haazaa kalaamu robbi

Friday, May 27, 2011

LUPE!!!!

Assalamualaikum wrbt...

Seorang anak hilang...
kemudian di temui semula...
dalam keadaan kusut masai...
ditanya...
siapa ibu kamu?
geleng kepala...
siapa ayah kamu?
geleng kepala...
ternyata...dia lupa...
siapa ayah, siapa ibunya...

di bawa ke hospital,
wartawan dipanggil,
buat iklan dalam newspaper,
tentang seorg anak...
buh gambor lagi...

tak lama kemudian,
ibu ayah pun sampai...
wah! peluk anaknya!!!
akhirnya ketemu juga kita nak...
tapi anaknya?
muka selamba derkkk!!!
tak kenal dia,
siapa org2 ni yg mengusap2 kepala dia...
yg memeluk dia...

ini kan ibu?
geleng2....
ini kan ayah?
geleng2...
wah! berat ni!!!
tak ingat langsung dia...

nangislah ibu,
pujuklah dek ayah...
huhuhu...anak ku x normal...
otaknya dah lupa...

doktor kata,
kena rawat lagi di hospital,
kalau serius,
kena masuk hospital sakit jiwa,
atau sakit otak!
meraunglah ibunya...
sayu yg lain mendengarnya...

ya begitulah adatnya dunia...
org yg tak kenal ibu ayah di anggap tidak normal...
sakit otak namanya...

bagaimana kita pulak?
adakah kita kenal Tuhan Pencipta kita?
adakah kita usaha utk mengenal Pencipta kita?
adakah normal jika kita tak kenal Tuhan kita?
adakah tak normal kalau kita sentiasa bercakap kebesaran Tuhan kita?
adakah tak normal jika kita sentiasa berada di rumah Tuhan kita(masjid)...
adakah tak normal bila kita ajak org mengunjungi rumah Tuhan kita?
adakah tak normal bila kita dakwah pintu ke pintu ajak org kembali kpd Tuhan kita?
adakah tak normal bila kita berkumpul membaca firman2 Tuhan kita,
kita mendalami ilmu yg mengajar siapa Tuhan kita???

adakah normal bila kita mengagungkan manusia yg kita kata hebat,
tapi engkar kpd Tuhan,
tak kenal siapa Tuhannya...
wpun ilmu dunianya tinggi...
adakah tak normal bila kita ikram org Islam yg tinggal di kampung2,
tak belajar tinggi2,
tapi kenal siapa Tuhan nya yg Maha Agung...
sentiasa mengabdikan diri kpd Tuhannya?

adakah salah bila kita ajak org yg kenal Tuhannya,
supaya tambah dekat kpd Tuhannya?

adakah...
adakah...
adakah...

geleng2...angguk2...
fikir2 lah sendiri...

tapi hukum dunia ini,
bila ramai yg tak normal,
maka ia jadi normal...
jadi ikutan....
yg normal sorang dua,
di kata ising...gila...

sebenarnya dunia ini hanya main2 dan senda gurau...
org yg mencari dunia,
akhirnya akan meninggalkan dunia ini...
sebiji batu pun tak dpt bawa ke dalam kuburnya...
sehelai rumput pun tak dapat di bawa ke akhiratnya...
walau ia millionaire, billionaire....

sekian wassalam...

6 comments:

halawah al-iman said...

Assalamu'alaikum kak..

Ya ALLAH, sukenye saya baca, menarik dan bermakna utk fikirkan.

Ya ALLAH Ya Rahman Ya Rahim, Bantulah hambamu yang dhaif iman dan amal ini! Segala Puji hanya padaMu Ya ALLAH!

syukran kak :-)

Wafi said...

adeh adeh... selalu terlupa... dunia hanya sementara... dunia senda gurau... oh oh..

fuad ansari said...

Ada orang, bila kita tanya:
Siapa Allah?
Mereka jawab:
Tuhan kami..
Kita tanya lagi:
Dah solat?
Mereka jawab:
Tak pernah solat..

Macam tak kena je dengan jawapan tu... hurm..

diah badriyah said...

Asslmkm ummi....membaca tulisan ummi ini, saya teringat tamsil ttng negeri tanpa hidung yg diawali dg rajanya yg tdk mempunyai hidung, mk dia menyrh smua mentri&rkytny utk memtng hdngnya pabila msh ingin menetap d ngri itu...after years...datanglah serombongan orang dg wajah normal k ngri tsb...msyrktnya menertawakan rombongan itu...mereka ktkn: lihat2 ada orang tak normal wajahnya ada hidungnya....itulah keadaan umat skrng ni....
O ummi...bilakah kita bersua..?sy ingin sekali belajar dg ummi...do'akan saya bl juni 2011 ini khuruj ke tmpt ummi bersama halaqah sy....amin...

Ziarah76 said...

dunia sementara, akhirat kekal abadi.

Umma-ali said...

Assalamualaikum,
Wah dah tak layan komen org lani puan umma-ali ni yea? Maaf yea kalian semua, saya ni sudah sgt kurang bertenet2...klu ada kesempatan pun di fb saja...sekejap sekejap, maklumlah dah perasan bizi skrg ni...
anyway, jazakumullahukhoir sudi komen blog saya...
insyaAllah ada lapang saya cuba update blog...

haazaa kalaamu robbi