haazaa kalaamu robbi

Sunday, May 16, 2010

KALAU SAYA SEORANG KARKUN...

Assalamualaikum,
Perkataan kalau jangan kita gunakan kerana takde kalau2nya bila Allah dah tetapkan sesuatu perkara, betul kan?
Tapi kenapa saya beri tajuk begini?
Haa...adalah sebabnya...

To begin...
To whom it may concern!
(Lu pikir la sendiri...)
Sapa mkn cili dia terasa pedas...
Orang sebelah yg tak makan cili memang takkan rasa pedas...tapi...
Kena bingkas ambilkan air untuk yg dah terkena pedas tu...
Terutama sekali kalau yg makan cili hubby kita yg tercintan-cintun...
Abih kalau dah hidung telinga dia keluar asap ke api ke...xkan kita nak tengok je and continue menyantap...
Silap2 kena sergah,
Hati mungkin tersentap, langsung dah tak boleh santap!!!
Ok ok tak payah corner2 baring sana sini,
Peyrau (loghat Melaka ni) sana sini...
Kita terus kan topik kalau ni...
Bukan nak menolak hukum Allah,
Tapi untuk peringatan kpd yg mau ingat...

Kalau saya seorang karkun,
Setiap hari saya akan buat fikir harian,
Apa takaza hari ni dari markas, dari sri petaling, dari nizamudin...
Siapa saya nak jumpa hari ni...pakcik kordi, wak sentul, pak mat, tok imam...
Apa, siapa, apa, siapa...
Kenapa?
Kalau saya tak buat fikir harian dan mesyuarat harian,
Macamana nak buat kerja setiap hari...
Ada juga pernah saya dgr, kalau kita tak buat mesyuarat harian di marhala kita makanya yg jadi amirsab marhala/kampung kita ialah syaiton laknatullah....
Macamana nak jadi madinah al-munawwarah zaman Rasulullah SAW?
Tidakpun macamana nak jadi macam kampung Temboro?

Balik ke rumah pulak saya akan kumpulkan anak isteri buat mesyuarat harian di rumah...
Hari ni apa menunya, mana nak pegi jalannya, sapa nak baca taklimnya, sapa kena buat 6 sifat,apa takazanya, itu ini begitu begini...sume saya mesyuaratkan dgn famili...kerana kalau tak buat mesyuarat di rumah, katanya yg jadi amirsab rumah ialah si bertanduk dan berekor, si setan tu laaa....nauzubillah...

Kalau saya seorang karkun,
Ok yang kedua saya akan baca taklim di masjid...
Ajak juga ahli2 masjid untuk duduk walaupun sebentar...
Tapi saya kena duduk setengah jam paling minimum sebab taklim untuk diri saya, saya yg kena masukkan nur kalimah Allah dan Rasul dalam diri saya, sebab saya yg nak buat dakwah...
Org lain ada hal takaza dunia biarlah mereka bangun...
Untuk saya, takaza dunia saya kemudian kan...

Kemudian taklim di rumah pulak saya mesti duduk kalau boleh setiap hari,
Sebab Maulana Saad yg paling sibuk dgn usaha di markas dunia tu pun akan luangkan masa setiap lepas isya' untuk berkumpul dgn anak isteri buat taklim rumah...
Saya ni siapa?
Syura negri?
Bukan...bukan...bukan...
Jadi memang tak patut kalau saya asik serah tanggungjawab taklim kpd isteri saya setiap hari...
Nak tau kenapa?
Kadang2 isteri ni dia tau baca tapi bab 6 sifat tak mahir...
Jadi kalau tak ditunjukajar oleh suami dia akan cakap yg bukan2 sbb takde sapa tegur...
Bila time taklim mingguan tup2 naik nama dia kena buat 6 sifat!!!
Apalagi...siap ckp kita ni kan pompuan suka hias rumah, tanam pokok...aik, ke situ pulak peginya...
Yg duk dgr sabor je...org baru dah niat tak payah dtg lg setakat nak bebel tanam pokok kemas rumah...
Jgn heran ini semua dari pengalaman saya,
Nak tegur karang kecik hati...
Pompuan le katakan...

Anak2 pun satu hal lagi,
Kalau bapak tak de masa taklim,
Macam kita nyanyikan dia nursery rhymes pulak...
Taklim je pinggang terus patah tak boleh tegak...
Mata pun tak nak buka lagi...
Tapi kalau boss ada...hah control je laa...

Kemudian kalau saya seorang karkun,
Setiap hari saya akan jumpa seberapa ramai org kampung saya sekurang2nya 2 stgh jam setiap hari...
Supaya saya boleh terangkan pada mereka apa kerja yg kita buat ni secara terperinci supaya mereka tak lah anggap kita ni macam alien, jeling je tak tengok betul2 takut terkena pukau terus ikut ke masjid!!!
Ataupun mereka lari bila nampak karkun seolah2 kita ni malaikat maut...
Malah ada juga karkun yg seboleh2 menghindari dari terjumpa rakan seusaha yg giat taskil org...
Alamak si polan tu jgn kau melintas depan dia , nanti dia taskil kau tak tahan...
Sebetulnya org yg taskil kita tu dia nak kebaikan untuk kita kerana kalau kita dapat keluar jln Allah tentunya setiap amalan ibadat kita diberi pahala berganda oleh Allah SWT...

Kalau saya seorang karkun,
Saya akan usahakan gasyt/ziarah/jaulah sungguh2,
Kerana ini adalah tulang belakang usaha dakwah,
Dgn gasyt pintu hidayat akan terbuka,
Ini adalah amalan Rasul SAW sejak baginda SAW ditabalkan sebagai Khataman Nabi sehinggalah baginda wafat, langsung jadi amalan AbuBakar as-siddiq, Umar al-faruq, dan semua sahabat ranhum ajmain...
Dan saya akan berkumpul dgn rakan2 lain di halqah kami untuk usahakan gasyt ke2 di kampung2 berdekatan...
Gasyt ni boleh kita umpamakan seperti insulin kepada pesakit yg rosak pankreas nya...
Setiap hari 2X kena masukkan insulin dalam tubuh dia...
Kalau tak buat dia akan lemah dan mungkin maut...
Ummat sekarang sedang sakit...kita buat gasyt 2X seminggu je!!! Itupun kadang2 kita tak dapat tunaikan...
Apa akan jadi dgn ummat???
Lagi satu halnya, datang gasyt dah lewat...tak sempurna gasyt...
Ada cerita di Indonesia,
Sedang karkun buat gasyt sampai satu rumah diberi salam tak jawab...
Tunggu lagi dan lagi...
Seketika keluar seorang dgn seluar pendeknya,
Muka berserabut...katanya,
Kalau kalian terlewat 5 minit, saya sudah berada di neraka!
Masya Allah, kenapa?
Saya ni punya masalah hebat, jadi stress...
Tadinya sudah siap untuk gantung diri...
Kedengaran kamu beri salam...tak jadi!!!
Astaghfirullah...itulah pentingnya kita jaga dan tepati masa dalam usaha agama...
Kita tak tau apa akibatnya yg selama ni kita sering lewat2kan masa kita...

Dan kalau saya seorang karkun,
Setiap bulan saya akan bawa orang baru untuk keluar 3h/72 jam...
Takkan lah kalau saya dah buat usaha fikir setiap hari,
taklim setiap hari,
2 stgh jam setiap hari,
2 gasyt setiap minggu,
saya tak dapat walaupun satu org baru untuk saya bawa keluar???
Post mortem balik...

Bukan saya kumpulkan rakan2 seusaha dan jom kita keluar 3h setiap bulan minggu ke3...
Nanti sampai masjid yg diputuskan,
Saya pun lega...dah 3 minggu tak dapat tidur siang,
banyak sangat kerja dunia...
keluar 3hari ni barulah dapat nak rehat...
REHAT 3 HARI????????

YA ALLAH AMPUNILAH KAMI KARKUN2 NI...

Cik2 puan dan ahliah2 tengok org yg makan cili tadi dah berasap ke berapi...

Orang kata kalau nak sembelih pisaunya biar tajam...
Mintak maaf kepada cik2 abang...
Org pompuan kalau Allah dah bagi faham...
Jos dia melebihi korang...

Sekian...takde maqsud apa2 cuma diharap dapat beri sedikit fikir dan risau...maaf sekali lagi...lain kali jgn makan cili api...huhu...

Wassalam...tasbih kifarah.

9 comments:

umu6point said...

Assalamualaikum ummi..

hmm....kalau lah umu seorang karkun... <--- InsyaAllah umu x banyak main macam sekarang ni..huhuu

musa said...

Zaman lani banyak kartun daripada karkun, buat kerja main-main macam kartun, Serupa saya la juga jadi kartun, Berpuas hati dengan apa yang ada, serupa saya juga.

Umma-ali said...

Assalamualaikum,
Umu...nanti dah kawin kena usahakan suami umu x byk main2 mcm umu...sentiasa beri galakan...

Tuan musa...ada kartun buat lawak yg berfaedah, ada kartun yg buat lawak bodoh...sekurang2nya kita jadi yg memberi faedah...

Maaflah kpd sesiapa yg membaca n3 ni kot keras sgt...dan yg menulis ni pun belum faham lagi, tapi yg penting agar kita masturat faham bahwa kerja kena dibuat...oleh kita, oleh suami kita...dan rakan2 yg lain...insyaAllah.

musa said...

Asalamkum Dr. zainal yang keluar masturat kat India dengan Bang Id dan umu sekali tu kirim salam pada cikgu Raof. Kami bertiga adalah sekampong di Kuala Kedah termasuklah AL ALORSETARI tetapi dia kampong seberang kota, belajar sama dengan sayalah

Umma-ali said...

Wslm, o yeke? insyaAllah nanti saya sampaikan pd suami saya. Semua nya 'al kuala kedahi' lah na! Km kalau ke alorstar mmg singgah rumah Dr Zainal selalunya. Btuilaa org kata pi mai, pi mai tang tu...

ziarah76 said...

masya-Allah, banyak sungguh kerja yg saya tak buat, belum buat, tak faham. doakan saya dan isteri.
alhamdulillah dpt baca entry ni.

Umma-ali said...

alhamdulillah...sama2 kita doa untuk ummat...

asy_syakirin said...

assalamualaikum ummi...insyaALLAH..pompuan josh dia mmg mcm tu kot na?huhu

doakan saya dan suami <----- eh! belum nikah le...hehehe

doakan sy untuk lebih josh tasykil diri sendiri ye ummi.semoga ALLAH bagi hidayat seluruh alam...amien...=)

Anak Pendang Sekeluarga said...

salam,laporan terbaru student UMT shahid di sabah ada di blog sy...

haazaa kalaamu robbi