haazaa kalaamu robbi

Saturday, January 12, 2013

MASAKAN MASIN TAK MASAM TAK MANIS

Assalamualaikum warohmatullahi wabaarokaatuh!

Wow! Am i dreaming?
Surahsirahsarirah is on the track again???
Ngeh ngeh ngeh...
Termengah2 nak lari...
Jooommmm...
Apo citernye kali ni?

Bermulanya hijrah baginda ke Toif...
saat Abu Tolib meninggalkan Nabi...
mengharapkan kasih dari bani thaqif
namun dibalasi dgn cacian maki....

Ok...muqoddimah je tu...

Citernya....

Alkisah...
seorg sheikh telah menziarahi seorang kenalannya..
sheikh dtg bersama seorg anak muridnya...

tuan rumah sgt bebesar hati dgn kedatangan tamu yg berbahagia ini...
maklumlah rumahnya diziarahi seorg yg mulia,
waris para nabi,
seorg ulamak...

sang suami memberitahu sang isteri
harini ayang masak sedap2 tau!
ulamak nak dtg rumah kita ni...
nanti masakan tu tambahkan gula supaya manis gittew! aww!
cubit pipi sket! emmm...

isterinya senyum lebar dgn lawak suaminya...
mmg biasa suaminya kalau gembira akan membuat lawak
tapi tak sama lah dgn aksi lawak dlm slot maharaja lawak tu, kannn...
so isterinya pon memasaklah sambil tersenyum simpul...
agaknya kalau tak bubuh gula pon kemanisan senyumannya akan memaniskan masakannya...
kalau macam tu, buang karan je la gula tu!
ehehe apa pulak,
gula lain manisnya...
senyum pun lain manisnya...
kalau sama tentu awek2 yg senyum meleret tu dihurung semut bibir2 mereka..
ohh!!! tak dapat dibayangkan...

di pendekkan cerita sebab akak ni dah ngantuk sgt...
sang isteri memasak sambil senyum2...
gula yg nak dibubuh tersilap garam pulak yg dibubuh ke dalam masakan..

tadaaaa...
dah siap bang!
sang abang eh, sang suami pun menghidangkan masakan isteri tercinta...
senyum simpul dlm hati berkata...
tentu enak ni...baunya pun sedap bangat!

lauk dijamah oleh anak murid dulu...
sebab sifat ulamak memuliakan org lain berbanding dirinya...
menyeringai anak murid tu!
agak2 bole tak lawan singa menyeringai?
pegi zoo lah tengok sendiri...

Pak sheikh beri sign body language or rather eye language kepada anak muridnya,
kerana bak kata pepatah melayu...
sekilas ikan di air sudah ku tahu jantan betinanya...
mesti ada masalah ni...
macam singa menyeringai je ni!
pak sheikh (bukan habib sheikh tau! ya hana na na...) pun menjamah masakan...
perghh! dlm hati Allah je yg Tahu...
tapi sheikh teruskan makan macam tak de pape...
macam sedap je...
anak murid pun terpaksa taat...
sambil mengulang2 minum air supaya...
ada 2 supaya,
pertama supaya hilang rasa masin yg amat tu,
kedua supaya cepat kenyang tak payah makan lagi...

sang suami seronok melihat tetamunya menjamu selera...
makin ditambah lauknya lagi n lagi...
mato den dah naik juling ni...
bisik anak murid...
pak sheikh jegilkan mata dgn isyarat, DIAM!!!

selesai makan...akhirnya selosai jugak!
sessi berbual...
kemudian nak mintak diri...
sheikh pon berkata,

sedap sungguh lauk tadi,
boleh saya bawak pulang nak bagi keluarga saya jamah?
anak murid dah pandang pak sheikh mcm nak pitam...
tuan rumah punyalah seronok cepat2 ke dapur suruh isterinya tapau lauk tadi...

seperiuk ditapaunya,
satu pun tak ditinggalkan...
korek habis lah org kata!
dgn hepinya dia tapaukan utk pak sheikh...

setelah musafahah/bersalaman,
mereka pun berpisah...
di tengah jalan mulalah persoalan cepukmas anak murid kepada sheikh,

Ya Allah kenapalah tuan sheikh mintak tapau lauk masin tu?
saya dah macam nak pitam ni tau!
masin sangat pon nak bawak pulang!

kata sheikh...
kau tahu kenapa saya nak tapau lauk tu?
ialah supaya sang suami isteri tadi tak tahu yg lauk tu masin...
kalau masih ada yg tertinggal,
dan bila kita pulang, mereka pulak yg makan...
tentu lah suami akan marah kepada isterinya...
dan kedua2 akan malu!
mungkin juga akan terjadi pergaduhan sengit...
tsunami ke sunamu akan melanda...
mungkin juga perceraian akan berlaku...
hanya kerana lauk masin...
kalau lauk ikan masin atau telur masin takpe...
dan mungkin mereka akan pindah ke tempat lain kerana malu...

oooooo....
angguk2, geleng2 si anak murid...
jauh rupanya akal pak sheikh ni...
tak terjangkau dek fikiran saya yg pendek akal ni...

itulah kisahnya...
moralnya...
apa?
kalau makan ikan masin cakap sedapnyerrrr...

ok tata...
assalamualaikum...
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz....

2 comments:

التميز المثالي said...



افضل الخدمات المنزلية المقدمة بمدينة الخبر من شركة تاج 0551844053 فخدمات شركتنا عديده ومتعددة ومنها شركة تنظيف منازل بالخبر
شركة تنظيف بالخبر
شركة تنظيف بيوت بالخبر
شركة تنظيف سجاد بالخبر
شركة تنظيف شقق بالخبر


شركة تنظيف فلل بالخبر
شركة تسليك مجاري بالدمام
شركة تنظيف مجالس بالخبر
شركة تنظيف بالقطيف
شركة طيوب لتسليك المجارى بالخبر

التميز المثالي said...



تقدم شركة تاج 0551844053 افضل خدمات التنظيف للمنازل والبيوت وكذلك ايضا تنظيف السجاد والموكيت والمجالس وبيوت الشعر
بالدمام والخبر تنظيف فلل وشقق ومطاعم نقدم عمليات التنظيف الشاملة بمفهموها العصرى والحديث
شركة تنظيف بالدمام
شركة تنظيف منازل بالدمام

شركة الصفرات للتنظيف والنظافه العامه بالرياض
شركة تنظيف خزانات بالدمام
شركة تنظيف سجاد بالدمام


شركة تنظيف فلل بالدمام
شركة جلي بلاط ورخام وسيراميك بالدمام
شركة تنظيف شقق بالدمام
شركة تنظيف مجالس بالدمام
شركة طيوب لتسليك المجارى بالدمام

haazaa kalaamu robbi