haazaa kalaamu robbi

Thursday, August 18, 2011

DAFTAR UTK MASUK SYURGA

Assalamualaikum wrbt,

Sudah separuh bulan ramadhan kita harungi,
Bauan harum firdausi hampir tiba,
utk kita sama2 nikmati...
kini mlm qadar mnjelang tiba...
ayuh! tekadkan azam n cita2 agar
kali ini mgkin ramadhan terakhir buat kita...
jgn kita leka dari merebut pahala 1000 bulan...

syurga dgn segala kenikamatannya menunggu kita,
yg bakal jadi raja2 dan permaisuri2,
memilki mahligai indah tak terperi,
paling miskin syurganya sebesar dunia diganda 10 kali...
yg tak pernah di lihat oleh mata,
tak pernah di dgr oleh telinga,
tak pernah terfikir oleh benak kita...
akan sentiasa terkejut dgn prtambahan nikmat2 Ilahi...

akan ada bazar/pasar di syurga...
semua yg cantik2 ada di sana...
yg harganya satu dunia milik kita pun kita tak mampu
utk membelinya...
namun di sana di syurga...
tinggal mngambil saja...
tak perlu bayar...
apa nak...ambil saja...

kenapa?
kerana di dunia dulu kita telah mmbayarnya...
dgn susah payah,
dgn mujahadah,
dgn korban harta dan masa...
semata2 utk taat kehendak Ilahi...

seperti org yg akn mngerjakan haji,
naik pesawat MAS atau Saudi Airlines,
tak payah bayar lagi...
kerana telah bayar sebelumnya...
kalau di negara kita,
urusannya dgn pihak Tabung Haji,
semua kita siap bayar di tempat kita masing2...

nanti sampai Kelana Jaya,
segala keperluan akan diberi,
tak perlu bayar lagi...
naik pesawat pun mcm free je,
dlm pesawat dpt makanan free...
sampai di Jeddah atau Madinah,
akan diambil dgn bas atau apa2 kenderaan,
di bawa ke hotel,
ada aircond...
ada makanan n minuman,
stiap waktu makan akn diberi makan...

"nak, pakcik nak bayar,
nasi sebungkus ni berapa?"
"ooo...tak payah bayar pakcik..."
"eh, jgn main2, pakcik nak bayar apa yg pakcik makan..."
"ooo, dulu kan pakcik dah bayar di malaysia,
skrg pakcik tak payah bayar lagi..."
"ooo...begitu ye..."
angguk2, geleng2...
"mungkin dulu kalau aku bayar lebih,
akan dpt yg lebih special,
mcm fulan tu,
pakej katanya, lbih mahal...
patutlah lbih berkualiti penginapannya,
pemakanannya..."
angguk2, geleng2...

tapi kalau tak pernah berurusan dgn pihak yg sepatutnya,
misalnya pihak Tabung Haji, yg paling femes kat msia ni,
suka hati dia je...
org lain nak pegi haji,
dia pun kata dia nak naik haji...
org lain pegi Kelana Jaya,
dia pun ikut pegi Kelana Jaya.,
belum apa2 dah kena tahan...
"eh, pakcik pun nak pegi haji.."
"maaf pakcik, pakcik kena daftar dulu,
kemudian bla bla bla..."
"eh ko ingat pakcik takde duit ke?"
dia pun keluarkan uncangnya yg berisi duit berbelas ribu ringgit...
"eh eh pakcik, ni semua tak boleh pakai skrg,
pakcik sepatutnya berurusan dgn pihak kami lama dulu...
bkn baru skrg,
skrg dah tak boleh terima lagi..."

maka pakcik tadi pun menangis...
tak ada gunanya dia kumpulkan duit byk2,
tapi tak betul urusannya,
duitnya pun tak boleh di pakai,
utk dia dpt pg haji instant...

begitulah kelak,
org yg ada harta byk...
tak dimasukkan ke akaun akhirat,
sampai sana nak tebus syurga dgn rumah banglo mewahnya,
dgn kete ferrari nya,
dgn itu ini nya...
namun satu pun tak berguna lagi...
sbb dia tak pernah mendaftar diri utk masuk syurga Ilahi...
walau dgn sekeping wang,
walau dgn seteguk air utk org berbuka puasa,
walau dgn sebiji tamar, ataupun stgh biji tamar,
walau walau walau...
jgn lah kita jadi org yg rugi...

haa...skrg daftar lah siap2...
simpan akaun dlm tabung akhirat...
daftar nama di kertas tasykil...
1 tahun...
4 bulan...
40 hari...
15 hari...
3 hari...
nusrah jemaah...
bla bla bla...

eh, tak payah la tulis2 nama ni...
nanti sampai seru saya pegi laaa...
eh eh...nak masuk universiti kenalah daftar...
nak masuk tadika pun kena daftar...
erkkk!!!!!
?????????

insyaAllah karkun2 sekelian,
karkunah2 sekelian...
bangkitlah!
jgn leka lalai lagi...
ramai yg tak faham tu...

utk dunia, bg penerangan skit pun dah ckup...
tapi utk akhirat mmg kena berbuih mulut...
sampai kering air liur pun...
dah le puasa ni...
pun susah nak faham...
insyaAllah...
berkat usaha n doa kita...
Alllah akn beri kefahaman...
terutama diri kita sendiri yg masih kurang faham...

supaya,
kita gunakan dunia kita utk akhirat yg kekal abadi...

supaya,
kita tak korbankan akhirat kita utk dunia yg sementara ini...

Allah akan berfirman,
dahulu kamu di dunia,
segala kehendakKu kau kerjakan,
dgn kudrat mu yg terbatas...
kini Aku membalasinya,
dgn kudratKu yg tidak terbatas!!!!

sekian, selamat merebut malam kemuliaan...
azamlah utk menghidupkan malam,
tak dapat sepanjang malam pun,
bergilir2 ganti...
dgn ahli keluarga...
supaya rumah kita hidup dgn amal 24 jam...

seven eleven 24 jam,
stesen minyak 24 jam,
klinik doktor pun ada 24 jam,

hidupkan masjid n rumah kita pulak dgn amal 24 jam...
insyaAllah...

wassalam...


5 comments:

fuad ansari said...

bukan sebarang tempat ni.. kena daftar masuk cepat nampaknya.. tapi nak masuk, kena tgk kelulusan pulak.. layak ke tidak sy nak daftar masuk ni.. hurm...

hamdi said...

saya azam!.insyaAllah~

CS said...

salam Uma Ali,
hmmm benar kena daftar cepat...selalu daftar utk amik 'pakej' mahal,dgn harapan Allah approve..daftar awal pun xpe kan....mana tau 1 day, Allah pilih...Amin!

Umma-ali said...

Assalamualaikum

fuad...xkan nk dftr masuk tadika pun x layak...:D

hamdi...semangat2!!!amiiin...

CS...haa...pakej2!!!!amiin...

Bijen M. said...

Daftar sorang masuk madrasah ibarat daftar 10 orang masuk syurga.
He he he.

haazaa kalaamu robbi