ra yg umpama bintang di langit...

3 comments:

umuanisah said...

Assalamualaikum ummi,
Jazakallah ye dtg melawat blog umu.
Jika ummi ada syor,
Kabarkn..InsyaAllah umu sedia mendengar.
ummi di Melaka ye? dh dekt dh tu ngn umu d n.9.. :)

umma-ali said...

Waalaikummussalam umu,
waiyyakum!
haa, dekat dah tu...ummi pun dulu sek asrama di n9 5 thn...seremban. tp dah berjeman laa....
insyaALLAH apa manfaat dari blog ummi bole lah ambik. yg xde manfaat jgn di ingat2kan...

umuanisah said...

InsyaAllah..ni yg bestnye dpt kebenarn men'copy' scara personal..hehee
nnt2 umu ambik ye ummi.
Jazakallah :)

haazaa kalaamu robbi