haazaa kalaamu robbi

Tuesday, July 19, 2011

TAULADAN KITA

Assalamualaikum wrbt,

FATIMAH AZ-ZAHRAH (radhiAllahu anha)

Sapa x kenal beliau...
anak kesayangan Rasulullah SAW...
anak kesayangan Kekasih Allah SWT...
Penghulu Wanita Syurga...
betapa tingginya darjat beliau...

namun setelah berpenat lelah mengurus rumah sendirian,
suaminya Ali ra mengesyorkannya agar meminta seorg pembantu..
dari Ayahandanya SAW...
tapi sifat malunya mengatasi segala keperitan tenaganya,
malu dia nak minta dari Ayahandanya...
lalu pulang dgn hampa...

tak lama kemudian dtg Ayahandanya,
Baginda SAW tahu keinginannya,
namun apa nasihatnya?
bacalah subhanAllah 33x,
alhamdulillah 33x,
Allahuakbar 34x...
ini lebih baik dari seorg pembantu...
dan apa katanya?
saya redho dgn Allah n RasulNya...

Skali peristiwa,
Ali ra pulang ke rumah...
tiada satu makanan pun utk dimakan,
diberitahu bahwa sudah 3 hari begini,
tanpa ada makanan satu pun utk dimakan..
Ali ra berkata, kenapa aku tidak diberitahu?
supaya aku usahakan utk dptkan sedikit makanan?
Apa kata Fatimah ra?
kalau abang memikirkan keperluan kami semua,
apa yang tinggal utk ummat?
apa akan jadi pada ummat?
fikirmu utk ummat akan beralih kpd fikir atas makanan
utk kami....
begitu skli fikir anak kesayangan Rasulullah SAW ini....

Kita bagaimana?
setiap hari mikirkan,
apa nak masak hari ni?
apa nak kirim abang beli hari ni?
gula dah nak habis...
beras tinggal stgh kampit...
makannnn aje kita fikir...
walhal ummat menderita...
tanpa kalimah, tanpa solat, tanpa lain2 amal...
iman pun merudum...
kita apa kesah....

skli kesah Fatimah ra berjalan bersama Ali ra..
bertembung dgn sahabah ranhum,
kerna malunya dia,
dilekapkan tubuhnya ke sebuah dinding di tepi jalan...
sehingga tubuh kurusnya itu tidak kelihatan
sama rata dgn dinding...
terlalu kurusnya dia,
terlalu malunya dia...
riwayat mengatakan kerana kurangnya makan,
perutnya hampir mencecah pinggangnya..

INI PENGHULU WANITA SYURGA

kita siapa?
belum tahu apa kita isi syurga,
atau isi neraka...
nauzubillah...
makan tak toleh2 org lain...
khusyuk n khudhuk dlm solat takde,
khusyuk n khudhuk masa makan xdpt elak lagi...

SIAPAKAH KITA?

sekali peristiwa beberapa sahabat ranhum terpandang
seorg wanita tua memasuki rumahnya Fatimah ra...
mereka tertanya2, siapakah gerangannya,
memasuki rumah putri kesayangan Rasulullah SAW?
mereka saling meneka umur wanita itu...
agak2 dlm usia 60an,
sepakat mereka mengagak...

tak lama kemudian mreka dapat tahu,
bahwa wanita tua itu ialah Fatimah ra sendiri,
yg mengusahakan agar dirinya tidak nampak muda,
wpun dlm keadaan tutup aurat sempurna,
masih lagi kuat dia berselindung...

INI PENGHULU WANITA SYURGA

siapakah kita,
tinggalkanlah mereka yg tidak menutup aurat,
yg menutup aurat pun...
hidayat...
yg dah berpurdah punnn...
jubah hitam...lip lap penuh!
tudung lilit berfesyen...
pusing pusing pusing....
niqab terikat di belakang kepala,
tanpa ada kain menutup bentuk kepala...
hmm...yg nenek mcm saya pun tentu org tak tahu...
nmpak sebaya je dgn gadis belasan tahun...
wajah x nampak,
kedut di dahi tak zahir...
lenggok...alahai...
sudahkah kita menutup aurat sempurna?
angguk angguk, geleng geleng...
bikin org juling...
Sayyidah Fatimah?
berlagak umur 60 thn!!!

SIAPAKAH KITA?

sekali peristiwa,
bergurau dgn suami tercinta,
dlm pada bergurau,
terkeluar perkataan yg menyinggung hati suaminya...
ohhh...takutnya dia...
puas dipujuk namun suami belum mahu senyum...
di kelilingnya suaminya...
tawaf sambil mohon maaf...
masih belum mahu senyum...
lagi n lagi sehingga berapa kali tawaf?
70 kali!!!!!!!!!!!
baru Ali ra tersenyum...
lantas bila ketemu Ayahanda SAW,
diceritakan kisahnya...
Nabi SAW yg amat menyayanginya bersabda,
lebih kurang,
jika andainya kamu mati dlm keadaan suami mu tidak redho padamu,
aku tidak akan meyembahyangkan jenazahmu...

INI PENGHULU WANITA SYURGA

saban hari kita buat suami kita marah...
kalau tak ikut kehendak kita,
muncung panjang sehari suntuk...
sesedap kita mempermainkan suami...
tak nak pulak mintak maaf!
ego!!!
malam nak tidur pun taknak minta ampun maaf dari suami...
ajal maut kita tak tahu bila,
setiap hari Izrail jenguk kita 72 kali...
Allahhhh...

SIAPAKAH KITA?

sekian wassalam
doakan saya yg ada sifat2 jelek di atas,
bkn mengenakan sesiapa,
hanya utk peringatan kpd diri sendiri...
dan utk mengamalkan hadith Nabi SAW,

TIDAK SEMPURNA IMAN SESEORG KAMU SEHINGGALAH DIA MENGASIHI SAUDARANYA SEPERTIMANA DIA MENGASIHI DIRINYA SENDIRI...

11 comments:

Cikgu Sue [CS] said...

Subhanallah....sungggguhhhhhh....sy amatttt terkesannnnn... T_T

abu zarim said...

masyaAllah,,walupon sy laki,sy mampu utk menjiwakan post ni,,hihi,,,

moga dpt amik iktibar,,,insyaAllah,,,
post ummi pnjang n best,,

memamg terkesan,,,

asy_syakirin said...

Allahh... T_T

hamdi said...

ampun ya Allah~

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum,

Nasihat orang lama.. Penuh hikmah dan terpancar sinar kasih sayang dari lubuk hati yang dalam. Semoga isteri2 karkun dapat kembali ke landasan yang dilalui oleh Saidatina Fatimah R.a. Umu... meh sini baca..

Umma-ali said...

aslm, smoga Allah beri kita taufiq hidayat sejati, di kala syaitan tak henti2nya memesongkan kita, kembali lah kita ke jalan sunnah... saya sendiri menangis ketika menaip entri ini, menangis juga stiap kali mmbaca kembali,betapa rapuhnya iman kita...semua kita nak fesyenkan...kata2 ulamak, fesyen penyembelih sunnah, ada benarnya... ayuh, kita betulkan niat kita...

ahLia teeeetttttt..... said...

Allah...

fesyen..dalam tak sedar

rosakkan saya =(

MHMR said...

T_T...wuuu...malunye dgn Fatimah..
pernah jugak orang yg kite jumpa kat mana2,lebih tua dari kite tp dia panggil kita akak..hihi..takpe la..bagus jugak..ingat sikit mati..

fuad ansari said...

entri yg menusuk jiwa.. jazakAllahu khoiron kathiro..

menjadi anak kepada pemimpin negara dan Rasullullah nampaknya sedikitpun tidak memberikan perasaan riak dan kelebihan harta kepada Fatimah r.a malahan kehidupannya jauh lebih susah dari orang kebiasaan..

Umma-ali said...

Salam,

ahLia teeettt,
tooootttt..hahaha
jgn mare...
dah tempah fesyen apa raya ni?
sorilah bg mati semangat anti...

MHMR,
yg penting kita tahu kita lebih muda...ala biasa lah, pakcik kedai yg tua2 dah pun, klu panggil kita mesti panggil 'kak' sbb panggilan yg hormat...
lagipun klu org tu nak panggil kita kak ke, makcik ke, tak berubah der umo kita, mcm tu gak...

fuad ansari,
mmg kita kena byk contohi kehidupan beliau, kalau nak bangkit bersama2 beliau...tapi aduhai dunia skrg mmg amat2 mencabar, stiap raya, org pasti kata, wpun dlm hati, dia ni takde uniform lain, hitam hitam hitam...hmm xpelaa...

semalam pegi kenduri aqiqah cucu sdra, sdg makan ada dua beradik dok perhati...pastu dgr dorg ckp, 'dia tak de mulut kan?' hohoho, ckp dgn nada serius lak tu, mcm mmg betul lah apa yg dorg agak tu!!! rasa nak tangkap itu bdk2 bagi tunjuk gigi kat dorg, haa, bkn kata mulut, gigi pun makcik ada tau! nak kena gigit tak??? huargghhh3!!!!

abu zarim said...

huhuhuhu,,,,,ummi gigit je,,,
oo,sbb ummi pkai purdah mse tu ek,,,
doakan supaya satu mase nnt,mst isteri bdak tu lak pakai purdah,mne thu kan,,insyaAllah

haazaa kalaamu robbi