haazaa kalaamu robbi

Thursday, February 25, 2010

Maulidur Rasul

Assalamualaikum wrbt...

'satu, satu, saya sayang Allah,
 dua, dua, sayang Rasulullah,
 tiga, tiga, sayang ibu ayah,
 satu, dua , tiga, sayang semuanya...'

Ni nyanyian murid2 tadika...

'Tola'al badru 'alaina,
 Min saniyyatil wada'...
 Wajabasy syukru 'alaina.
 Mada'an lillahi daa'

 Ayyuhal mab'usufina,
 Ji'tabil amri mutho'...
...................................(ni dah tak hafal lagi,
................................... takut tersilap taip...sapa2 yg tahu boleh sambung ya)

Ni nyanyian ahlil Madinah menyambut kedatangan Rasulullah saw...

'Solallahu ala Muhammad,
 sollallahu alaihi wasallam,
 sollallahu ala Muhammad,
 sollallhu alaihi wasallam...'

Ni antara solawat kita apabila tiba maulidur rasul...
Cukup ke dgn solawat je, bila hari lahir rasul je??

Bacalah kisah mengenai 4 org anak ini.

Seorang sangat sayang pada ayahnya.
Selalu memuji-muji dan memberi kata2 semangat,
Ayah seorang yg hebat, berjiwa kental, sanggup berkorban untuk ibu dan kami semua,
Walaupun ayah berpenat lelah membanting tulang, mencurah keringat, ayah sanggup,
Asalkan kami hidup senang...bla, bla, bla...
Bila sampai harilahir ayah, saya akan buat majlis besar2an, siap dgn syair, sajak, pantun, konsert,
Siap dgn bunga telur, berarak memuji-muji ayah...
Tapi saya tak sedia untuk sama2 membanting tulang dgn ayah...

Seorang anak lagi berkata kpd ayah,
Saya akan berusaha bersungguh2 dalam pelajaran saya sehingga saya menjadi org kaya,
Di kala itu saya akan korbankan wang ringgit saya untuk ayah,
Saya akan belikan ayah cangkul yg canggih,
Bulldozer dan ntah apa2 lagi lah...
Pendekata semua keperluan ayah saya akan tanggung...don't worry,
Tapi saya tak sanggup turun sama2 ke sawah...
Alaa takut pacatlah ayah, eh bukan pacat...lintah, kata ayah...

Anak yg ketiga tidak keluarkan perkataan memuji atau menjanjikan harta,
Tapi dia ambil sebatang cangkul dan pimpin tangan ayah,
Marilah kita sama2 berbudi pada tanah,
Sama2 membanting tulang, mencurah keringat...
Susah bersama, senang bersama...
Bila ada wang kita beli bulldozer...ayah rehat, saya yg drive...
Sekali sekala kita rehat minum secawan kopi o kawkaw di pondok,
Tapi kerja tak akan habis selagi kejayaan belum kita miliki,
Kita akan terus bekerja lagi dan lagi sehingga kita tiada lagi...

Anak yg ke empat...
Puji pun tidak, belajar rajin2 pun tidak, nak turun sama bantu ayah pun tidak,
Eleh...buang karan je, katanya...
Baiklah aku duduk kat pondok ni tengok dia bekerja...
Emmm...sedap betul kopi o ni, kawkaw!!!
Ehh...dah habis kopi ni aku belasah sorang2...
Pelan2 cabut balik rumahlaa,
Nanti malu kat ayah, dah habiskan kopi dia...

Jadi,
Lu pikirlah sendiri...
Lu nak jadi anak yg mana ...................................................?

perjalanan antara Makkah dan Madinah
Ya Rabbi solli wasallim,
Daa iman abada...
'Ala habibika khoirul kholqi kul lihim....

8 comments:

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

Na mau jadi anak yang seperti di kisah ketiga itu.. tapi nyatanya sekarang ni masih lah jadi anak abah yang manja :(

disana ramai perayaan maulid nabi, Ummi? disini tidak.. masjid depan rumah Na pernah ada ustadz ucap kata merayakan maulid nabi tu dianggap kafir (astaghfirullah), asbab tu orang2 kampung yg dengar naik pitam dan marah.. ustadz yg ceramah tu dikejar-kejarlah sama orang2 kampung... ditimpuki dengan batu2..

malam ni sepi..hanya ramai suara sayup2 ceramah dari masjid kampung sebelah.. tapi masjid depan rumah na.. sepinya...


Padahal duluu sekali waktu na masih kecil, masjid depan rumah na senantiasa ramai saat datang hari raya maulid nabi. Banyak acara di masjid, tapi kini tinggal kenangan sajalah.. sebab dah banyak ustadz yg bilang merayakan maulid nabi tu bid'ah :(

thola'al badru 'alaina
min sanii yatil wadaa'
wajabasy syukru 'alaina
mada'an lillahi daa'
...
(ramaikan diri saja lah dengan bersenandung ini~)

Umma-ali said...

Wa'laikummussalam warohmatullahi wabarokaatuh Ina,
Iya, ummi pun tak berapa faham tentang masail maulidurrasul ini... tapi anak yg di temboro kata di sana ada perayaannya, bersolawat dan lain2...Tidak dihalang...
Itulah antara sebab ummi tulis n3 ini supaya kita tambah faham bkn hanya dgn memuji2 Nabi saw saja cukup.Kita seharusnya sama2 berusaha agar agama yg dibina oleh Nabi saw dan sahabah r.anhum jadi kukuh dalam dunia ini...tidak dihina oleh manusia...bkn hanya mengorbankan harta tapi juga diri dan tenaga, masa, susahpayah... Paling malu kalau jadi anak yg ke4, hanya relax2 saja tak mau ambil fikir tentang keadaan ummat...hnya yg difikir untuk isi perutnya saja...Ummi rasa byk umat Islam yg begini...tak ambik pot, kata org malaysia...

Suraya said...

kak...
cemana plak kalo wat keje dakwah, tp ari maulidur rasul ni wat x kesah jeh...
makne x kesah tu, xde nyambut pun...xde pun g masjid selawat2 or dengar ceramah maulidur rasul...
takat selawat seniri jeh...
ok ke camtu?

Suraya said...

saya ada gak terbaca riwayat yg menyatakan kalo kita sambut hari lahir nabi ni...akan dapat syafaat di akhirat kelak. Is it true?

zarzh said...

Sabda Nabi Muhammad ﺼﻟﻰﷲﻋﻟﻴﻪ ﻮﺴﻟﻣ
- "Sesungguhnya seutama-utama manusia (orang terdekat) dengan aku pada hari kiamat adalah mereka yang lebih banyak berselawat kepadaku" (An-Nasai, Ibnu Hibban)

-Allahhumma Solli wa sallim wa barik 'ala Muhammad wa 'ala ali Muhammad-

Semoga kita dapat memperbanyakkan salawat keatas nabi Muhamad ﺼﻟﻰﷲﻋﻟﻴﻪ ﻮﺴﻟﻣ dan semoga kita semua mendapat syafaat dari Nabi dihari masyhar yang amat mengerikan.

Umma-ali said...

Salam,
Suraya...sounds like its me!!!Not doing anything cuma solawat sendiri2 je...x taule ek?Tp kan ada ibadat yg dituntut supaya kita isytiharkan eg:solat fardhu-sbb tu lelaki kna solat berjemaah di masjid..puasa, zakat n haji...Dan ada juga ibadat yg tak payah isytihar tunjuk kat orang...and I think solawat ni kira amalan infradi spt tasbihat n istighfar dll...lagipun pada zaman Rasulullah saw ada org kata takde pun sambutan Maulidurrasul ni...WAllahualam.
Ada byk kelebihan solawat, salah satunya ialah dpt syafaat baginda saw...haa hari Jumaat especially kita bykkan solawat kerana solawat kita akan dibawa kpd Rasul saw setiap jumaat, krglebih riwayatnya n bro Zarzh pun dah beri kelebihannya...Thanx Zarzh! JazakAllahukhoir...

Rubber said...

very cute child u have here

Umma-ali said...

very cute, unlucky...though! her mom didn't want her...my sis-in-law adopts her...now she's lucky...

haazaa kalaamu robbi