haazaa kalaamu robbi

Monday, January 10, 2011

REZQI

Assalamualaikum...
alaa..tajuk biasa...
tp hakikatnya...
belum dapat faham lagi, kannn...
 "Kami tidak meminta rezqi darimu,
bahkan Kami lah yg memberi kamu rezqi,
dan akibat yg baik adalah utk org yg bertaqwa..."
ini firman Allah SWT surah Toha ayat 132...mqsud lbh krg...

Jadi,
utk memudahkan kefahaman,
kita layan cerita ni...

kisah 2 ekor ayam...
tuannya bagi jagung yg sama,
setiap ekor dapat semangkuk penuh...

seekor ayam di campakkan jagung yg dlm mangkuk tu,
purrr!!! berterabur di laman rumah,
maka bizi lah ayam yg sekor ni,
dgn kukuk kukuk dia ke sana ke mari...
ok kita biarkan dia dgn kesibukannya mencari rezqi...

seekor ayam lagi,
tuan dia letak mangkuk jagung betul2 depan dia...
kukuk kukuk dia,
nyam, nyammy....
leka dia makan patuk2 dlm mangkuk tu...
tak penat lari sana sini...
khusyuk je menikmati rezqinya...

ok, skrg
mana yg mudah?
ayam pertama ke ayam kedua?
jagung yg sama byk,
tapi tak tentu sama kenyangnya...
sbb yg di taburkan jagungnya tadi,
wpun mkn amount yg sama tapi,
dek berlari ke sana sini,
wpun kenyang tp cpt lapar balik...
sbb tenaga byk habis!
yg dok patuk dlm mangkuk...
burpp!!! alhamdulillah...
petang nanti baru lapar balik...

tapi,
biasalah kan...
ayam pertama mesti kata,
huh! pemalas...
ayam kedua kata,
syukur...dah kenyang,
pasni nak tekel awek yg mana plk?
nnt dpt anak2 yg banyakkk...
tentu tuan aku suka...

haa,
amacam?
ada faham?

ini kiasan...
utk manusia pulak?

sorang kata,
duk masjid je...
nak makan ape?
dia ingat mknan boleh jatuh dr langit?

sorang lagi kata,
kerja je...
pagi petang siang malam kerja...
bila dia tidur?
bila dia makan?
dah nak mati pun kerja lagi...
bila nak solat?

ok la,
cukup setakat ni,
semoga Allah beri kita faham...

org yg faham,
dia gunakan dunia dia utk akhirat...

org yg tak faham,
dia musnahkan akhirat dia utk dunia...

ini kata2 nasihat dari org2 yg telah korban byk utk agama...
semoga Allah beri kita kefahaman itu...
dan dapat amal dan sampaikan...
amiiin...

wassalam.

17 comments:

shaza said...

ayam oh ayam..
kenapa engkau..arghh..smbg sndirilah.

*ikut rentak lagu bangau oh bangau..

layann..huhu.
maaf merapu skit ummi..

z@i said...

assalamualaikum..

rezeki datang tanpa d sangka. bukan duit pekerjaan yang bagi rezeki, yg bagi rezeki hanya Allah.

lagi kan ulat dalam batu boleh hidup

aliaazuan said...

Salam.

Shaza......slmt bkenalan...hehe.

Kak Z,betui, stuju sgt!
Er, ayam tu makan baca bismillah tak?

ahlia azharjaafar said...

Salam kak..

mmm... dunia senang nak paham tp susah nak dpt. akhirat susah nak paham tp senang je nak dpt..

p/s - encik hubby bg bayan citer ayam tu utk jemaah mstrt 3h yg dtg kepong mggu lepas..oh..oh encik hubby di manakah kau..hehe (maaf terover plaks)

Bijen M. said...

Orang yang dapat jaga solat 5 waktu dapat 5 kelebihan.
Salah satunya rezekinya dimurahkan di dunia.
So, kejar akhirat, dunia dapat bro.

CS said...

Salam,
hmmm pernah dgr dlm bayan:

kita ni selalu sibuk kejar banda yang dh ditentukan oleh Allah sejak azali iaitu rezeki...byk mana kita cari pun, dh mmg Allah dh tetapkan utk kita...Allah akn bg,,,xpayah dok risau.lgkan nasi yg nk disuap ke mulut pun bleh tumpah,,,,..yg kita perlu risau ni keputusan exam kita kat padang mahsyar nnt...syurga@neraka...tu yg patut risau...
mode:risau ('~')

shaza said...

salam kak aliaazuan & semua..
slmt berkenalan jgk.
semua otai2 + sifu2 sy ni kt sini.
pangkat senior..
sy?? seniorita je.hu2.

ok nk smbg nyanyi lagu ayam jap.. :D

Umma-ali said...

Salam kpd semua pengomen,
maaflah x dpt nk layan satu2, masa x mengizinkan...
insyaAllah semoga kita semua diberi kefahaman oleh Allah SWT, kfhmn agama n kefhmn pentingnya usaha atas agama.
dan kefhmn agar tidak melebihiNya dlm usaha mncari rezqi yg tlh ditentukanNya...
amin, wassalam...

Insan dhaif said...

Assalamu'alaikum..

ameen, insya'ALLAH..ALLAH yang bg kita faham kan kak? Yakin dan Pasti! Allahu Akbar!

suka kata2 ni.." org yg faham,
dia gunakan dunia dia utk akhirat...

org yg tak faham,
dia musnahkan akhirat dia utk dunia..." Subhanallah, Semoga ALLAH bg faham hakikat ini..

alhamdulillah, terima kasih kak :)
p/s: Ini blog ke-2 saya (http://rakanseusaha.blogspot.com) insya'ALLAH

roses said...
This comment has been removed by the author.
roses said...

wah entry sgt ringkas.
tapi point sgt jelas.:D

terpukul rasanya.T_T

insyaAllah akan cuba amalkan lepas ni.:)

Umma-ali said...

Aslm,
insan dhoif...saya pun dhoif jgk... dhoif iman n amal...kena tgktkn usaha...

roses...ringkas sbb x pndai nk huraikan pjg2...alhamdulillah Allah bg jelas...

Anonymous said...

I love umi-ali-surahsirahsarirah.blogspot.com! Here I always find a lot of helpful information for myself. Thanks you for your work.
Webmaster of http://loveepicentre.com and http://movieszone.eu
Best regards

Bijen M. said...

Busy bebenor nekja (nenek ninja) kita sorang ni.
Ehee.

Umma-ali said...

busy...fikir ummat...baru pulang dari khruj 9hari ke Bt Pahat...

NH said...

Salam Kak J

Baru dengar ceramah kat radio aritu

"Tanam padi, lalang akan tumbuh (sama), tanam lalang, padi takkan tumbuh".

Likewise, usaha atas akhirat (padi), dunia (lalang) akan dapat, usaha atas dunia, akhirat takkan dapat.

Lebihkurang Nabi saw bagitau,
Sampai masanya pada satu ketika umatku cinta 5 perkara dan lupa pada 5 perkara:

1 Cinta dunia, lupa akhirat
(walhal, harga dunia tak sampai pun harga sebelah kepak nyamuk)

2 Sayang pada kehidupan, lupa pd kematian (walhal, bila ditanya pd yg hadir, semua nak masuk syurga, tapi sorang pun taknak mati ..abihtu camne nak masuk syurga kalau tak mati dulu? Kena ingat mati 70x sehari) Sebenarnya kata Imam Ghazali rah, kita bukan takut mati tapi takut takde persediaan utk bawa mati

3 Sayang rumah besar tak ingat kubur yang sempit (alahai baru sebok2 nak renovate rumahni..)
Tiap2 lepas solat kena doa "Ya Allah selamatkan kami dari azab kubur dan fitnahnya dan dari azab neraka" ...insyaAllah kita akan dapat perkara ini!

4 Cinta harta tapi lupa hari perhitungan (perhisaban)

5 Sayang makhluk hingga lupa pada Allah (kena dahulukan Allah dan Rasul dari diri sndiri, anak, isteri dll) Kena buat amalan wajib dan sebanyaknya amaln sunat sampai tahap Allah sayang, suka, gembira, redho dgn kita ...dan bila ikut sunnah, kita akan dapat pengampunan dan kasih sayang Allah swt.

Doa utk kami...

Umma-ali said...

Wslm NH,
Jazakilllah for the sharing of ilm...
doakan kami juga...dunia terbentang luas depan mata...amat susah utk buat2 x nampak...hanya taufiq dr Allah kami mohonkan...

haazaa kalaamu robbi