haazaa kalaamu robbi

Friday, April 9, 2010

AL BIDAYAH WAN NIHAYAH (YANG PERTAMA DAN YANG TERAKHIR)

Assalamualaikum wrbt,

Manusia pertama Adam as diciptakan pada hari ke 6 (hari jumaat), setelah waktu 'asar dia tinggal di jannah kemudian diturunkan ke bumi pada hari itu pula...

LANGIT DAN BUMI DICIPTAKAN DALAM 6 HARI
Penjelasan ini merupakan bantahan terhadap fahaman materialis dan teori evolusi tentang penciptaan alam semesta.
Allah SWT menciptakan seluruh jagad raya beserta isinya hanya dalam 6 hari, tidak lebih dari itu, meskipun tentang penafsiran 6 hari itu para ulamak berbeza pendapat apakah ia seperti hari-hari di dunia, atau sebanding dgn 1000 tahun, atau 50000 tahun. Namun tidak satupun dari mereka yg menyebutkan bahwa langit dan bumi itu muncul sejak beratus juta tahun yang lalu apalagi sampai 5 billion tahun yg lalu sebagaimana yg disebutkan oleh pencetus faham materialis dan teori evolusi.

Dalam al-Quran ditegaskan bahwa Nabi Adam as adalah manusia pertama. Allah SWT menciptakannya dari tanah langsung dgn TanganNya sendiri sebagai bentuk pemuliaan atas ciptaanNya yakni untuk memuliakan Adam dan anakcucunya, Allah ciptakan dgn TanganNya bkn dgn kalimah kun fayakun.
Baginda as diciptakan  Allah pada akhir hari jumaat selepas 'asar dan diturunkan ke bumi pada hari itu pula.

Disebut hari jumaat (hari berkumpul / majmu') kerana pada hari itu sempurna sudah seluruh makhluk yg Allah SWT ciptakan...Seluruh makhluk berupa 7 lapis langit dan seluruh isinya berupa bintang dan planet, bumi, matahari, gunung, lautan, daratan, pepohonan, binatang, malaikat dan jin, seluruhnya diciptakan hanya dalam 6 hari.

Seluruh makhluk ciptaan Allah di alam ini dalam keadaan yg paling sempurna, tidak mengalami proses evolusi sebagaimana yg dituduh oleh Charles Darwin dan pengikutnya...

SELURUH MAKHLUK MUNCUL
SECARA TIBA-TIBA
DARI TIADA MENJADI ADA,
TANPA MELALUI PROSES EVOLUSI.

(berikut petikan bahan bertulis dalam bahasa Indonesia, saya terjemah mana yg mampu ke bahasa Melayu)
TEORI EVOLUSI TENTANG ALAM SEMESTER:
Beberapa pandangan barat dan teori evolusi tentang penciptaan alam semesta.

  • Bima sakti tercipta (dgn sendiri?) dari debu dan galaksi sekitar 4-5 milyar tahun yg silam.Pada 3.8 milyar tahun yg lalu atmosfir bumi mulai mengandung karbon dioksida.Cikai kehidupan mikroskopik mulai berdenyut 3 milyar tahun yg lalu.Oksigen makin banyak 1 milyar tahun yg lalu.

  • Bumi diduga muncul 4.6 milyar tahun yg lalu.Adapun fosil organisma tertua muncul sekitar 3 juta tahun yg lalu dgn demikian diduga bahwa awal kehidupan muncul sekitar 3.5 - 4 juta tahun yg lalu.

  • Teori di atas melahirkan hominid/manusia kera pertama, dan Ramapithechus yg hidup 12 juta tahun yg lalu.

  • Semua makhluk berevolusi dari yg terendah kpd yg tertinggi dari semua makhluk.

  • Seluruh makhluk organik dan memiliki berjuta2 sel, berasal dari satu makhluk yg hina bersel satu.

  • Perbezaan individual termasuk satu jenis akan melahirkan macam2 jenis baru bersamaan dgn proses pergantian yg panjang.

  • Manusia adalah salahsatu makhluk yg muncul secara bertahap (evolusi) yg dibuktikan dgn temuan fosil manusia purba, di antaranya manusia kera piltdown yg diperkirakan telah ada sejak 500 ribu tahun yg silam. 

KONSEP WAHYU TENTANG ALAM SEMESTA:
Teori al-Quran tentang alam semesta dan isinya.
  • Bahwa seluruh alam terjadi atas kehendak Allah SWT dng perintahNya 'kun fayakun' : "Sesungguhnya perintahNya apabila dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya, 'jadilah' maka terjadilah ia.(Surah Yaasin ayat 82)
  • Pada awalnya langit dan bumi adalah satu kepal, kemudian Allah memisah keduanya, sebagaimana yg tercantum dalam Surah Al-Anbiya' ayat 30. Tentang ayat ini Ibn Katsir rhm berkata "yakni dari satu bongkahan yg menyatu. Kemudian Allah memisahkan bumi dari langit lalu dia menjadikan langit dan bumi masing2 tujuh lapis lalu Allah memisahkan antara bumi dan langit pertama dgn hawa/udara maka langit pun menurunkan hujan hingga menumbuhkan bumi.
  • Allah menciptakan bumi ini dalam masa 2 hari, kemudian Dia menghiasi bumi dgn berbagai makhlukNya selama 2 hari pula. Sehingga Allah menyebutkan bahwa Dia menciptakan bumi dan seluruh isinya dalam masa 4 hari (Surah Fussilat ayat 10) - selengkapnya lihat penafsiran Ibnu Katsir tentang ayat tersebut.
  • Setelah Allah menciptakan bumi beserta seluruh isinya dalam masa 4 hari, maka Allah menuju ke langit lalu menjadikannya sebanyak 7 lapis, pada tiap2 lapis Allah mewahyukan urusannya, dan untuk lapis pertama Allah hiasi dgn aneka galaksi, bintang, planet, dan benda langit lainnya yg berfungsi sebagai petunjuk, pelempar syaiton dan patukan ilmu hisab.
  • Bahwa asal usul manusia yakni nenek moyang mereka bukanlah sebuah misteri yg harus dicari sebagaimana teori Darwin. Nenek moyang manusia secara mutlaq adalah Nabi Adam as, yg merupakan bapa seluruh manusia (Abul Basyar) sebagaimana yg banyak disebut dalam hadith sohih, juga kitab suci Al Quran Surah Al-A'raaf ayat 27.
  • Bahwa seluruh makhluq ini muncul atas kehendak Allah, diciptakan dalam kondisi yg paling sempurna tanpa melalui tahap evolusi.
  • Perhatikan ayat2 tentang penciptaan di bawah ini: 
  1. Penciptaan langit dan bumi : Quran Surah As-Sajdah ayat 4, Al-Baqarah ayat 29,  Al-Anbiya' ayat 30, Fussilat ayat 9-12.
  2. Penciptaan manusia : Al-Baqarah ayat 29.
  3. Penciptaan siang dan malam (cahaya dan kegelapan) : Al-An'aam ayat 1, Al-Baqarah ayat 164.
  4. Penciptaan laut, sungai, dan gunung : Al-Baqarah ayat 164, An-Nahl ayat 14-18.
  5. Penciptaan matahari dan bulan : Fussilat ayat 37.
  6. Penciptaan binatang : Al-Mukmin ayat 79, Al-An'aam ayat 95, An-Nahl ayat 5,6.
  7. Penciptaan awan, hujan dan angin : Al-Baqarah ayat 164, Al-A'raaf ayat 57, Ar-Ra'd ayat 12. 
Demikianlah serba sedikit tentang kejadian alam ini semoga kita dapat ambil manfaat untuk merasakan kehebatan Allah SWT Kholiq kita...

NOTA:
Pertama yg Allah SWT cipatakan Qalam, Kursiy, 'Arsy, Lauhul Mahfudz, Air, Cahaya, Kegelapan.

Akhirnya kita akan dibawa ke Kubur, Qiyamat, Hari Kebangkitan, (Syafaat), Hisab, Pembahagian catatan amal, Mizan, Telaga Kautsar, Ujian keimanan seseorang, Sirath, Neraka @ Syurga...

ALLAAH....semput nafas den...semoga Allah selamatkan kita pada setiap level ini...Aamiin!!!

Wassalam...doakan saya yg lemah ini...

6 comments:

ziarah76 said...

alhamdulillah..
thanks for sharing
amat bermanfaat.

teori barat tu mmg patut ditolak awal2

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

Subhanallah... merinding na baca entry ini..

Umma-Ali,
disebutkan Allah SWT tlah menciptakan manusia dalam kondisi yg paling sempurna.. tapi yg na pahami, mengapa kita punya rasa hati tak ikhlas ketika tubuh kita ini dilahirkan dgn keadaan cacat? tak sempurna seperti orang lain?

andai kita ucap, ' Allah SWT berfirman bahwa Dia menciptakan manusia dlm kondisi yg paling sempurna, lalu kenapa saya dapat lahir cacat/tak sempurna? ' apa ni berarti kita tak terima qadha dan qadhar dari Allah SWT?

mohon na diberi bimbingannya ummi.. karna na masih lemah dan bodoh..

jazakillah khairan katsira

Umma-ali said...

Assalamualaikum,
Ziarah76, mmg kita dah lama tolak teori tu, masa saya sekolah rendah dulu ada belajar teori tu dlm pelajaran tawarikh/sejarah...tp alhamdulillah tak lama lps tu kerajaan dah ubah pelajaran tu... tp yg sy tau di Indonesia masih lg diajar teori tu...tu lah sebab ahli2 agama sungguh2 menentang, semoga usaha mereka diberkati Allah.

Ina,
Setiap manusia dilahirkan sempurna, hatta dia cacat sekalipun kerana itu adalah bandingan dgn sesama manusia, tapi pada sisi Allah, dia sempurna. Ummi juga ada seorang anak saudara yg cacat, tgnnya kudung sebelah. Tapi itu bkn alasan untuk tidak menyayanginya kerna asbab keadaan dia membuatkan kami yg kononnya sempurna sering terkejut bila melihat bagaimana dgn keadaan dia begitu dia boleh buat mcm2 perkara yg kita tak dpt buat, dan mcm2 alternatif yg dia buat dgn kemampuan dia yg terbatas tu, membuatkan kami rasa, masyaAllah dia sempurna sebenarnya...Setiap kita lahir di dunia, Allah pasti uji.Bkn yg cacat saja diuji. Org cantik pun ada ujiannya, dgn kecantikannya dia syukur atau bangga diri sedangkan bkn dia yg buat diri dia cantik...dan lagi byk ujian untuk org yg cantik sebenarnya, ummi pernah lihat, sehingga ada yg rasa susah betul cantik ni!!!Contoh yg paling ketara ialah Nabi Yusuf as, sehingga dia pergi ke mana2 dia tutp wajahnya...bila ada wanita btau dia aku jatuh cinta padamu, katanya, jangan lah begitu kerna setiap kali org mencintai dia, dia akan susah.Ayahnya sayang dia, dia dicampak ke dlm sumur krn abg2nya cemburu. Zulaikha mencintainya, dia kna masuk penjara...dstnya. Jadi, kita semua di uji, apa miskin, apa kaya, apa pandai, apa bodoh, apa cantik, apa huduh, apa cacat, apa sempurna...semua ujian dari Allah, samada dgn keadaan kita yg diberi Allah tu(kita tak minta) kita dpt taat perintah Allah @ tidak...byklah kalau nak ulas tentang hal ini, tapi kita kena ingat nikmat yg paling tinggi ialah kita lahir dalam keadaan Islam...dan kita diberi taufiq untuk usaha atas iman...alhamdulillah.
WALLAUALAM...

insanlemah said...

'semua ujian dari Allah samada dgn keadaan kita yg diberi Allah tu(kita tak minta) kita dpt taat perintah Allah @ tidak'...benar!

hakikat nya, kelebihan yg ada pd kita pn adalah ujian..alhamdulillah ana diberi banyak kelebihan oleh Allah SWT dlm byk perkara sejak dari kecik lagi..sehingga kn ana >3 thn slack xbuat usaha..xdpt nk byng kn byk mana dosa masa tu..huhu..moga2 Allah SWT tak balas sepertimana jadi kat Nabi Yunus a.s

doa2 kn insanlemah ni kekal istiqomah dlm usaha hingga akhir hayat..

Umma-ali said...

Salam insanlemah,
Kita slack pun ujian dari Allah supaya bila kita buat balik usaha ni, kita tambah sayang dan teguh dgn usaha ini...Allah akan uji kita sebelum masuk syurga, samada kiat nak ke taknak...
Nabi saw bersabda lebih kurang, yg dia tidak takut ujian kemiskinan pd ummatnua, tapi dia takut ujian kekayaan, kerana ini lebih hebat... semoga Allah beri taufiq untuk kita lepas dari semua ujian2Nya dan supaya Allah tak uji kita dgn apa yg tak mampu oleh kita...
Amin.
O ye, Nabi Yunus as tidak pernah menyalahkan ummatnya, sbb tu kita pun kna amalkan tasbih Nabi Yunus as...sentiasa rasa diri kita yg bersalah.
Allah SWT berfirman, Wakazaalika tunjil mukminin...iaitu Allah akan selamatkan org2 mukmin sama caranya dgn Nabi Yunus as iaitu dgn amalkan tasbih Yunus dan merasa diri bersalah, Allah akan selamatkan kita insyaAllah...
Nabi saw bersabda, Yunus di perut ikan sama dgn keadaanku di sidratulmuntaha...merasa dekat dgn Allah SWT...subhanAllah!

insanlemah said...

wassalam..

amin ya Allah..alhamdulillah..penerangan yg mantap..terasa meningkat jazbah..dah mcm bayan..hehe

memang betol la hakikat nya buat usaha kembali lepas slack rasa bertambah sayang & teguh dgn usaha..fikir pn bertambah..lg2 bila ingat keadaan masa slack tu..aduh, menyosal den

moga2 kita sentiasa dlm redha Allah..

haazaa kalaamu robbi