haazaa kalaamu robbi

Saturday, June 18, 2011

PERUMPAMAAN...

Assalamualaikum,
kembali saya mencoret isihati...
dah lama bermain2 di kepala,
cuma tak dpt luangkan masa...

SITUASI...
Ketika sdg duduk2 minum kopi di tepi tingkap,
kelihatan beberapa org lelaki turun dari kereta,
menuju rumah jiran sebelah kita..
siapa? tak kenal pun...
tapi tubuh mereka sasa...
mcm body builder...
seram jgk dgn penampilan mereka...
selamber jer dorg ni pegi umah jiran kita...
saudara mara kot...ziarah...
tapi,
jiran kita takde,
balik kampung sempena cuti sekolah...
hmm...misteri gak ni...

kemudian kita nmpk,
org2 tadi bawa keluar TV, VCD n entah apa2 D lagi...
satu persatu,
bawak masuk dlm kereta mereka...
pantas pergerakan mereka!
tapi mereka tak perasan kita sdg melihat...

PEROMPAK!!!

tapi dlm hati kita kata,
bagus jgk nengok ni...
mcm dlm movie...real life...
layannn...
lagipun jiran kita ni bkn nya baik hati...
dgn kita pun x bertegur sapa...
suka lak bakar sampah dekat pagar kita...
sampai asap2 masuk dalam rumah kita...
hmmm...biarkan org2 ni rompak rumah dia!!!
yg penting diorg tak rompak rumah kita...
dalam pada leka melayan perasaan...
tau2 perompak2 tadi dah selamat mnjlnkan tugas,
dan blah dari situ....

CUBA FIKIR...

bila jiran kita pulang dari kampung,
dilihat rumahnya dah dipecah masuk,
barang2 berharga dalam rumah semua dah kena curi,
kemudian dia tanya kita...
ada nampak tak sapa2 datang,
kenal tak org2 tu...
polis pun dipanggil,
nak cari bukti,
kita di panggil,
awak jiran yg paling dekat...
ada tak awak nmpak  org2 dtg ke rumah ni...
bla bla bla...polis ambik keterangan...

Laa...nampak punnn...
kenapa tak cepat2 dial 999?
kenapa tak panggil jiran2 lain,
cuba halang perompak2 tadi?

Agak2 kita akn dimarah pak polisi ke tidak?
atau mungkin akan dituduh bersubahat...
wpun kita bagi mcm2 alasan...
tapi semua menunjukkan yg kita ni tak berperikemanusiaan,
dan tak ada sifat sebagai jiran...
lantas semua orang akan marah kita,
kita akn dipulau oleh jiran2 yg lain...
oi, belah laa tak payah tinggal kat sini lagi...
takde hati perut ke?
dan macam2 tohmahan lagi...

SEBENARNYA...

situasi ini sama lah dgn situasi org2 Islam skrg...
di depan mata kita nampak,
musuh2 Islam merompak akhlaq anak2 muda kita,
musuh2 Islam merekacipta fesyen menjolok mata,
utk anak2 remaja kita...
ketat sana, bonggol sini...
musuh2 Islam merompak iman anak2 kita,
dgn 3S...song, sex, sport...
malah kita berdiam diri...
mcm tak bersalah membiarkan perkara2 ini berlaku...
hingga kita sendiri sanggup membelikan anak2 kita
pakaian2 yg trendy...
alaa anak2 zaman...
kata kita...
langsung tak rasa bersalah...
macam2 musuh ni rompak,
dari budipekerti, akhlak, kesopanan, tingkahlaku...
pakaian sunnah dibungkus rapat2 masuk kotak,
dibawa lari entah ke mana...
solat anak2 kita dirompak juga,
TV...Internet...Video games...
leka anak2 kita...uh oh kita pun leka juga...
drama bersiri...
korea, indonesia, filipina...
oh dgn rakus mereka merompak
iman kita...

TAPI,
kita diammm je...
lihatttt je...
nanti pak polisi Izrael dtg jemput kita...
besok kita akan masuk mahkamah Ahkamul Hakimin...
sudah ada jawapan?
sediakan dari sekarang....

SEKIAN
selamat berfikir....
selamatkan diri n keluargamu
dari api neraka yg panasnya
sama dgn kepanasan api dunia diganda 70x!!!!

selamatkan ummat Nabi SAW...
ummati...ummati...ummati...
sabda Nabi SAW menjelang kewafatannya...T_T...

10 comments:

Cikgu Sue [CS] said...

sahih...sahih...sahih... (T_T)

asy_syakirin said...

assalamualaikum ummi..lama tunggu post ummi..hukhukhuk..

benar..betui3..ngeri cara diorang rompak 'hati dan jiwa' umat islam sekarang..iman dan amal entah ke mana parkingnya..mashaAllah! terasa saya :(

sadis2.. T_T

abu zarim said...

ummi,,,,hihii,,,,terbaik tamsilan die,,,ingat mcik yg bt,,,hihi,,,kdg2 mnusia xsedar,,lg2 sy yg lemah n jahil ni,,
semoga duberi kefahaman agama,,,,
insyaAllah

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,mashaAllah,coretan yang menarik,
Tuan blog,saya menjemput puan untuk memberikan pandangan terhadap artikel yang di tulis oleh saya.Semoga Allah swt memberikan kebaikan kepada puan.

Hidayatullah said...

perumpamaan yg best..simple but yet faham..

Ziarah76 said...

bayan tamsil nih

Umma-ali said...

Aslm,
ziarah 76...hmm, bayan pak kiai lah, apalagi...
hidayatullah...Allah yg kurniakan kefahaman...alhamdulillah...
anak pendang...insyaAllah saya cuba, kkdg ada kesilapan dlm mengendalikan komputer ni, jd payah nk ziarah n komen blog2 kalian...

Umma-ali said...

abu zarim...huhuhu...jgn puji sgt...nnti nenek kena beli baju baru...dah kembang semangkuk!!!

asy syakirin...kalau selalu update nnt habis modal huhuhu...

cs...toshihunniyyah!...hehe...

Anonymous said...

Sedih

Anak Pendang Sekeluarga said...

Salam,tuan,kalau puan ada pengalaman yang menarik di india,sila berkongsi dengan saya di blog saya...semoga Allah melimpahi keberkatan pada puan.

haazaa kalaamu robbi