haazaa kalaamu robbi

Thursday, July 28, 2011

MATI

Assalamualaikum,

cerita sikit laa,
seorg raja mengajak semua rakyatnya,
ke majlis jamuan di raja...
semua rakyatnya hadhir,
termasuk seorg ulamak,
rakyat dihidangkan makanan yg enak2...
semua menikamati makanan dgn khusyuk...
lazat le katakan...

tapi ulamak tadi tidak makan...
duduk je diam2...
raja terpandang...
dan tnya...
kenapa kamu tak makan?
saya tak selera nak makan...
wahhh...tak sedapkah makanan beta ni?
apa kurangnya,
beritahulah...
oh tidak,
makanan ni semuanya enak,
hanya saya yg tak berselera...
kenapa?
bile memikirkan kematian akn dtg,
yg saya tak tahu bila2 masa dia akn dtg,
menjemput saya...
hingga saya rasa hilang selera utk mkn....

ohh...wahai syeikh,
beta pun ingat juga kematian,
tapi beta masih boleh makan minum,
cuba cerita bagaimana kamu boleh tak selera...

ulamak ni tadi tak tahu mcmna nk beritahu perasaannya...
kemudian ktnya pd raja,
beginilah,
boleh tak tuanku beri saya tempoh 3 hari utk jadi Raja,
tuanku jadi rakyat...
hmm...
bolehlah...
dah nak sgt tahu kenapa...

maka di isytiharkan kpd seluruh rakyat,
hari ini syeikh ini akn jadi raja,
utk tempoh 3 hari sahaja...

maka ulamak tadi pun jadi raja,
perintah pertama nya ialah,
TANGKAP RAJA yg baru turun takhta tadi,
MASUKKAN DALAM PENJARA!

maka raja pun ditangkap dan masuk penjara...
esoknya perintah kedua...
RAJA DIHUKUM GANTUNG SAMPAI MATI!!!
fuhh...menggigil raja...
waa...kena tipu dahlaa...
menangis2 raja...
apalah nasib beta ni...

kemudian syeikh yg jadi raja tadi,
bawakan makanan yg enak2 utk raja yg dihukum mati,
raja pun pandang je,
sikit pun tak disentuhnya...
dibiarkan hingga keesokan harinya...

maka sampailah hari ketiga,
syeikh pun jumpa raja,
kenapa tuanku tak makan makanan ni semua?
adakah ia tak enak?
raja kata,
bagaimana beta nak makan,
kejap lagi beta akan mati,
tak boleh makan daa...

maka syeikh kata,
ini dah hari ke 3,
saya turun takhta
tuanku naik semula,
saya cuma nak beritahu tuanku perasaan saya
yg takutkan kematian hingga tak boleh makan lagi...

raja pun menangis,
syeikh telah mengajar satu ilmu yg sgt berguna padanya...
maka raja pun akhirnya menjadi murid kpd syeikh...

kita bagaimana?
insyaAllah Ramadhan dtg lagi,
sama2 kita amal n ambil pengajaran...
agar kita juga sentiasa ingat mati...

wassalamualaikum...

5 comments:

fuad ansari said...

erm...

sangat benar cerita ni..

kalaulah kita bersangka kematian akan datang sekejap lagi, pasti rasa tak selera nak makan..

penyakit ummat hari ini termasuk saya adalah panjang angan2 dan takut mati..

terima kasih puan atas kisah yg sgt menginsafkan ni..

hamdi said...

same dgn saye...

asy_syakirin said...

salam'alaik ummi

T_T sodih hati eden..amacam la dengan saya yea..huhuhu~

abu zarim said...

masyaAllah,,,ummi selalu bg tamsilan yg best2,,,moga Allah kurniakan kfahaman agama pd semua,,,

org yg paling bijak,bukan lah org yg belajar di france or u.s,,:),,tetapi,org yg sentiasa ingat pd mati dan membuat persiapan utk mati,,,
subhanAllah,,,,,(sy xready lg ni,,sob3)

Anak Pendang Sekeluarga said...

org muda juga pasti mati,tapi ramai org muda yg tertipu dgn umurnya...huhu

haazaa kalaamu robbi