haazaa kalaamu robbi

Tuesday, July 6, 2010

SAHABIAH AKHIR ZAMAN...

Assalamualaikum wrbt...

Biasanya kalau suami keluar dakwah 3h, tak payah susah2 sangat kan...
3h mkn telur dan ikan kering pun ok jgk kalau takde peti ais...

Tapi kalau 40h...jangan...meraung bini nanti...
Maka suami pun bertungkus lumuslah...
Siapkan makanan??? Huh! Seminggu punya ration bolehlaa...
Masuk minggu kedua dah tak boleh masuk ke tekak lagi...
Takpe, takpe, kawan abg yg jual ikan tu akan dtg setiap hari bawakan ikan dan sayur2an...
Legaaa...yg penting ongkosnya mencukupi!!!
Awak cuba2lah solat hajat, minta pada Allah...
Biasanya gitulah bayan hidayat untuk isteri yg nak ditinggalkan...
InsyaAllah cuba...

Tapi untuk yg akan keluar 4bulan???
Ada kawan suami kata, saya beli freezer besar (mcm kat kedai)...
Sembelih se ekor kambing dan simpan!!!
4 bulan tahan, isteri saya tak payah susah2 beli lauk...
Gulppp!!! 4 bulan makan kambing je korang tahan ke???
Not me...certainly!!!
Nanti abg balik bau kambing je...
Tapi itulah hakikatnya...
Memanglah kita ni hidup dalam kemewahan...
Memang tak berapa tahan ujian...

Itupun ramai yg kata,
Kau jgn bagi laki kau keluar2 dakwah macam laki dia tu...
Tak makan kau dan anak2 kau nanti...

Katalah apa pun...
Memang perkara biasa...
Nabi Nuh as pun dulu dikata, di ejek, di tertawakan kaumnya,
Nuh! Apa kau buat ni?
Rumah yg boleh terapung di atas air...(dulu belum ada istilah kapal...)
Mana airnya?
Adalah nanti...
Muahahahahahaha....
Gila tul kau ni....
Kata Nuh as, sekarang kamu mentertawakan aku...
Nanti aku juga mentertawakan kamu...
Ya, bila banjir besar dtg yg ketawa tadi semua hanyut lemas...

Sekarang apa kata orang?
Duduk kat masjid aje...tak buat kerja!!!
Nak makan apa???

Apa kata kita?
Kerja aje...siang malam pagi ptg cari duit!!!
Dah nak mati pun asik kerja je...tak solat!!!

Kata mereka,
Keluar aje, anakbini kena tinggal...
Nafkah zahir bolehlah sediakan,
Nafkah batin???
Haa...kuning otak depa ni...
Nafkah batin ialah keperluan rohani, agama...
Begitu kata org2 lama...

Nanti kita pun kekadang hangin juga bila ada org tuduh,
Keluar dakwah duit sikit je yg ditinggalkan...
Apa anakbini nak makan?
Maka kita pun jawablah,
Keluar ikut mesyuarat...berapa yg ditinggalkan pun ikut mesyuarat...
Nak backing jugak kalau abang kita kena kata gitu, kan...
Tentu yg ditinggalkan tu mencukupi...

Tapi kekadang ada juga yg tinggalkan je begitu...
Aiihh!!! Ini yg susah nak backing ni...
Nak nak pulak yg ahliahnya pun tak faham,
Minta sana sini,
Ngadu sana sini...
Ini yg jadi fitnah...
Suami memang salah...
Isteri pun salah juga...

TAPI!!!!
Haa ni nak cerita ni...
Alkisah dari rakan seusaha...
Katanya, akak keluar 10h ke satu tempat.
Di situ ada seorang dtg nusrah dgn anak2nya (mgkn rumahnya berdekatan).
Dapat tahu yg suami dia sedang khuruj 4bulan...

Akak ni baru dpt usaha, rakan sekeliling org2 dunia...
Selalu kedengaran cerita tak baik tentang org dakwah...
Jadi akak pun ajak masturat yg suaminya sdg keluar 4bulan tadi masuk bilik.
Akak kunci bilik supaya tak de gangguan...
Akak pun interview dia...

Suami keluar 4 bulan?
Dia mengiyakan...
Apa kerja suami?
Berniaga kecil2an...
Hmmm...tentu dia ada tinggalkan wang kan?
Ada...40 ringgit...
Uhhh...ohh...tentu dia ada partner supaya bisnes terus jalan dan income berterusan...
Takkk...dia kerja sendiri aje...
Oooo...awak bole drive? Nak pergi beli brg2 keperluan dsbnya...
Tak...
Dik, 40ringgit mana cukup untuk 4bulan? Dah habis nanti awak nak minta kat sapa?
SAYA MINTAK PADA ALLAH!
Heh...memanglaa kita boleh cakap...akak pun boleh cakap minta dgn Allah...
BETUL...SAYA NAK APA2 SAYA MINTA SEMASA TAHAJJUD...
ESOKNYA NANTI ADA AJE ORG YG DATANG BAWAK APA YANG SAYA MINTA...
SAYA TAK MINTA PADA SAPA2, HANYA MINTA PADA ALLAH...
MaasyaaALLAH...
Dik, nak tanya lagi, jangan marah ye...
Tanyalah...
Anak2 yang ramai ni...takde ke yg demam ke sakit, nanti macamana?
OHH...YG INI HAA (tunjuk pada anaknya yg bertampal di dahi)...
BARU JE TERJATUH SEMASA BERMAIN2 DI LUAR RUMAH.
DAHINYA TERHENTAK KE BATU DAN LUKA...
SEJURUS KEMUDIAN DATANG RAKAN BERSAMA SUAMINYA...
TERUS AJE DIBAWA KE KLINIK,
5 JAHITAN!!!

Hmmmphhh!!!!
Akak tak tanya lagi dah...
Memang sahabiah akhir zaman...
Tak pernah mengadu pada makhluk...
SubhanAllah dgn keyaqinan ini akak tadi telah dapat maju lebih jauh dalam usaha agama...
Khuruj 40h IPB dan BBNJ...
Inilah sifat sahabiah yg bukan saja membuka pintu hidayat untuk diri sendiri
Tapi keberkatannya juga dapat dirasai dan dinikmati oleh orang lain...termasuk saya...
Saya tak akan lupa kisah benar ini yg sentiasa membakar semangat saya...
Semoga Allah bekati dia yg saya tak kenal pun, dan keluarganya...

Dan pastinya insyaAllah kita akan ketemu dia bersama-sama sahabiah di akhirat nanti...
Ya Allah berilah hamba yg lemah ini sedikit dari kekuatan itu...
Aamiiin...

Wassalam...dah hujan dan tempias kat laptop ni...uhuhu...

9 comments:

umu6point said...

Assalamualaikum ummi..

Allahuakhbar ummi, terkedu umu baca hasil interview ummi tu.... mujahadah sungguh..
sifat yakin yg bukan senang kita nak dapat.

nak jadi pembantu daie ni kena kuatkan..emm..sangat2 kuat..
umu pun x tahu sekuat mana umu bila di uji sebegitu..huhuu

minta doanye ummi utk umu :)

musa said...

Ini tentulah dia mendapat targhib yang betul dari suaminya dan apa2 yg didengarnya diamal dengan penuh yakin tanpa ragu subhanallah, bantuan allah datang sebagaimana datang kpd sahabat sahabiah nabi saw

NH said...

Salam K.J

MasyaAllah, tingginya yakin saudari kitatu.

Benarlah, org yang punya yakin yg kuat pada Allah akan memberi kesan yakin pada org disekelilingnya spt kesah Hadrat Maryam a.s. Kerana yakinnya, dia mendapat rezeki buah2an diluar musim dan kesannya, Nabi Zakaria a.s pun mendapat keyakinan yg dia akan dapat zuriat dlm usia yg tua adalah perkara yg tidak mustahil.

By the way, saya baru dpt cucu kedua; Maryam Al-Husna!

Cikgu Sue [CS] said...

Salam Ummu Ali
Subahanallah...hmmm sedang bertatih ke arah memahami dan menghayati jln dakwah ni..msy sndiri mmg sblm kawin,terasa asing [ke mengasingkan diri?wallahu'alam]dgn jln dakwah ini..walau kwn2@family xpernah condemn usaha ni,tp sdikit sbyk utk nk memberi faham [diri sndiri pon lom fhm] pd org lain nape kena tggal 3 hari n kuar masturat sgt la susah n sy sndiri xde kekuatan.ms kuar 1st time hari tu pon, Allah yg mudahkan jalan.sy mmg buntu nk minta cuti macamana.tup2 Allah bg asbab utk sy MC.so tnpa minta cuti, Allah dh bg cuti.Subhanallah ms kuar masturat tu sy sihat walafiat.n utk kuar kali ke2 ni,sy pn buntu lg nk cuti.Allah xberi asbab lg.doakan sy ummu Ali@nk bg cdgn/nasihat?

~~~~maaf ummu ali,komen sy pjg berjela...~~~~

Umma-ali said...

Wa'alaikumussalam wrbt,

Umu, ummi pun lum dpt sifat begitu tp cb jg usahakan...Allah Maha Mengetahui hambaNya yg tahan ujian dan smestinya kita d uji setakat kemampuan kita, kan? Sama2 kita saling mendoakan...ujian berbeda, tapi yg penting redho setiap apa yg tiba...

Tuan Hj Musa,
Ya tentu targhib suaminya dahsyat dan isterinya amat ta'at lalu pertolongan Allah sentiasa sampai...mcm sahabiah juga, mana ada sejarah yg menceritakan sahabiah mengadu pada Nabi SAW tak cukup keperluan yg ditinggalkan... Dan kita juga pasti lihat mana ada org yg bantu agama Allah hdupnya melarat...semoga Allah tambah kefahaman kita untuk terus maju dan tambah korban...amin.

NH,
Tahniah lah dah over rule saya byk kali ni...mula2 dia kawin dulu, pastu dpt menantu dulu, pastu dapat cucu dulu...eh, nama cam familiar je, hehe...
Semoga kita dan family anak cucu cicit jadi asbab hidayat untuk diri sendiri dan ummat...

CS,
Mcm sy btw ats td, ujian tu berkadar dgn kemampuan kita, jadi utk org bru mcm cs Allah bg mudah pd mulanya, spya ghairah nk kuar lagi, kena lah usaha kan sendiri sbb bila kita korban lebih, kita akan tmbah sayang pd kerja ni... bdk2 pun kalau asik disuap je tak puas, nak juga dia suap sendiri sampai selekeh baju2 tp yg masuk mulut dia sikit je tapi cukup puas hati!!! Cuba lah minta cuti, itu asbab zohir, disamping usaha asbab batin dgn solat hjt, bc yaasin untuk Allah lembutkan hati boss... sbb yg bg cuti bkn dia, yg bg keluar bkn cuti, semuanya tertakluk pada Allah...jadi usaha lah untuk takluk pada Allah saja dan hati manusia pun di bawah takluk Allah...wallahualam...

Ahliahnizam said...

Masya Allah ... terharu sungguh baca posting ummi ni. Ya Allah ...semoga saya dan wanita2 yg bergelar isteri juga boleh jadi seperti dia.

Umma-ali said...

Ahliah Nizam,
InsyaAllah, aamiin. Yg blum jd isteri pun boleh azam juga...anak2 pun bole jadi mcm Asma' binti Abu Bakar yg mententeramkan datuknya...

Anonymous said...

saya pun sedang 'menyediakan diri' utk ditinggalkan 4 bulan .... huhuhu
doakan saya..amin

Umma-ali said...

subhanAllah pilihan dari Allah... amin, semoga Allah beri kekuatan, doakn saya jg ye....

haazaa kalaamu robbi