haazaa kalaamu robbi

Sunday, August 7, 2011

SAHABAT

Assalamualaikum wrbt,
Salam Ramadhan al mubarok...

Wah dah seminggu kita menjalani ibadah puasa...
Alhamdulillah di melaka ni cuaca mendung,
sejuk je...
takde lah terbayang2 air sejuk dlm gelas kaca...
huhu...anak2 selalu mcm ni...
tapi mak ayah pun kekadang sama gak...
ujian Allah utk kita,
tapi bayangkan lah syurga,
ada pintu namanya Babur Rayyan,
pintu kpd segala yg segar...
semua yg segar2 ada di dalamnya...
khas utk org yg tak segar di dunia,
kerana mengamalkan perintah Allah SWT,
utk berpuasa...
semoga kita semua dpt mnjalani ibadah puasa
di bln yg berkat n mulia ini,
dgn merebut segala macam ganjaran
yg Allah SWT kurniakan kpd kita...

nanti 10 mlm terakhir ramadhan
kita usaha lah utk merebut ganjaran pada malam
lailatul qadar...
yg mana satu malam umpama 1000 bulan,
setiap tahun ada 12 bln,
congak2 bahagi2 1000/12 = 83.33333333333 tahun!
agak2 sapa berani menyahut cabaran utk beribadat selama itu,
tolak umur blum baligh dah 12 ke 15 thn krglbh,
tolak umur kurang upaya selepas 60 thn...
tinggal brp thn je yg kita dpt beribadat,
itu pun tak sempurna...
kekadang ada yg tertinggal solat,
kekadang ada yg solat tak penuh pahalanya,
kekadang ada yg solat tapi dlm kejahilan,
maka tak dpt pahala apa2...
itu blum kira bab puasa, zakat, haji dll...

jadi,
amat bertuahlah kita klu dpt beribadat di malam lailatulqadar,
dan byk hadith2 tentangnya dah kita tahu,
dan byk ceramah2 dari ustaz2 tentangnya,
and people say,
it's a matter of whether u want to do it or not...
huhu...
pepatah inggeris ada menyebut,
u cannot force a horse to drink,
but u can make the horse thirsty,
and it will find water by itself...

hmm,
jadi kita carilah kitab2 tntang
kelebihan bln Ramadhan,
kelebihan n fadhilat malam lailatul qadar,
jangankan kita,
anak2 kita pun akan usahakan
utk mndptkan ganjarannya...

owh, jauh peginya akk ni,
tajuknya sahabat...
ok,ok...
here we go...

2 org sahabat...
seorg ke pasar,
kemudian seorg lagi sampai
dan bertegur sapa...
sahabat pertama kata,
kau lihat di pasar ni,
semua org sdg leka berbelanja,
semua org lalai dari mengingati Allah,
jom kita berzikir,
jom kita mengingati Allah,
jom kita berbual tentang kebesaran Allah...

jadi dlm hiruk pikuk pasar tu,
2 org sahabat tadi terus mengingati Allah...

tidak lama kemudian,
sampai berita,
sahabat yg kedua meninggal dunia...

tak berapa lama kemudian,
sahabat yg pertama bermimpi,
yg meninggal dunia tadi
dlm keadaan yg sgt indah,
wajah berseri2, pakaian yg indah...
berbau harum semerbak...

ditanya,
apa kabar kamu?
sahabat yg meninggal beritahu,
aku dimasukkan ke dalam syurga,
diampunkan oleh Allah...
masyaAllah...
jelesnya sahabat yg masih hidup,
harapannya agar dia pun mndpt darjat spt sahabatnya...

kemudian yg meninggal tu bertanya,
kamu tahu apa sebabnya aku mndpt darjat sebegini?
takk, beritahulah aku...
bersemangat dia nak tahu...

kata sahabat yg meninggal tadi,
kamu masih ingat ketika dulu,
aku berjumpa kamu di pasar?
dan kamu mengajak aku utk berzikir,
di kala org2 lain lalai dari mengingati Allah?

ooo, masih lagi aku ingat...

hmm...atas ajakan kamu,
aku pun berzikir,
dan kerana itulah Allah SWT telah mengampuni daku,
dan memasukkan daku ke dalam syurga...

MasyaaAllah,
amalan yg mudah tapi ganjarannya amat tinggi nilainya,
jom kita selalu mengingati Allah...

skrg kan musim pasar ramadhan...
haa...sapa2 yg rajin mengunjungi pasar ramadhan
dgn niat utk membeli makanan utk iftar,
cuba2 lah sambil2 tu kita sentiasa berzikir...
ingat Allah SWT...
moga2 besok,
kalau korang dapat masuk syurga,
saya pun dapat sahamnya juga...
sebab saya ni amat jarang masuk pasar,
lebih2 lagi pasar ramadhan,
tentu tak dapat buat amalan zikir di pasar...

ok lah insyaAllah,
azam utk amal dan sampaikan...
Nabi SAW beritahu lbh krg maksudnya,
mungkin org yg disampaikan itu lebih bagus amalannya,
yakni yang menerimanya akan dpt buat amalan lebih baik
dari yg menyampaikan,
taufiq adalah dari Allah...

sepekara lagi,
saya mohon maaf,
kerana jarang dapat menjawab komen2 di blog saya ni,
dan juga jarang dpt komen di ruangan blog rakan2...
kerana masalah yg saya pun tak tahu,
kenapa n macamana nak setelkan,
maklumlah masa terhad....
kekadang boleh komen,
kekadang hampeh...
tapi saya tetap membaca
dan menghargai komen2 kalian,
jazakumullahukhoir...

sekian
assalamualaikum...wrbt...

5 comments:

Cikgu Sue [CS] said...

InsyaAllah umma-ali akan sy cuba panjangkan perkongsian ilmu ini...

fuad ansari said...

kadang2 kita tak tahu amalan kebaikan kita yang mana Allah swt suka dan tempatkan kita ke dalam syurga..

moga2 kita tidak memandang rendah akan setiap amalan kebaikan dan berusaha utk melakukan setiap amalan kebaikan walaupun sekecil2nya..

selamat berpuasa umma-ali..

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum.

Semoga Allah kurniakan semangat Ummi itu pada kami juga. Sama-sama kita berusaha memburu malam lailatul qadar insyaAllah.. Selamat menyambut bulan Ramadan buat Ummi sekeluarga. Nanti Cikgu Rahof dah tangguh jemaah usaha atas orang asli tu, kirim salam saya sama beliau ye. Jazakumullah.

Anak Pendang Sekeluarga said...

pergh,sendiran tajam,tepat kene pada
sy...

asy_syakirin said...

salam'alaik ummi..huhu salam ramadhan..selamat berpuasa..terasa saya T_T

huhu..semoga kita semua berjumpa dengan malam lailatulqadar inshaAllah amin...~

haazaa kalaamu robbi