haazaa kalaamu robbi

Saturday, November 14, 2009

ASSALAMUALAIKUM,
Malas pulak nak sambung cerita haji, nantilah ye bila ada mood, or maybe after pulang dari khuruj Palembang...insyaALLAH.
Dulu rakan2 masturat Ipoh yang baru pulang dari Lampung,Sumatera beri karkuzari kepada kami jmh melaka semasa kami khuruj ke Ipoh...
Macam2lah ceritanya, kami pun terlopong je dgr sebab masa tu lum pernah jejak kaki ke Indonesia...
Alhamdulillah tak lama lepas tu saya dapat pergi ke Bengkalis, dapatlah pengalaman sedikit sebanyak di sana...Bengkalis tak jauh dari melaka, cuma about 2 hours naik feri...Macam melaka juga, apa ada di melaka ada di sana, hatta ada org melaka dijodohkan dgn org bengkalis sebab masa kami pergi tu saing2 dgn rombongan pengantin nak pergi bertandang...
Tapi ada juga yg lain kat sana and mostly sama lah kat mana2 bahagian Indonesia ni, cuma ada terlebih sikit ada terkurang sikit kot...
Nak tau apa?Haa...tu lah yg kita kat malaysia ni kalau mandi macam itik!Kalau kat sana jadi macam kambing, bukan takut mandi, tapi nak mandi kena jimat2 sebab tak cukup bekalan air...Rata2 depa mandi, basuh baju,istinjak guna air sumur/telaga/perigi...samalah tu...dan airnya macam teh o kelat dan pekat dan rasanya...haha, sekali masuk dalam mulut terus jadi ibu mengandung 2 bulan, uwek,uwek...nak rasa, pergilah...Untuk makan,minum, memasak, basuh pinggan, wudhu, guna air hujan yang di tadah dalam yum besar dan ditebuk dan dipaipkan...ni mcm kat tempat kita lah...tapi dah nama air hujan, kalau tak hujan berhari-hari...surutlah juga...lebih2 lagi yg tumpang rumah depa ni itik2 malaya...sekejap dah surut, tu yg bila berwudhu jadi mcm pregnant mom...
Eh, bukan nak citer yg tak elok cuma nak citer pengalaman je, seronok sebenarnya wpun air kurang tapi gula pulak terlebih!Pergh, kalau depa buat air...kita kena tambah sekali ganda dgn air kosong...manis betul!!! Itulah manisnya air macam manisnya budipekerti depa...wpun dlm keadaan dhoif mereka sanggup sediakan macam2 makanan lazat2 untuk kami, sampai kami ni berat perut langsung berat mata selalu...nak pejam je mata ni...tak bagus betul, sepatutnya kena byk dakwah...
Tapi bengkalis ni baru lagi dgn usha tabligh so susah sikit lah nak dapat jemaah cash...ataupun asbab kelemahan usaha dan doa kami(asbab ni yg betul,sebenarnya)...InsyaALLAH kita doa mereka akan dapat taufiq untuk keluar jalan ALLAH...

Berbalik pada cerita Lampung tadi, yg buat kami terlopong ialah cerita mengenai pioneer masturat di sana.Pada awalnya ada seorang saja yg pakai purdah dan dia pun dihantar oleh markas di Jakarta kalau tak silap untuk usahakan Lampung ni...Dia juga berkahwin dgn karkun yg menjawat jawatan pensyarah Geology. Ibu ini fikir macamana orang lain boleh pakai purdah jugak...dia fikir kalau org yg pakai 1 orang je, tentu orang lain takut nak pakai, sebab nanti janggal pulak, kan....fikir punya fikir, dapat ilham... Dia pun kayuh basikal dgn suami dia lalu satu jalan dan pulang melalui jalan lain.Esoknya kayuh lagi jalan lain pulak...Jadi banyak jalan yg dia lalu dgn harapan org akan nampak dan fikir, ramai rupanya org pakai purdah ni, ari tu di jaln sana ada, arini di sini pun ada...wah tak canggung lagilah kalau begini!!!Walhalnya dia sorang je yg pakai ketika tu...Bila pelajar2 kampus yg suaminya jadi pensyarah buat praktikal di mana2 hatta tempat berbukit dia pun ikut sama dgn basikal dia, siap bawa basikal naik kren ke atas bukit kemudian turun bukit dgn mengayuh, dgn harapan org akan menyangka, loh!ada juga org pakai purdah yg tinggal di atas bukit sana!!!
Begitulah gigihnya dia sehingga pada masa jmh Ipoh ni datang tempat dia dah ada ramai wanita yg berpurdah dan depa pakat nusrah ramai2 bila ada jemaah datang tempat mereka...
Begitulah ceritanya...
Dan minggu depan akan bermula khuruj kami ke Palembang pulak, tak tau lagi lah apa citernya, insyaALLAH ada rezqi kita boleh kongsi bersama...
Dulu masa sekolah rendah nama sekolah saya Sek keb jalan dato' palembang, bukit baru, melaka...
Rupa2nya tak sesia sekolah kat situ sebab dapat pergi kat kampung dato' palembang sendiri...

Ok laa dah malam semoga dapat bangkit untuk tahajjud,jangan lupa doa hidayat, doa yg mahal2... doa jugalah untuk saya....
Wassalam...

8 comments:

ahlia azharjaafar said...

Hebat Allah Taala. Asbab fikir n mujahadah sikit, Allah amkan hidayahNYA.

Slmt klr dijln Allah. Doa utk sy juga dpt bg diri n harta utk agamaNya.

Kak minta doa akak n ahli jemaah utk ank sy, Muhammad Ammar semuga Allah sembuhkan buah pinggang dia.

seorangnenektua said...

Maha suci Allah!
Begitu lah contoh orang usahakan syi'ar.Asbab hidayat Allah!. Doakan nenek dpt kluar ujung tahun ni Insyaallah.

Umma-ali said...

ahlia azharjaafar, insyaALLAH akak akan usahakn doa untuk anak awk kalau tak lupa.
kami akan transit di bandar enstek nilai/sepang rumah en.ikhsan selepas bayan hdyt sabtu akn dtg sehingga flight pd 24.11, sapa2 yg dekat bolela nusrah bagi semangat pada kami.

nenek insyaALLAH amiin...nak kuar mana tu?dah bentuk jemaahnya, dah cukup?semoga ALLAH mudahkan kita umat bongsu ni...

karkunah said...

salam..bestnyer dpt khuruj ke sana..gi bengkalis tu satu jemaah ngn ahlia wahid ke?hihi..

pepun..selamat berkhuruj...mudahan jd asbab hidayah seluruh alam..

Ummi-Izah said...

assalamualaikum..allahuakhbar..betul allah maha hebat bagi ilham mcm tu kat pioneer masturat tu..

saya tak tahu macam mana nak doakan untuk (tak tahu nak cakap mcm mana)..tapi saya doakan semoga akak dlm rahmatnya..dan asbab usaha akak jadi hidayat seluruh alam..

note : kalo dah sampai brg bagi tau saya yer.

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

subhanallah..

ah..ummu ali... mampirlah ke jakarta.. silaturahmi ke tempat ina ya :D

syukri said...

salam ziarah salam 1 ummat..minta izin akak amik bhn dlm blog akak..ada masa ziarah blog sy http://syukri-abdullah.blogspot.com

-NH- said...

salam

ohh sanggupke saya bermujahadah spt itu?

Antara peringatan utk saya kalau nak khurj:

Dgn siapapun saya khurj, kemanapun diputuskan utk khurj, ke rumah siapapun kita dimesyuaratkan utk tinggal, apapun program kita diputuskan untuk laksanakan, ...semuanya dalam ketentuan Allah swt, hanya dalam genggamanNya semata2 dan Dialah yg Maha Mengetahui akan hikmah disetiap keputusanNya.

Redholah atas apa2 yg diputuskan kerana saya khurj utk beri diri, masa, harta saya pada agama maka tidak wajarlah saya memilih apa2 mengikut kehendak saya...dan khurj utk belajar tekan nafsu saya.

Cuma yg boleh saya lakukan hanyalah doa yg khurj itu dapat memberi menafaat agama pada kita yg khurj, pada org2 tempat kita khurj dan seluruh alam.

...dan khuruj selalu menguji kesabaran saya...dan masih fail!

"Selamat Berjuang" dgn penuh kesabaran...

Doa utk saya juga...

haazaa kalaamu robbi