haazaa kalaamu robbi

Thursday, April 29, 2010

Jaga mulut...

Assalamualaikum,
Cerita benar dari kitab2 lama...
Seorang wanita tukang mandikan mayat...
Satu ketika sedang dia memandikan mayat seorang wanita,
Terkeluar dari mulutnya,
Dia ni ada buat tak baik dgn seorang lelaki,
Ketika dia bercakap tangannya yg sedang menggosok peha mayat itu terus melekat di peha itu,
Seolah-olah ada gam!
Puas ditariknya tak boleh lepas juga!
Orang2 sekeliling dah kecoh!!!
Macamana ni???
Berbagai-bagai syor diberi...
Antaranya - potong saja bahagian peha mayat yg melekat kemudian kebumikanlah mayat tu.
Keluarga mayat tidak setuju kerana ia seolah-olah menghina dan menyiksa mayat.
Syor lain pulak - potong saja tangan wanita hidup yg melekat pada peha mayat dan kebumikan bersama-sama mayat.
Keluarga wanita hidup tu pulak tak setuju, mengaibkan kata mereka, masakan dipotong tangan hidup2!!!
Kecohnya berlanjutan dan ceritanya cepat tersebar ke segenap kampung dan kampung2 jiran...
Memanglah kecoh kan, cuba bayangkan kalau terjadi kat tempat kita...
Liputan tv3, ntv7, rtm, dll, berita harian, utusan, metro, srtkabar cina, tamil pun tak kan ketinggalan...

Akhirnya sampailah ke pengetahuan Imam Malik rah.
Beliau pun pergi ke tempat kejadian.
Di tanya adakah kamu betul2 nampak mayat ni dulu ada buat tak baik dgn seorang lelaki?
Katanya tak nampak, tapi dia syak saja!!!
Hah, tu la, jgn main syak2...
Imam Malik rah kata lbh kurang,
Ini fitnah, kifarahnya sebat 80 kali!!!

Maka rotan pun dibawa dan mulalah hukuman sebat kepada wanita yg memfitnah tu...
77, 78, 79, 80!!!
Langsung terlepas tangan yg melekat dari peha mayat tadi!!!

Begitulah kisahnya...
Haa...jaga mulut...
Tak tau, tak pasti, jangan tuduh!!!
Kalau pasti pun, jgn hebohkan keaiban orang...

Semoga Allah pelihara kita dari terjebak dalam maksiat mulut...
Cakaplah selalu kebesaran Allah...

Org tua2 kata,
Diam itu emas!!!
Tp ulamak kata,
Bercakap yg baik itu emas!!!
Diam tak cakap yg buruk itu perak...

Jadi, bercakaplah perkara yg baik2 sbb ia akan jadi dakwah yg baik...
Kalau takde modal nak cakap yg baik2, diamlah...

WALLAHUALAM

Wassalam...

7 comments:

aliaazuan said...

Salam..jemput ziarah ke blog ana.

risalah-amal.blogspot.com

assalwafood.blogspot.com

Jazakallah khir.

ahlia azharjaafar said...

Salam kak..seriau plak..ye lah sy ni pun byk gak cakap. Sb tu elders pesan, kalo org bertandang ke rmh or kita bertandang ke rmh org, byk citer kebesaran Allah or cakap 6 perkara je..insyaAllah selamat...

seorangnenektua said...

Asalamualaikum
kalau duduk ramai ramai tak cakap kebesaran Allah memang cenderung untuk cakap sia sia.bagi pahala kat orang tu kira biasa la!Yang lagi parah makan daging saudara sendiri! aduh! moga Allah perbaiki diri saya yang lemah ini.

marisa said...

ohh,saya lagi la banyak sangat cakap..cerita bercabang2..tapi berusaha mengelakkan dari mengumpat dan fitnah..tapi yg lain2 tu memang susah..

hamdi said...

salam..macam mane kalo sangkaan tu hanya dlm hati..tp x trkeluar di mulut..sye pun takut jgk nie..

Umma-ali said...

Wslam,

aliaazuan, insyaAllah saya akan ziarah...dah pnah jg ziarah tp lptop sy ni suka blackout klu surf blog yg byk uploadings, tak dan nak bc abis, nk komen apalagi... anyway, jazakillahukhoir sudi menjemput...

Ahliah Azhar,
Yg menaip pun seriau jg tau! Sering2lah kita cek perkataan kita spya lbh byk ckp agama...

Nek,
Ada org kata, eh, sedaplah daging kau, baru jap tadi aku ngumpat kau!!! Pergh!!! tak takut langsung!

Marisa,
Cerita bercabang takpe, jgn lidah bercabang sudah...ulau tu yg bercabang lidah...sana sini disembur bisanya...

Hamdi,
Apa dalam hati ialah soal hati...
Sebaiknya dalam hati ada Allah, sentiasa terkonteks dgn Allah, takde masa nak pikir psl makhluq Allah...nasihat untuk diri saya ni, semoga selalu istighfar mohon ampun, kita byk kesilapan sendiri, tak payah layan tgk kburukan org lain...iblis sedang layan hati kita sebenarnya bila kita leka dan lalai...

hamdi said...

salam..bleh x ziarah ziarah blog sye..nasihatkan utk utk sye...bnyk skali kelemahan yg teruk kpd sye dalam usaha agama nie....

haazaa kalaamu robbi