haazaa kalaamu robbi

Thursday, May 13, 2010

Kelebihan menjadi isteri da'i...


Assalamualaikum,
Anda isteri seorang da'i?
Mari kita layan 'surat dari suami yang keluar di jalan Allah SWT' nukilan Abu Aviroh Abidah...
Antara isinya...

Jangan kau sia2kan umurmu,
Masa luangmu kajilah sunnah Nabimu,
Dan usahakanlah hidup sebagaimana sahabiyah.
Siang mereka , jadikanlah siangmu,
dan malam mereka, jadikanlah malammu,
Sehingga keredhoan Allah SWT datang kepadamu,
Sebagaimana telah datang kepada mereka...

"Org2 terdahulu dari kalangan Muhajirin dan Ansor, serta org yg mengikuti mereka dgn kebaikannya, merekalah org yg Allah SWT redho kpd mereka dan mereka redho kpd Allah SWT..."
Surah At-Taubah ayat 100.

Jangan kau tambah ilmu kamu tentang keduniaan...
Yang menyebabkan kamu mencintainya...
Aku bangga...
Jika ada orang bertanya kepadamu,
"Di manakah tempat belanja terhebat di kota ini?"
Sedangkan engkau tak tahu...
Ketahuilah bahwa sahabiyah,
Mereka tak hafal jalan di kampung mereka sendiri,
Tetapi...
Mereka hafal jalan2 menuju jannah!

Itulah sebabnya...
Mereka telah hantarkan suami mereka,
Anak2 mereka ke Jannah,
dgn jalan pintas!

Teriakan mereka...
Menjadikan Amru bin Jamooh yg lumpuh menjadi masyhur di langit...
Asbab isterinya berteriak,
"Pergilah suamiku bersama anak2,
janganlah kamu menjadi pengecut!!!"

Asbab wanita berteriak serukan jihad,
berapa banyak laki2 telah menjadi Raja2 di syurga...
"Jika kamu melihat jannah, nescaya terlihat merupakan kenikmatan dan kerajaan yg besar"
Surah Al-Insaan ayat 20.

Isteriku,
Walau kaum hawa lemah,
Tetapi teriakan mereka mampu mengubah dunia...
Berapa banyak orang masuk penjara dunia,
kerana wanita berteriak:
Suamiku,
Aku ingin rumah yg besar,
Aku ingin baju yang mahal,
Aku ingin makan enak,
Aku ingin...
Aku ingin...

Sehingga...
Lelaki telah kehilangan akal sihatnya,
Berbuat kejahatan...

Oklah tu...nanti kita layan lagi di masa akan datang, insyaAllah...
Buat sementara ni,
layanlah hati dan perasaan samada kita nak ikut sahabiyah menjadikan suami raja2 di syurga...
atau wanita2 yg menjadikan suami mereka banduan2 di dunia...apatah lagi di neraka!
Na'uzubillah...

Dan kita usaha dan doa jadikan suami, anak, bapa, dan semua mahram lelaki kita da'i2 Allah SWT,
Kita jadi pendorong mereka...
InsyaAllah kita yg akan dulu2an masuk syurga paling minimal 500 tahun lebih dahulu dari kaum lelaki...
Bak pengantin perempuan di andam dan di hias,
Di mandi bunga, di mandi wap, di sapu lulur...entah apa2 lagilah, saya pun tak 'arif bab2 ni...
Pendekata, di syurga nanti ada salon kecantikan untuk menghias isteri2 yg sedang menunggu suami2 mereka...
Ada malaikat khas dicipta oleh Allah SWT sebagai tukang emas(goldsmith) khas untuk kita,
Kelak akan dipakaikan emas pada tempat2 yg terkena air wudhu semasa di dunia...
Haa...tak caya???Sok2 boleh dapat gelang emas sekerat lengan...
Yg wanita2 la ni bila jumpa dok gaduh sakit sengal2 siku nya padahal nak tayang gelang emas dia....
Kelak akan dapat pakai mahkota dari berlian yg mana sebutir aje berlian tu harganya tak boleh dibeli dgn dunia dan segala isi2nya!!!
Dan macam2 lagilah...nanti kita layan lagi ye?

Jom kita niat galakkan suami buat usaha agama sungguh2...

Err...tolong suami buat kerja dunia pun dapat pahala,
Sebab menyenangkan hati suami kan maknanya menyenangkan Allah SWT juga...
Jadi janganlah berkira bila cik abang suruh kita tolong dia, kerana Allah...

Hehe...ni terkena kat batang hidung sendiri...
Dah suami da'i tapi untuk keperluan jadi cikgu,
Kita jadilah cikgi...oops bukan cek gigi...itu dentist...
Kita layan gambar2 di bawah...
Tentu korang faham apa kerja cikgi umma ali ni...


haa...nampak tak kertas2 peksa ni...
siap ada tupperware biskut lagi, supaya perut tak main underground music...
ada seni tu...
macam tak habis2...kaki dah semut2 ni...huhu!!!
wassalam

9 comments:

aliaazuan said...

Salam utk Umma Ali...

Alhamdulillah, Smoga Allah kekalkan kite dlm usaha agama...usaha yg mulia & keje yg Allah paling suka ni. Err..jd cikgu & cek gigi (sori,cekgi)pun keje yg mulia juga.. yg penting keje dkwh adalah yg utama...Umma Ali ni cekgi ke?

solehah said...

salam,
hemm...bnyak kelebihan jd isteri da'i ni,tp kene banyak berkorban le...best gak kata2 kat atas tu,nk copy ly x?
yg kertas banyak2 tu kertas pekse ke?Umma-ali tolong semakkan ke??

Umma-ali said...

Wslm,
Jawapannya untuk korg berdua ni sama je, dua2 tak!!! Saya bkn cikgu, atau cikgi...HOME MANAGER!!! Huhu...salah tuu, da'iyyah...

Bkn tlg semak cuma tlg susun kertas soalan pastu staple kan... nanti anak2 murid jawable...

Copy lah tapi surat tu ummi amik yg tgh2...ada sebelum dan selepasnya lagi...

Betul2 aliaazuan, kerja utama kerja dakwah, semua ummat Nabi saw layak untuk kerja ini... insyaAllah...

musa said...

Asmkum, saya ini ahlia musa, suami saya cikgu tapi saya tidak pernah tolong dia buat kerja sekolah, sebabnya suami saya ni jenis orang buat kerja kat sekolah je jika tak habis sambung besok, dari dulu sampai sekarang dah hampir pencen tak pernah bawa balik buku apa pun,dia pergi balik sekolah lenggang kangkong aje. cuma saya banyak tolong bahagian persiapan untuk keluar jalan Allah

seorangnenektua said...

Asalamualaikum
uma ali memang bukan cikgi
tapi belajar kat luar negeri
setakat urus kertas macam gini
no hal lah siap berseni lagi

ahlia azharjaafar said...

Salam..kak. Rajin..rajin..besar pahala tuh. Jadi isteri da'ie memang ler best sb ganjaran yg besar ALLAH janjikan tp korban kene ler besar gak..hehe cam sahabiah. Kalo nk ikut mujahadah sahabiah memang ler rasenye x mampu tp blaja2 tiru cam mrk..moga2 ALLAH satukan kita bersama2 para sahabiah ni di akhirat nti...amin

Umma-ali said...

Salam,
Ahlia Ckg Musa...lain padang lain belalang, lain org lain lagi beruang...hehe saja buat lawak...jgn marah nooo...nak tnya kenal tak arwah pak 'id isterinya mak kiah...dua2 dah arwah, semoga Allah rahmati mereka...kami kuar India sama2 dulu...

Nek ni luar negeri, dlm negri sama je...bezanya luar negri bljr poems, dlm negri bljr pantun... tu yg dok berpantun je nek kita ni...

Ahliah azhar, ada upah mesti rajin...dunia akhirat dapat upah...org kata makan kiri kanan...inilah perniagaan yg menguntungkan...semoga bila dibangkitkan kelak kita toleh kanan ada Khodijah ranha, toleh kiri ada Aisyah ranha, depan belakang kiri kanan sahabiah je... amiin.Korban berkadar kemampuan kita kalu terlebih sgt takut di uji Allah kita kecundang nauzubillah! Tapi aim mesti high insyaAllah...

musa said...

Oh begitu ka, kami satu morhallah lah kak Kiah tu adik saudara pupu saya

Umma-ali said...

kenangan manis betul kuar dgn depa, maklum bila ada org tua dlm jmh Rahmat Allah lbih byk turun... Saya ada sekali ziarah dia masa kami jumpa anak yg belajar kat Titibesi dulu...La ni saya masih dok kontek Dr Zainal punya ahliah..

haazaa kalaamu robbi