haazaa kalaamu robbi

Tuesday, March 1, 2011

Kupas

Assalamualaikum wrbt,

Maaflah,
dah janji nak kupas kan,
tapi masa tak mengizinkan,
sibuk manjang...

keje kupas bawang ada, laa...
sampai berair biji mata,
pedih!
tapi kalau masak utk keluarga,
wpun mata pedih n airmata meleleh
kerana kupas bawang,
namun dapat pahala seolah2 menangis kerana
fear of Allah...taqwa...
hmm kan best tu,
pasni rajin2 lah kupas bawang!
huhu...

okey,
nak kupas n3 hari tu...
hmm...mcm kupas bawang gak...
tapi klu tak nangis sedih,
nangis dalam hati pun cukup lah...
asbab kelemahan penulis yg tak dpt bg feel...
sbb pnulis pun lately kurang feel...
byk sgt keje dunia...
ohh,,,,bila nak selesai?
bila mata tertutup!
itu jam, nasi tgh menggelegak ke,
mesin basuh sdg bergolek2 ke...
sume jadi beres!
malaikat maut bereskan!!!
huu...takutnya...
semoga Allah slmtkn dari ke tak beresan segala
hutang piutang...terutamanya...
Amin...

Ok, sptmana bayan pak kiai Uzairon...
Para Sahabat r.anhum sentiasa memikirkan
apakah perkara yg paling mereka sayang,
mereka nak infakkan utk agama Allah SWT...

juga kisah Habil, dan Qobil abangnya...
Qobil seorang petani,
dikumpulkan hasil tanaman yg buruk2, yg rosak2...
dikorbankan untuk Allah...
Habil seorg penternak,
diambil kambing yg terbaik,
dikorbankan utk Allah...
Maka korbannya Habil diterima,
korbannya Qobil tidak diterima...
Kambing Habil diangkat ke langit,
dan kemudian diturunkan semula utk disembelih oleh Ibrahim AS,
sebagai ganti Ismail AS...

begitu kisah2 para anbiya buat renungan kita ummat akhir zaman...
agar kita memahami haqiqat kehidupan...
apa kehendak Allah terhadap diri kita,
kerana sesungguhnya kita takde apa2...
kita dah dibeli segalanya,
diri, harta, masa kita bkn milik kita...

bagaimana nak infaq?
tak nampak lagi...
hmm...
contohnya jika kita nak bersafar,
kita kena korbankan wang kita...
kalau dekat safarnya,
sedikit kosnya...
tapi lebih jauh safarnya,
lebih byk kos yg perlu kita ada...
utk bkln perjalanan kita...

perjalanan/safar kita menuju akhirat?
berapa lama?
tak dapat kita hitung dgn hari...
di dalam kubur saja,
selepas qiyamat, manusia diam dalam kubur
40 ribu tahun!
Sunyi senyap semuanya...
tak ada kehidupan!
Allah berteriak,
di manakah Raja2 pada hari ini?
ohh...semuanya dalam kubur,
tak berkuasa lagi....
Allah saja Yg Maha Berkuasa....
itu lps qiyamat...
kalau kita mati sblum qiyamat...
maknanya lbih dari 40ribu tahun!!!

Kemudian di padang Mahsyar...
1 hari di akhirat sama dgn 1000 thn dunia....
ohh...brp lama masa kita di mahsyar nanti...
kemudian penghisaban di Mizan pulak...
kemudian nak melintasi sirat 1500 tahun!!!
kemudian samada ke syurga atau neraka....
perjalanan ini mamakan masa jutaan tahun,
malah billion billion tahun...

Apakah kita sudah cukup ongkos perjalanan akhirat kita?
berapa kita kena simpan?
infaq di jalan Allah?
itu baru bab perjalanan...

Kini masuk bab nak bina rumah...
kita nak bina rumah di dunia ni?
brp kita perlu ada?
nak beli rumah awam?
pun tak kurang jgk kita kena sediakan...
utk dpt beli apartment...pun bkn sedikit belanjanya,
apalagi nak buat banglo besar mewah,
tntunya kena byk kita peruntukkan wang belanjanya...
tentunya kita kena berdikit2 dalam belanja harian...
kena ikat perut,
sekat belanja anak2 sekolah...
kurangkan nafsu nak beli baju baru,
kereta baru...dll...

Kita nak bina istana di syurga,
nak duduk dalam mahligai2 indah,
diperbuat dari permata ya'qut,
intan berlian,
bumbung dari mutiara...
berlandskapkan sungai2 madu, susu dan arak....
berapa kita telah simpan utk itu semua?
cukup kah dgn 3hari setiap bulan?
cukupkah dgn 2 stgh jam setiap hari?
cukupkah dgn 40h setiap tahun?
cukupkah dgn belanja besar negara jauh?
semoga Allah terima pengorbanan kita,
tapi kita seharusnya merasakan bahwa itu masih blum cukup!
jgnlah dabik dada,
saya dah kuar 4 bulan,
dah kuar masturat 2 bln ngra jauh...
blum cukup jika dibandingkan dgn nikmat Allah yg Maha Hebat...
fikirlaa...

Tuan2 dan puan2 yg mulia...
dan anak2 gadis dan teruna yg belum nikah...
fikirlah...
berapa banyak kita kena simpan,
utk berkahwin dgn gadis idaman...
utk mendapat suami idaman....
kita simpan duit utk blnja maskahwin,
utk buat hantaran yg hebat2,
tak kurang juga belanja hantaran yg beribu2...
utk buat majlis perkahwinan yg simple pun,
makan ribuan wang juga belanjanya...

Kita ingin kahwin dgn bidadari2 syurga(bagi lelaki)...
adakah sudah cukup simpanan akhirat kita utk maskahwin bidadari?
sudah cukup amalan kita utk menikah dgn bidadari2 yg perawan...
bkn seorg malah ribuan...

Bagi kita yg wanita,
sudah cukupkah amalan kita,
pengorbanan kita,
utk kita jadi permaisuri2, ratu2 di syurga Allah SWT...
berganding dgn suami kita,
bakal Raja di dalam mahligai2 syurga?

kita ingin berbelanja di bazar2 syurga,
yg mana tak payah nak bayar lagi wangnya...
cukupkah kita skrg infaq di dunia ini
utk kita dapat shopping mega sale di syurga kelak?
cukupkah kita menahan nafsu kita utk membeli
gelang emas perhiasan,
rantai dan loket permata,
cincin mutiara...
supaya kelak kita akan dipakaikan intan berlian emas permata,
mutiara2 yg sebiji saja nilainya
tak boleh dibeli walau satu dunia dan seisinya kita jualkan...

masyaAllah....
sama2 kita fikirkan...

Allah akan melayani nafsu kita di akhirat kelak...
jika di dunia kita melayani perintah2 Allah dgn kemampuan kita yg terbatas...
kelak di akhirat Allah akan melayan kehendak2 kita dgn Kemampuan Allah yg tidak terbatas, yg Maha Hebat!!!!

InsyaAllah sama2 kita renungkan,
hidup di dunia ini sementara,
akhirat kekal abadi...
jika kita tak mampu untuk menyeimbangi kedua2nya,
sepatutnyalah kita melebihkan akhirat...
kerana masa akhirat sgt sgt sgt lama....
buatlah pilihan yg tepat,
supaya kita tak kecewa,
tak dpt kembali lagi
utk menukar pilihan nanti....

sekian
wassalam...

12 comments:

ahlia azharjaafar said...

adusss..byk doa utk saya kak..tgh lemah ni, amalan pun berterabur..huhuhu

Wafi said...

oh hidayat2...

ziarah76 said...

kupas bawang time keluar jalan Allah maka air mata mengalir di jalan Allah...

Umma-ali said...

aduss ahlia azharjaafar...doa 4 me too, amalan bersepah2, xdpt kutip!!!

hidayat2...wafi, amin!

ziarah76, btul3! sohih!

Cikgu Sue [CS] said...

Assalamualaikum
sungguh2 terkesan.....'poket' masih 'kosong' lg ni... =(

Marina Ali said...

Assalamualaikum....kak...
bagus entri akak....doakan untuk saya ye kak,Marina, Kuching Sarawak,tahun lepas ade jemaah masturat dari Melaka turun di Kuching (40 hari).Tapi tak dapat nak khidmat n nusrah jemaah,coz suami balik semenanjung ade urusan kerja.:)

Anak Pendang Sekeluarga said...

nasihat yg bagus...???
anak murid kiyai khuzairon...
guru saya...

Bijen M. said...

Berkorban apa saja.
Harta ataupun nyawa.
Itulah kasih mesera.
Sejati dan mulia.
Ooooo...

Umma-ali said...

Assalamualaikum,
Cs...poket saya pun cam bocor je...byk dosa...huhu...

Marina, ooo jmh tu kgkwn akk la tu... xpe nnti awk lak dtg mlaka brjmh, insyaAllah kami nusrah...

anak pendang, anak2 saya anak murid kiai uzairon jgk! alhamdulillah zuriat Rasulullah SAW mmg byk mnfaat utk agama n ummat...

Bijen, nasi lemak buah bidara, sayang selasih aku lurutkan, tinggal emak tinggal sedara, cukup nisab aku tinggalkan...
amacam? ada berani? 4 bulan ipb!!!

ukhti,mardhiah said...

Salam umi...
waduh....terkesan dgr ayat kat atas tu...
sungguh la umi...ada niat nk jadi permaisuri di syurga,entah cukup atau tidak amalannya nak bertanding dgn ainul mardhiah nu
semoga Allah mengasihani "bidadari dunia"y lemah iman dan amalannya ini
:,(
Aminnnn Ya Rabb

Bijen M. said...

InsyaAllah..
InsyaAllah..
InsyaAllah..
Ada jalannya..

Opps.
Maher Zain pulak.

Umma-ali said...

aslm, ukhti,mardhiah...insylh husnuzhon dgn Allah, Pemilik Syurga...d samping niat usaha n doa...

bijen...maher zain pun dah sedia tu...di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya...
huhu, bru smlm ankdre kita dok ckp umi cb dgr ni klakar tul maher zain nyanyi bhsa mlayu...
aik...mcm ada link plk! hehe, wink2!

haazaa kalaamu robbi