haazaa kalaamu robbi

Sunday, April 3, 2011

LAGAK PENCURIK...

Assalamualaikum wrbt..

Seorg pencuri,
masuk ke dalam istana,
tatkala semua nyenyak tidur...
pengawal pun tidur?
sebelah mata tertutup...
sebelah lagi dok mengawasi pergerakan pencuri...
tanpa disedari oleh si pencuri...

pencuri naik singgahsana...
wah berlagak macam raja lah dia...
duduk bersilang kaki...
diambilnya mahkota raja,
dipakainya...tgok dalam cermin besar raja...
hmmm...hansem jgk aku klu jadi raja...
mengalahkan raja yg tua bangka tu...
diambilnya tongkat raja...
di hayun2nya...
hmmm...macam mangkuk ayun...
dipakainya jubah raja yg berbling2 mengerlip...
macam superstar pun jadik ni...
bisik hatinya...
diambilnya keris raja,
dia pun bersilat mengatur langkah...
wahh...macam hang tuah pulak!!!
hihihi...gelak sensorang dia...
wokey! bungkus semua masuk dlm guni...

ke dapur istana pulak kita...
by the way...dah ramai yg mengintip...
tapi pencurik ni seronok sgt,
tak perasan ramai yg mengintip...
dirasanya istana ni milik dirinya...
di dapur...uih!!! pinggan mangkuk yg bersinar2!
gelas cawan yg licin licau...
dia pun apalagi...
cari2 jumpalah makanan raja...
nyummm...yummy...
burrrppp...
kenyang aku malam ni...

yg mengintip menunggu masa,
supaya ada bukti yg dia mencuri...'
biarkannn...layannn...

akhirnya dah habis separuh malam,
si pencurik menghabiskan masa,
berlagak macam raja,
sepuas2nya...
tgok jam!
oit! dah lewat ni...
kalau dah terang tak dapat lari!!!
dia pun mengatur langkah...
terjingkit2...
melepasi satu pintu ke satu pintu lagi...
dgn berhati-hati...
sehinggalah sampai ke pintu utama...
dia menarik nafas legaaa...
selamat aku....

TAPI!!!
tangkaappp!!!
eh, eh, eh, mana nak lari ni...
banyaklah eh engkau yea...
di ikat dua tangan dgn gari,
di bawa jumpa raja...
yg tak dapat tidur lena,
melihat sandiwara pencuri...

akhirnya pencuri masuk lokap....
berakhirlah kesenangannya yg hanya satu malam...
berlagak jadi raja....

hmmm...dah abis cerita....

di sebelah dunia yg lain pulak...
seorang kafir...
kaya raya...
BMW 5 series...
syarikat mega...
hidup mewah...
kondominium...
akuarium...
ntah apa2 um...

namun sama mcm pencurik tadi...
mencurik khazanah Allah SWT...
tanpa segan silu...
tanpa ada hormat pd Pencipta...
rakusnya dia,
seolah dunia ini miliknya...
semua dia punya...

malaikat maut sdg mengintainya...
yg takkan dia dpt lepas lari darinya...
walau stgh saat sklipun....
akhirnya dia akan mati jua....
hartanya satu pun tak dapat dia bawa....
sbb bkn miliknya...
akhirnya dia pun masuk lokap...
yg tidak akan dapat dia keluar lagi smpai bila2...

kita???
hmm...sama cam pencuri juga...
terpesona dgn dunia...
yg bkn milik kita...
milik Allah SWT!!!
kita tak dapat dunia macam org kafir...
TAPI!!!
kita berusaha dan berharap agar dapat harta macam mereka...
dan kita jeles kenapa mereka dapat lebih dari kita?
lantas kita usaha mati2an...
utk dunia yg bkn milik kita...
bersepakat dan bergabung dgn kafirin...
mencuri dunia ini...
sehingga kita lupa akan lokap yg menunggu kita...
sampai tiba2 maut menjelma,
tak boleh di anjak wpun stgh saat....

AD DUNYA SIJNUL MUKMIN...
WA JANNATUL KAAFIR.

sama2 kita fikir...
wassalam...

9 comments:

fuad ansari said...

Layan gak cerita ni..

p/s: Usaha keras sehari2 untuk membina kehebatan dan kemewahan dunia, akhirnya dirampas orang lain dalam sekelip mata tatkala izrail datang mencabut nyawa.. Betapa malang nasib diri.. T_T

ukhti,mardhiah said...

(",)
pencuri hati2...
jga dkira mncuri..
curi hti lembu jlh.
goreng pun sodap.

asy_syakirin said...

assalamualaikum ummi si tuan rumah... :)

metafora yg best,layan tol...sadis jugak...mak aihhh mencuri itu haram...waaa seram2...

Wafi said...

perbandingan yang menarik... benar2... hari ni daku jadi pencuri di bumi Allah hingga kadang2 terlupa yang satu masa akan datang makhluk Allah yang akan memisahkan daku dari nikmat sementara..

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum.

Sadisnya apabila sang pelupa terpedaya oleh sang penipu..

Anonymous said...

gambar sofiyyah dh lenyap..yeay3x...

Anak Pendang Sekeluarga said...

salam,jemput bagi pendapat di blog saya berkaitan artikel terbaru...mungkin kakak ada info yang berlainan dgn info yang saya tulis...

Umma-ali said...

Salam semua pengkomen...maaflah ada masalah teknikal laptop, saya tak dapat membalas komen2 antum sekian lama...bkn xnk layan yea...maaf byk..jazakumullahukhoir atas komen2 antum, saya sgt mghargai semuanya...

shaza said...

ummi..i like ur entry bery much..hu2..
creative btul ler ummi ni..

haazaa kalaamu robbi