haazaa kalaamu robbi

Wednesday, November 4, 2009

PELAJARAN IMAN



Assalamualaikum.
Hari ni kita nak belajar iman,
Tapi,
Yg menaip ni pun lum pandai2 lagi...
Takpe kita sama2 belajar...

Apakah IMAN?
(dari kitab Muntakhab Hadith)

"Pengertian IMAN dari segi bahasa ialah percaya dgn yaqin kpd perkataan seseorg yg dipercayai kewibawaannya dan dalam istilah agama, IMAN bererti mempercayai dgn penuh keyaqinan, berita (ghaib)  yg dibawa oleh Rasul tanpa melihat semata-mata kerana wibawa seorang Rasul".

Iman amat berharga di sisi ALLAH swt.Seorang yg ada iman wpun sebesar zarrah, dia akan dpt syurga 10 kali ganda besarnya dunia ini!!!

Seseorang bayi semasa di dalam kandungan ibunya lagi ALLAH sudah tetapkan 4 perkara:
1.ajal
2.jodoh              
3.rezqi
4.nasibnya
Ini semua kalau kita usaha giat sekali pun kita tetap akan dapat sptmana yg sudah tertulis di Luh Mahfuzh. Tidak lebih tidak kurang...

Tapi iman kita kena usahakan sbb bila iman di usahakan ia akan meningkat, kalau tak ia akan menurun dan merosot.Iman kita dgn tidak sengaja melalui proses kehidupan dalam dunia asbab ini pasti merosot dgn tidak disengajakan...Contohnya;

1.seorang bayi apabila dilahirkan, bila lapar-menangis, umminya beri susu...bila buang air pun menangis, maka umminya bersihkannya dstnya...Jadi bayi ini tanpa sengaja telah menyangka umminya lah ROBB/Tuhan Pemelihara dia...sbb apa2 hal ummi ada disisinya untuk tolong dia...

2.apabila bayi ini membesar, tiap2 hari dilihatnya abinya bawa pulang lauk, bawa pulang jajan, bawa pulang pakaian dll...pada tahap ini ROBBnya sudah bertukar kepada bapanya...

3.apabila sudah boleh bersekolah, ummi abinya menasihatinya, anakku kalau kamu belajar sungguh2 kamu akan pandai, kalau pandai dpt masuk universiti...senang hidup kau anakku...Waduh pada ketika ini anak ini tentu merasakan bahawa pelajaran lah yang menentukan susah senang hidupnya...yg akan pelihara dia, maka ROBB bertukar lagi kepada pelajaran @ ilmu...

4.sudah habis belajar universiti, keluar sebagai graduan, dapat kerja yg bagus, gaji beribu ringgit...katanya kalau tak kerja sapa nak bagi makan? astaghfirullah...ROBB skrg ialah pekerjaan...Yg pompuan pulak, kalau tak kerja tapi kahwin...hari2 apa katanya? bang nak ni, bang nak tu, bang do, bang nak re, bang nak mi... bang,bang,bang...org bang kat masjid dia bang kat umah, abg pun solat kat umah...abg nak kuar 3h je pun tak bole...nanti dia bang sorang2 kat umah, takde sapa nak dgr...ROBB isteri ialah suaminya(kalau tak diusahakan imannya)...

5.Wah dah pencen pulak, anak2 dah besor suma pakai kete, kalau raya tak muat laman nak parking kete... maklum pangkat2 suma anak2nya...katanya, saya tak keje pun boleh hidup.Tiap2 bulan anak saya hulur duit belanja...masyaALLAH...dah anak pulak di ROBB kannya...

Itulah dia kalau kita tak usahakan iman kita, ditakuti pada masa malaikat maut menjemput kita, yg kita tak tau bila, masa tu ROBB kita ialah pelajaran kita, mak ayah kita, kerja kita, suami kita...dotdotdot...

Jadi sama2lah kita usahakan iman kita agar kita ada yaqin yg mantap bahawa ALLAH ROBB PEMELIHARA kita di dunia dan akhirat, ROBB kpd Adam as, ROBB kpd Muhammad saw, ROBB kpd sahabah ra ajmain...ROBB kita juga....

Insya ALLAH kita akan sambung lagi pelajaran iman kita...
Ada assignment tau!
Hari2 latih lidah cakap kebesaran ALLAH...

Cukup setakat ini, usaha gigih insyaALLAH dapat nombor satu, masuk syurga ALLAH swt...

7 comments:

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

Maa Rabbuka?

nanti diakhirat, bisa kita jawab Allah ketika ditanya?

Ummi-Izah said...

assalamualaikum kak ummi..

ingatan lg utk saya...kak dulu awal pembabitan suami dalam usaha dia ada bagi tahu saya tentang penggunaan perkataan nasib baik dan kalau..tidak boleh digunakan..utk nasib baik kena tukar dgn alhamdulillah dan kalau saya dah lupa...boleh tak akak kongsi tentang penggunaan perkataan ini terima kasih..

Ummi-Izah said...

ops lupa ada satu lagi permintaan boleh tak saya minta izin copy paste entry akak yg berilmu ni utk diforward pd kawan2..tq

umma-ali said...

Wa'alaikummussalam warohmatullahi wabarokaatuh ina...
haa...itu soalan pertama, sudah bocor!ayuh kita kerja keras cari jawapannya, supaya lulus bab 1.
ALLAH Maha Rahim, Maha Karim, sudah dibocorkan soalannya... supaya kita bisa jawab...
tapi kebykn manusia masih leka...

Ummi Izah,wa'alaikummussalam wrb.
InsyaALLAH saya dah wakafkan apa2 entry yg akk bwt sbb asal maqsud pun ialah untuk sampai2kan...
Betullah tu, kita usaha jgn cakap 'nasib baik' sbb nasib dah ditntukan ALLAH dan kita kena yaqin bahwa baik buruk adalah dari ALLAH jua.Kita ckp alhamdulillah dpt pahala...kalau musibah kita cakap innalillahi wainna ilaihi rojiun...bkn dgr kematian je...brg kita jatuh pun kita sebut innalillahi...dstnya.
Perkataan 'kalau' membuka jalan bagi syaiton untuk hilangkan yaqin kita pada taqdir atau qodo' dan qodar'...kita ucap innalillah tadi atau kita redho saja...anak kita tumpahkan air kita marah sgt tapi kita tak perasan bhwa air tu tumpah sbb dah di taqdirkan oleh ALLAH...
Tapi kan ummi-izah, awak ni dah jauh peginya, kita baru pelajaran pertama tau!Ada potensi jadi pelajar cemerlang ni...sentiasa ke depan...hehe.

Ummi-Izah said...

assalamualaikum kak umma ali saya manusia yg hina dhoif jahil ilmunyer...bila baca entry akak saya sentiasa ingat akan diri yg mengaku hamba tapi mencintainya hanya dimulut sahaja..iman saya masih tipis kak..realize but no action...

Ummi-Izah said...

terima kasih atas penjelasan akak saya nak copy paste pasal nih kat blog saya yer sebab saya nak kongsi ngan kawan2 dan ahlia2 setempat saya yg lain..

yg sandwich gulung tu nak buat gamnyer kita bancuh tepung ngan air buat cair pastu sandwich tu gulung abis...bila dah sapu tepung akak tekan sket2 biar dia lekat...hehe yg nih saya ikut logik jer...buat cam mana pun takper asal lekat... ^_^

umma-ali said...

wa'alaikummussalam wrb ummi-izah, mmg kita ni patut rasa diri kita jahil lagi, sbb org yg sungguh2 cari ilmu, makin byk ilmu makin rasa kurang ilmu dia kerana ilmu ALLAH tu umpama lautan yg tak bertepi...ilmu kita umpama setitik air yg melekat pada jarum yg dicelup dlm air lautan... insyaALLAH usahakan bwt tklim harian istiqomah dan sungguh2 mudah2an hati kita dipenuhi nur kalimatullah dan kalimaturrasululllah saw.
nak cuba bwt sanwic ni dah beli bhn2nya pun...sabtu ni nak pg JB nak jumpa izatsyah skali...suspen ni, selalu jumpa dlm gelombang internet ni nak jumpa jisimnya pulak...hihi...bila lak kita nak jumpa ek?oops, izat are u here?

haazaa kalaamu robbi