haazaa kalaamu robbi

Wednesday, March 9, 2011

Walimah...

Assalamualaikum wrbt...

hujung minggu lepas kami ada jemputan walimah...
oh...seminggu sebelum tu pun ada,
walimah di rumah pengantin perempuan dulu laa,
nikah sekali hari yg sama...
mudah, kan?
tak payah byk2 kali buat majlis...
kita buat usaha agama selalu dah ulang2,
hidup sederhana...dalam 5 keperluan.
makanminum,
pakaian,
tempat tinggal,
kenderaan,
walimah...

haa, ni lah masa nak amal...
alhamdulillah kawan saya dapat amalkan...
dan yg bestnya,
khemah lelaki dan wanita berasingan...
alhamdulillah ramai dah buat camni...
nak habaq mai laa...
bkn tandas je kena berasingan...

tu terpampang WANITA kat khemah belakang nun...
kalau tak reti bahasa jgk tak tau laa...
nak makan lakibini kat rumahlah, abang, kakak oiii...

ok, walimah di rumah pngantin lelaki,
ye lah, org berada, agak mewah jugak...
namun masih sederhana jika diukur dari segi kemampuan mereka...
nak amalkan 'belanja ikut keperluan, bkn kemampuan',
ye laa, kuar masturat dah ber tan2 kali,
takkan tak hadam lagi kan...

hemm...tema ungu kali ni...
anakdara saya kemain suka lah sbb faberet kaler dia...
demi terpandang pengantin perempuan di dalam bilik,
yg dah macam ank saya sndiri, rapatnya kami tu...
terus kuar dari mulut saya,
KUCH KUCH HOTA HEY...
hahaha nak tergelak....
ye lah dah le ungu,
design pakaian pngantin lagi,
ala2 bollywood bagai!!!
hmm...cun! cun!...nak amik gmbor skli lah!
tiba2 terpandang pngantin lelaki pun ada sama dlm bilik tu!
woopss!!! tertutup terus niat nk bergambor,
serentak dgn tertutupnya mulut becok makcik ni!!!
hehehe tak perasan...
tentu pngantin llki tau makcik ni becok rupanya...
selalu nmpk seyes je!!!
hehe...air yg tenang jgn disangka takde boya!!!

ok, makanan pun sedap dimakan...
actually sama je...
tapi bila boleh makan dgn tak payah nak menyelak2 purdah,
mmglah nyaman dan sedap...
baguslah ada fikir macam tu...
sbb tu saya ni jarang2 menghadiri walimah...
satu sebab kena sihir dgn muzik,
dua sebab kena makan nyelak2 purdah...
emm...bersepah nasi kat jubah hitam,
maklumle...sapa yg penah rasa, tntu faham...
tapi cik2 abang tak faham, kan?
sok2 cuba pakai purdah pi makan kat kedai,
jaga jgn bagi org nmpk janggut kat dalam tu!!!
hmm...amacam?
ada berani cuba?

ok, scene lain pulak...
masa sdg menjamu selera...
ada beberapa org wanita yg jadi 'kendarat',
wey, bkn kenderaan tau!!!
saya pun tak tau mana dtgnya perkataan tu!
tp saya fhm lah jgk maqsudnya,
yg dok tolong2 kat khemah lah...
kalau kat restoran org panggil 'waitress'...

kendarat2 ni dok sembang gini,
ko kenal tuan rumah ni?
tak...
alaa yg nampak mata je tu, yg pakai baju ungu jgk...
entahle, dia mana campur org...
laki dia je ada campur2 org kat masjid2, kenduri...
eh, dia org sini tau!
baya2 kita...
eh, tak lah, muda lagi...
bla bla bla...la dorg tu bersembang...
eh, dah dkt pukul 3 ni ada je lagi yg datang...
pkul 3 je kita kemas2 cabut!
dulu2 pkul 2 dah siap semua xde lg tetamu...
(huhuhu, dia tak tau kalau kenduri rumah karkun, malam pun ada lagi tetamu...)
eh, aku pun nak paki camtu lah!!!
hah! ko nak jadi kupu2!!!
(ooo, dah bkn pocong lagi rpnya depa gelar kita...)

saya dan ank2 saya makan je lah buat tak dgr...
bila dah balik rumah anak saya kata,
ummi, dorg tu ckp mcm kita takde je...
padahalnya kita duk dekat je dgn dorg...
cakap pasal kita jugak lak tu!!!
bengang je anak saya...
hahaha...kita jadi halimunan sekejap kot...
blink! invisible!!!

so, itulah ceritanya...
apa iktibarnyar?
hmm...kupu2 pun kupu2 lah...
yg penting Allah redho dgn outfit kita kan?
tapi bab tak campur org tu...
memang mengaku lah kita kalah dan salah...
rata2 kita mmg tak campur org...
camna kita nak dakwah dorg...
sampai mati pun dorg dok panggil kita kupu2...
jadik kita ambik fikirlah sikit,
cuba2 campur2 dgn jiran...
niat utk dakwah mereka...
mereka tak faham apa kerja kita sebenarnya...
kita ni sgt mysterious...
hitammmm jer...
insyaAllah azam...
why not sesekali kita pun sama2 dgn suami,
buat 2 stgh jam jumpa org,
beritahu tntang kerja kita yg mulia ni...

insyaAllah...
wassalam...
semoga Allah mengampuni kita dan mereka...

18 comments:

asy_syakirin said...

assalamualaikum ummi:

hehe...kupu2 ye...takpa...mungkin diorang belum paham :)

doakan saya azam untuk istiqomah jadi 'kupu2'...yeah!

eh,terlebih joshnya :P

semoga Allah beri kekuatan untuk kita dakwah ikut cara Nabi saw amin...

aliaazuan said...

Salam.

Biasanya wktu mkn mcm tu lah, hehe..gelihati. Lg rasa nk gelak bila tengok gelagat org yg sntiasa nk memerhati, siap tggu..lama dia perati mcmana kita nk suap msuk mulut. Bila kita jegil tengok dia, dia tunduk pula...kompiuslah. Rasanya tak pernah berhutang apa2 dgn dia. hehe.

Umma-ali said...

Wslm,
As_syakirin...jgn kupu2 malam sudaaa...na'uzubillah...

Aliaazuan...alo kawan, ada utang kaa...bayarla!bayarla!

Norsha said...

salam ziarah,
saya cukup kagum dengan perempuan yg istiqamah pakai purdah d zaman ini dan terlebih kagum jika yg memakai tu pula bekerjaya, sungguh mereka kuat dan tabah...semoga dgn cara pemakaian itu mnjadi asbab hidayah seluruh alam.
Saya tk mampu lagi nak buat, saya hanya mampu pakai bila pergi program2 jemaah je...malu sungguh saya pada Allah

ahlia azharjaafar said...

huhu..makan selak2 purdah tu mujahadah sungguh..haha comot2 purdah. Tp xpe asbab hidayah seluruh alam

memang kite ni kene campur ngan masyarakat..cuma ana yg x mampu lg, sb org kt tmn ni sume dah tuo2..haha kite mude lg..

Anonymous said...

haha..setuju benor dgn kak aliaazuan..samala kite..bile nak masukkan makanan dalam mulut je,depa tengoooookkk..ada sekali,saya geram..asik tinjau2 je..jadi,kali ni,saya biar je dia tengok,bile nak masukkan dalam mulut je,saya terus tengok dia balik.terus dia buat2 pandang sebelah saya..kikiki..kantoi sudaaa..

MH said...

saya pon tak dapat lg nak bergaul dgn jiran tetangga..lagi2 diaorg keje..:(

n0vemBer zuLu said...

oh mcm tu ye............ (sdg memahami kaum2 hawa yg nmpk mata saje)

Umma-ali said...

alhamdulillah dah luahkan isihati korg...wawawa...len kali buat nakal skit, bl org tgok, kenyit mata kat dia!!!huh! tntu luruh jantung dy!!! hahaha tp jgn ikut petui ni, nnt kena rembat dgn cik abg!!!wakaka...dolu2 masa sekolah nakal2 bwt gak, dok tgok kita je...wink skli, terpinga2 kwn tu! tp bkn saya tau, sy bdk baekkk...

insyaAllah jiran2 tu x kire tua muda kita ikram je...kerja pun, weekend tntu cuti...bwklah sepinggan kuih...cairrr punya... insyaAllah... u will be amazed yg dorg pun ada fikir kuat jgk tp x taw nak luahkan dan gerakkn amal...
bayan mgu lps kat tklim mngguan kami, nnti sampai satu hari, umah kita jd tumpuan, bl ada masalah depa dtg ngadu kat kita, masa tu lah kita dpt dkwahkn iman yaqin, rumah jd mcmmsjid nabawi...

ROBBANA HABLANA MIN AZWAJINA WA ZURRIYATINA QURRATU A'YUN...WAJ'ALNA LIL MUTTAQEENA IMAAMA...
ROBB KAMI KURNIAKAN KAMI PASANGAN N ZURIAT YG MENYEJUKKAN MATA, DAN JADIKAN KAMI IMAM/PEMIMPIN BG ORG2 YG BERTAQWA...

ukhti,mardhiah said...

salam semua sekali,
mard selalu terfikir,mcm mana kalau jadi cikgu boleh istiqamah ke mard pakai purdah?
Allahhuakhbar...

Bijen M. said...

Salam.
Wahh makcik mulut becok.
Kenalah manfaatkan mulut tu buat 2 jam setengah.
Yer dok?
:D

Umma-ali said...

aslm ukhtie.mardhiah...bkl ckgu la ni ye? ckgu pun ummat nabi SAW jg...kne amal sunnah jg...insyla kuatkn iman moga dberi taufiq oleh Allah SWT.

aslm bijen, becok2 pun tp syg mulut...sbb mulut xde insuran...pe2 hal, tkut kne cabai...2 jm stgh tu kire sebentar je klu nk lyn becok ni...cm 2 jm stgh ckp iman amal mmg rs mcm lama sgt...

BaiTiL a'tiQa said...

Assalamualaikum...
hee.. kupu2...
Semoga Allah pelihara & beri iman yg sempurna...

Insyaallah...

Umma-ali said...

aslm baitil a'tiqa, marhaban...ya, smoga Allah pelihara dan beri iman yg sempurna...dah tua2 mcm saya ni, kena pulihara iman sbelum pg mghadap Yg Maha Esa...

Wafi said...

moga2 Allah terus pelihara imanku dan iman korang semua.. amin

Umma-ali said...

Aaamiiin, jazakAllah wafi...

m a i s a r a h said...

ukhti mardhiah: salam, mak sye cikgu dan alhamdulillah dapt istiqamah pakai purdah sepnjg pengajaran. dgn hati yg suci dan ikhlas inshaAllah Allah permudahkan =)

shaza said...

masa sy baca post ummi yg ni, sy seorg diri sedang berada di toyota service center.
spt biasala toyota sgt menjaga customernye, then adalah sorang makcik staf ni dtg & bg bfast utk sy. hot milo + biscuit je. alhamdulillah rzeki jgk tu.
tp masa nk minum & makan bfast ni, sy notice xde pon org nk pndang2 kt sy. most of them adalah chinese male. 2 3 kerat je chinese & malay female. ramai jgk org time tu.
sy sgt pasti memang xde org tgk2 dan jeling2 pd sy b4 & after mkn. dahla mug airnye besar.
sgt menghairankan.
tapiii..cuba pegi tmpt yg ramai org melayu....aduhai...asik nk pandang2 je..lg sgt menghairankan..

haazaa kalaamu robbi