haazaa kalaamu robbi

Saturday, April 10, 2010

Istana ke Hotel?

Assalamualaikum,
Seorang sufi masuk menghadap Raja di istananya.
Dia macam kehairanan dan terpegun dan berkata,
Waahh!! Besar sungguh hotel ini, sangat cantik dan mewah...
Org2 istana tersenyum kambing...
Bodohnya org ini, istana dikatanya hotel...
Sang Raja menegur si sufi,
Ini istana, bukan hotel, sambil tersenyum2 juga, tapi cover2 sikitlah...
Apa bezanya hotel dan istana tu, tuan raja? tanya si sufi...
Ooo, istana tu tempat kediaman yg permanent, kekal...hotel tu bkn permanent, hotel tu org keluar, masuk...
Ooo, begitu...kata sufi, sebelum tuan raja siapa yg tinggal di istana ini?
Ayahanda saya, jwb raja.
Sebelum ayahanda tuan?
Ninda saya...
Sebelum ninda tuan?
Ayahanda ninda saya...
Ooo kalau begitu, keluar masuk juga, berganti2...
Betul lah ini hotel, bukan istana....

Eh he he he he...Semua tersipu-sipu...terkena lah kita kali ni....

Iktibar dari kisah ini ape?
Kita hendaklah merasakan rumah kita bkn tempat permanent krn satu hari kita pasti meninggalkan rumah kita untuk diam dalam rumah/mahligai di syurga, ataupun nauzubillah mahligai dalam api neraka...
Dunia ini sementara....
Fikir dan renunglah...
Ambillah kerisauan akhirat...
Khas untuk diriku yg alpa...

Wassalam...

9 comments:

ahlia azharjaafar said...

First...hehe. Betul tu kak. Cam sy la..dulu rumah yg sy duk skrg nih, rmh arwah mak n abah sy punye..skrg sy duduk, pas nih xtau le sape plak...hehe

Ishak Zaini said...
This comment has been removed by the author.
Ishak Zaini said...

aslmkm..

2nd! menumpang lalu di hotel ummu ali! :)

Adoi..
betullah manusia punya angan2 lebih panjang dari ajalnya.. terutama sayalah tu..

kita usahakan kehidupan dunia yang tak kekal ni sehingga lupa pada akhirat yg kekal, maka hati kita cinta apa yg kita usahakan..

rumah kita di dana,
di sanalah kita akan menuju.
di sanalah kita akan berkumpul,
di sanalah kita akan hidup abadi..

ummu ali tolong doakan saya yg salu lupa ni..

asy_syakirin said...

salam ummi...

ye2.ana nih pindah randah.sat kat kedah.sat gi balik sabah.then posting hospital berbeza2.masuk kut sana.kuar tang sini..hehe..the world never be permanent...

the jannah is for the people who wants permanent life there!

insyaALLAH..sayang ummi.
salam kenal buat ahliah azharjaafar.

merah_s said...

Salam,

kisahyang menarik untuk dijadikan peringatan buat semua. Sesungguhnya kita semua lupa bahwa kehidupan dunia ini hnyalah sementara saja. Manusia yang hidup disini silih berganti.. Tiada yang kekal selamanya.. Ini lah matrix alam...

Umma-ali said...

Salam semua,
Semoga kita sama2 sentiasa ingat bahwa perkara yg sebenarnya ialah kita akan kembali ke tempat asal kita iaitu syurga, jgn terpedaya dgn ajakan syaiton laknatullah yg sedaya upaya ingin menjadikan kita temannya di dalam neraka...
Semua org Islam bakal menjadi raja2 di mahligai2 syurga nanti, justeru hndklah kita sentiasa husnuzhon, berbaik sangka dgn ummat Islam tak kira apa latarbelakang mereka, yg penting kita sama2 usaha amar ma'ruf nahi mungkar...
InsyaAllah.

Cikgu Sue [CS] said...

betul...betul...betul....rumah di sini ibarat istana...rumah di sana??? FIDDUNYA BAITI JANNATI....WALAKIN FIL AKHIRAH...HAL JANNNAH BAITI? [di dunia,rumahku syurgaku...ttp adakah di akhirat...syurga itu kan jd rumahku?].....mari sama2 renungkan...

seorangnenektua said...

Asalamualaikum
Nenek pun duduk hotel gak!.Hotel yang penuh dengan barangan antik tinggalan nenek moyang.Anak anak suruh buang tapi nenek tak sampai hati.Biarlah kan!.Nak bagi orang dah sompek sompek....biar je la
Semoga kita dapat 'syurga ku! Rumah idaman ku'

Umma-ali said...

Salam, cikgu sue dan nek, alhamdulillah kita semua sedar akan tempat permanent kita yg menanti di akhirat, mari kita sama2 usaha dan doa selagi masih ada nafas ni...
Nek, hok yg antik tu ada harganya.. kot2 nak kuar bbnj nanti bolehlah lego, lumayan buk!!! tak pun tunggu 2020 mmg lumayan dpt jual kat muzium...huhu.

haazaa kalaamu robbi