haazaa kalaamu robbi

Tuesday, September 28, 2010

blog dah bersawang!!!

Assalamualaikum wrbt,

Dah agak lama tak update blog...
semenjak dua menjak jadik nenek ni kannn...
tapi, tak lama lagi sunyilah kembali...
anak dan cucu dah habis tempoh pantang...
ni kira dah terlebih pantanglah ni masih tinggal dgn ummi...
huhu...
insyaAllah hujung minggu ni akan pulang ke rumah sendiri,
haa...pandai2lah nak idup!
buat jadual sendiri...
6 pesanan cuba amalkan...
solat awal waktu, taklim rumah, quran zikir, hidup sederhana, didik anak dgn sunnah...dan...
galakkan mahram/suami keluar jln Allah...
jgn pulak...bang, bang, bang, laki pun pengsan kena tembak!
tak jadik keluar 3hari...risau anak isteri duk sendiri...

Alhamdulillah Allah kurniakan kita fikir atas iman dan amal...
bagi yang masih belum terbentuk fikir risau,
marilah kita usahakan dakwah mereka, doakan mereka...
nanti malaikat2 akan doakan kita...
iyelaa nama aje ada fikir risau,
tapi yg paling risau cemana nak amalkan fikir risau tu,
apply dalam kehidupan seharian...

fikir dan risau...
iman tahap mana hari ni?
zikir 300 pagi petang qodho' sokmo...
dhuha...hmm...nak basuh baju, nak masak...
tahajjud...ermm bestnya peluk bantal....

risau, bukan tak risau...
tapi kekadang tinggal risau je...
buatnya tidak juga...
insyaAllah azam sungguh2 ni!!!

anak2 bujangku dah pulang ke madrasah  di Temboro...
paling sedih masuk bilik depa yg berserabut tu...
selalulah bising...korang ni kemaslah bilik ni!!!
alaa...bilik orang bujang lah ummi...
tu je jawapannya...
memang org lelaki ni suka buat semak, kan?
oops...bkn semua, peace...jgn marah yea!!!
saya ada juga baca buku, bkn baca, selak2 je...
katanya orang lelaki memang suka menyelerakkan apa2 je!
cari barang tak jumpa, pehh! dah tu tak tau kemas balik!!!
cari kain pelekat ke baju, seret je! abis baju yang lain terabur sama!
huhu...i repeat...bkn semua...

tapi tu la,
masuk bilik serabut tu,
bau baju2 diorang yang belum basuh...
airmata bergenang...
tahun depan insyaAllah baru balik lagi...
oohh..jangan layan perasaan tuu...

ramai kengkawan tanya...
awak tak sedih ke bila anak2 balik ke madrasah?
hmm...jgn ikut saya ni...
macam takde feelings...
sapa yg tak sedih!!!
tapi bila ingatkan yg kita dulu pun korban habis2an juga!
untuk dunia yg fana ni...
sekarang ni korban untuk akhirat yg kekal, belum cukup!

ada juga cerita dgn anak2...
ummi dulu 5 thn tak beraya dgn keluarga...
nun kat US tu beraya...
pagi2 raya pakailah baju raya,
syok sendiri sesama malaysian students...
pegi solat eidul fitr dgn pak2 arab dan lain2 muslims...
buat kat mana2 dewan yg available...
masa takbir langsung tak sedih!!!
nak sedih hapanya!!!
pak arab tu bukannya takbir cam kita, mendayu2!
haa depa takbir monotonous je...cam zikir biasa...
habis solat, mkn2 sikit, dah berkejar pegi kuliah....huhu!
tu kira baiklah kena pegi kuliah...
kena nasib tak baik, exam lagi!!!!
5 tahun beb...5 kali raya...5 kali TAK RAYA sebenarnya!!!
dasyat punya korban!!!
untuk jadik civil engineer...
haha...lani dah jadik nenek tanpa dapat apa2 pun dari apa yg dah dikorbankan dulu...

hmm...tapi Allah Berkuasa...
Maha Penyayang...
di tanah asing di kelilingi kekufuran...
hidayat tetap di kurniakan juga kepada ku...
yang lemah dan hina,
tak de ilmu agama...sekadar ikut2an saja...
tak dinafikan ramai yg kecundang...
dek gamble dari makbapak dan saudara mara...
yg ingin anak berjaya,
kalau jadik baik, ok...
kalau jadik tak baik, nak buat camna...
dah dia hidup kat negara orang...
yang penting kocek nya bakal penuh...
dapatlah kita tumpang duit2 raya dia...

sekarang no turning back!
I've found the true path!
no more gambling for my children's life...
huhu ter speaking pulok!
ok, ok, ok, sama je cakap melayu ke orang putih ke, arab ke, urdu ke!!!
tapi lani akak ni nak anak2 semua pandai cakap arab...bahasa di syurga, katanya...
dulu kita tak belajar bahasa arab...
sibuk belajar bahasa English je,
sampai toefl test tu score giler laa...
hmm takpe bole jugak azam BBNJ jadik mutarjim sepenuh masa...

sekarang saya dah jumpa jalan ke syurga,
akan dihisab apakah saya bawa anak2 ke jalan yg betul,
atau saya nak gamble lagi macam orang dulu2...
tapi yang beri hidayat ialah Allah SWT...
semoga saya harap sangat...
seperti kata2 Ustaz Ishak Zaini aka blogger kita juga...
air yang mengalir dari telaga yang jernih,
tentulah air yg jernih juga,,,,

harapanku agar anak2 yg kami hantar ke tempat yg baik,
akan pulang dgn hati dan akhlaq yang baik...
namun,
ujian tetap ada...
didik anak bukan tugas ustaz, ustazah,
tapi tugas ummi di rumah,
dgn penyeliaan dari sang bapa...
hanya kekadang airmata mengalir mengenangkan
ketidakupayaan diri untuk mentarbiyah mereka...
lantas ku sujud pada Mu ya Ilahi...
laa haula walaa quwwata illa billah....
semoga bantuan Allah sentiasa bersama kami...

dan khas untuk anak2 ummi,
selalu ummi doa pada Ilahi,
aku telah korbankan dunia anak2ku untuk agamaMu,
pandanglah pengorbanan ini dan terimalah kami untuk khidmat agamaMu...
Ya Allah anak2 kami telah banyak korban untuk dapatkan agama tanpa kerelaan mereka,
tanpa kefahaman...tapi mereka taat,
setiap habis cuti mereka kembali juga ke madrasah,
membawa rindu bersama mereka...
Ya Allah terimalah anak2 kami dan zuriat keturunan kami,
untuk jadi pejuang agama macam sahabah radhiAllahu anhum ajmain...
Aaamiiin...

sekian sekadar bisikan qalbu seorang nenek dan ibu...
yang sedih bila sendirian...
wassalam

11 comments:

ziarah76 said...

5 tahun tak balik raya... korban tinggi, nasib baik tak jadi maksud hidup.
sungguh berpengalaman di AS.

Selepas selesai berhempas pulas, rupa2nya Allah nak beri yang jauh lebih baik...

shaza said...

ummi..
nice entry..
santai je ummi ni..lawak jgk.
tp dlm lawak ade sedihnye.
nway..byk nasihat.like it.
smoga Allah balas perngorbanan ummi dgn yg lebiiiih baik.
big give.

Umma-ali said...

Salam saudara Ziarah76 dan shaza,
jazakumullahukhoir...
semoga Allah maqbulkan doa2 kita...
masih sedih lagi ni...menunggu kesepian yg bakal mencuit perasaan...
dah tua2 ni makin sensitif kot...
dulu2 biasa2 je kalau anak2 pulang ke madrasah...inilah pengorbanan ummat akhir zaman...baru takat ni dah tangkap leleh!!! Sahabah ra jadik janda, jadik anak yatim piatu, jadik sebatang kara...namun mereka tetap tabah...semoga sedikit ketabahan mereka Allah kurniakan pada kita...

prof huzz said...

Salam...Jemputlah ke blog sya http://haniffuosman.blogspot.com..nak beli buku xperlu kluar rumah carik jek di http://www.stormreaders.net/haniffuosman

aliaazuan said...

Salam.

Tumpang sedih gak, tp rasa gembira dgn kejayaan akak anak-branak skluarga. Jgn sensitip2 kak...karang buat keje smua tak jadi..hehe..

seorangnenektua said...

Salam,
Hati ibu,ibu lah yang tahu.kalau boleh sehari pun tak nak berpisah....
nenek faham sungguh.sabar lah demi agama.moga Allah tambahkan kekuatan mu.dan tahniah ye nek...

seorangnenektua said...
This comment has been removed by the author.
Ishak Zaini said...

Moga Anas dengan Muaz kesayangan ummi sentiasa dalam jagaan Allah, jadi hafiz, alim, da'e yang berjaya. Pulang nanti jadi penggerak barisan hadapan mazkaz melaka.

Sejuk perut Ummi dapat anak-anak seperti mereka, nikmat yang amat dicemburui oleh lain-lain ibubapa.

Safiyyah juga, sebulan lebih dah dapat bayan hidayat yang cukup dari nenek, atuk, mak dan ayahnya. Kelak i.Allah jadi manusia berguna.

Berpisah2 di dunia yang sementara,insyaAllah semoga bersatu di syurga yang kekal.. Sabau nek..

Anonymous said...

zbeimzowgtiuxnjkbpgd, http://yahooscanner.net yahoo Scanner, dasMgBx.

Umma-ali said...

Salam semua pengomen dan pengomel...
Hari tu :-(
Hari ni :-)
Jazakumullahukhoir for all the supportive comments...sejuk hati saya...
the truth is, i missed blogging very much!!!huhu...^_^

Anonymous said...

Salamuna'laik..
huhu..sedihnye bace ummi..kat rumah hr tu x baca pun..kat sini baru dpt baca.sofiyyah tido lg..alhamdulillah,dia dah tido mlm dan x de meragam2..baik aje..

ehem2..klu rindu tu,dtg ajela sini:)

haazaa kalaamu robbi