haazaa kalaamu robbi

Saturday, August 4, 2012

TAK TAHU...


Assalamualaikum,
Jom layan satu cerita...
Satu org kampung yg tak berapa pandai,
Dulu rumah xde pili air, guna air telaga je...
Kemudian kerajaan naik taraf kampung,
pakat2 sume dpt sambungan air paip...
seronoknya dia...

Tiba hujung bulan,
pegawai pemeriksa bil pun dtg...
cek kat meter...
terkejut dia!
RM500 bil penggunaan air dia bulan tu!!!
Bagi slip bil pd org kmpung td...
lagi terkejut beruk dia!

Eh, apa ni encik?
Bil pakcik bulan ni lah...
Kenapa byk sgt?
Mana saya tau, saya baca meter je...
Biau betul...sambil garu2 kepala...
Ada bocor ke pakcik? (sian jgk kawan tu)
Takde pun bocor..
Pakcik guna air utk apa?
Pakcik guna utk mandi dll lah...
Brp org kat uma pakcik?
Pakcik sorg je...isk!
Eh, sorang je xkan byk sgt bil..meh saya tgok paip pakcik...

Laa...patutle pakcik ni...
Apsal?
Kenapa pakcik biar je air paip ni mengalir?
Habis, nak buat cmna?
Pakcik ni, putarlah kepala paip tu baru air berhenti mengalir...
O...pakcik ingat mmg biau je macam tu...
sambil garu kpla, si pembaca meter kata,
nak tak nak pakcik kena juga byr sbb kesalahan pakcik sendiri ni!
Eh, jgn le mcm tu...pakcik kan tak tahu...tak pandai...
kalau tak tahu kenapa pakcik tak tanya jiran ke hapa?
bengang jugak pembaca meter tu...
dahle tak pandai, xnk tnya2 orang...
bayar tetap bayar...
ditinggalkan pakcik yg termangu2 sorang2 sambil garu kepala yg takde kutu...
menyesal tak berguna, melayang rm500 bulan pertama...

Ok...dah layan?
Fikir2 kan lah ye...
Esok di Mahsyar, kita akan di soal,
kenapa tak buat amalan ini, itu dsbnya...
Nanti kita jawab,
sesungguhnya aku tak tahu plk...
O no...xde alasan lagi...
so skrg masanya kita bljr ilmu agama utk dpt amal agama dgn betul...
Jgn jadi mcm pakcik tadi...
dunia mnyesal bole bljr lg...
kat mahsyar menyesal, nk pulang ke dunia dah tak boleh lagi...
haa...bayau jgn tak bayau!!!!!
1

4 comments:

Hidayatullah said...

smoga sy dibukakan hati untuk lapangkan masa utk blaja ilmu agama.

Umma-ali said...

aameeen...

التميز المثالي said...


توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
شركة تنظيف منازل بالجبيل
وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
شركة تنظيف بالجبيل
شركة تنظيف سجاد بالجبيل
شركة تنظيف شقق بالجبيل
شركة تنظيف فلل بالجبيل


شركة تنظيف مجالس بالجبيل
شركة تنظيف منازل بالقطيف
شركة تنظيف مجالس بالقطيف
شركة تنظيف سجاد بالقطيف
شركة تنظيف شقق بالقطيف



التميز المثالي said...


شركة تاج لكشف تسربات المياه بالدمام والخبر 0551844053والقطيف
شركة كشف تسربات المياه بالقطيف
شركة عزل اسطح بالخبر
شركة كشف تسربات المياه بالخبر
شركة كشف تسربات المياه ببقيق
شركة كشف تسربات المياه بالدمام


شركة مكافحة حشرات بسيهات
شركة تنظيف مساجد بالدمام والخبر
شركة كشف تسربات المياه براس تنورة
شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض
شركة كشف تسربات المياه بالاحساء

haazaa kalaamu robbi