haazaa kalaamu robbi

Monday, July 12, 2010

KESUSAHAN...TANDA RAHMAT ALLAH SWT KEPADA HAMBANYA...

Assalamualaikum wrbt,

Alkisah pada zaman Rasulullah SAW...
Sepasang suami isteri yg saling sayang menyayangi, cinta mencintai...
Hidup aman bahagia...tanpa kesusahan...tenang dan damai...
Isterinya sangat suka khidmat suami, tip top khidmatnya!!!

Satu malam,
suaminya pulang dalam keadaan keletihan...
setelah mendudukkan suami dan kipas2kan suami,
dia menuju ke dapur mengambil segelas air untuk diberi minum kepada suami tercinta...
apabila dia sampai untuk memberi air,
ternyata suaminya sudah terlelap dek keletihan yg amat sangat...
isterinya tak sampai hati untuk membangunkan suaminya supaya dapat minum air...
dia pun berdiri menunggu dgn penuh taat dan sukarela menunggu suaminya bangun sendiri dari tidur...
ternyata suaminya terus tidur sehingga menjelang subuh barulah suaminya terjaga.
dilihat isterinya masih tercegat berdiri di sebelahnya dgn gelas berisi air di tangannya.
bila mengetahui suami sudah bangun, maka diberilah air tadi kepada suaminya...
suami bertanya wahai isteriku, sejak bila kamu berdiri di sisiku?
sejak saya lihat abang tidur malam tadi, sepanjang malam saya berdiri di sini...
kenapa tak bangunkan saja abang?
saya tak mahu ganggu tidur abang kerana saya tahu abang amat letih sekali...
oh...kaulah isteri yg paling baik,
mintalah apa saja pasti abang akan tunaikan permintaanmu...
betul? tanya isterinya...
iye, pasti akan kutunaikan...
kalau begitu, saya minta ABANG CERAIKAN SAYA!

berdegup jantung suaminya,
seakan mahu gugur bila mendengar permintaan isteri tersayang...
tapi terlajak perahu boleh berundur...
terlajak kata...

maka suami berkata kepada isterinya,
apabila hari sudah terang nanti kita pergi berjumpa Rasulullah SAW untuk bertanyakan tentang perkara ini...
isteri pun setuju.
siangnya kedua suami isteri itu pun berjalan menuju rumah Rasulullah SAW...
masing2 memikiri nasib masing2...
tapi yg lebih berat tanggungan ialah suami kerana dia pun tak faham apa dan kenapa isternya sanggup minta cerai darinya.

dengan kerisauan di dalam benaknya sambil mmenyusuri jalan itu,
TIBA-TIBA!!!
suaminya terlanggar sebiji batu lalu jatuh dan berdarah kakinya...
"Oh, ya Allah..." teriak suaminya.
isterinya terkejut dgn teriakan suaminya dan
demi dilihatnya darah mengalir deras dari kaki suaminya,
cepat2 dia koyakkan sedikit kainnya dan balutkan luka suaminya...
suaminya memandang dgn sayu...
dia ni sayang aku ke tidak?
nak minta cerai, tapi dia masih lagi khidmat balut lukaku...
tambah2 lah tak faham suaminya...

setelah luka dibalut dan kurang kesakitannya,
suaminya bangun untuk meneruskan perjalanan,
tapi tangannya di tarik ke belakang oleh isterinya...

tak payah, bang!
SAYA TAK JADI MINTAK CERAI!!!???

apa2 pun kita pulanglah dulu ke rumah nanti saya jelaskan perkara sebenarnya...
begitu kata isterinya bila melihatkan suaminya macam cicak makan kapur kehairanan...

Sampai di rumah isterinya memulakan penjelasannya...

SELAMA KITA BERGELAR SUAMI ISTERI,
SAYA AMAT MENYAYANGI ABANG...
DALAM DUNIA INI, ABANGLAH YANG PALING SAYA CINTAI,
SELEPAS ALLAH DAN RASUL...
NAMUN SEMENJAK KITA HIDUP BERSAMA SAYA TAK PERNAH MELIHAT ABANG DITIMPA KESUSAHAN WALAUPUN TERCUCUK DURI SEKALIPUN...
MAKA SAYA BERFIKIR ADAKAH ALLAH TIDAK MENYAYANGI ABANG...
KERANA ORANG YANG DISAYANGI ALLAH ITU HIDUPNYA SERING SUSAH,
DI UJI OLEH ALLAH SUPAYA DIA MENINGKAT DARJATNYA ATAU DIAMPUNKAN DOSA2NYA...
TETAPI ABANG TIDAK PERNAH SUSAH!!!
JADI KALAU ABANG BUKAN ORANG YG DISAYANGI ALLAH, SAYA TAK SANGGUP HIDUP LAGI DGN ABANG...
TETAPI APABILA ABANG TERLANGGAR BATU DAN LUKA BERDARAH KAKI ABANG TADI,
BARULAH SAYA YAQIN BAHAWA ABANG JUGA HAMBA YG DISAYANGI ALLAH
KERANA ABANG TELAHPUN DISUSAHKAN OLEH ALLAH SWT...

Jadi, kawan2...
uhh...fikir2lah sendiri...
jgn sedih bila susah...
ucaplah innalillahi wainna ilaihi roji'un
dan syukur alhamdulillah...

Wassalamualaikum wrbt...

11 comments:

ahlia azharjaafar said...

Salam kak..semlm (11/7/2010) jemaah 2bln jln kaki dari Melaka (amir sab syura Melaka) bagi bayan masturat d rumah saya...:-)

Umma-ali said...

wslm, masyaAllah...suami rkn2 km la tu...adhoc ye?

Ishak Zaini said...

aslmkm. Jazakillah makcik. Moga2 Allah pandang kita semua dengan pandangan rahmat dan kasih sayangNya dengan ujian yang diberi.. Jika kesusahan itu menjadi sebab untuk diampunkan dosa, dinaikkan darjat, alangkah indah dan ringannya kesusahan ini. Ujian yang menggoncang iman mesti kena tempuhi jika nak syurga yang mahal. Dalam kesabaran menghadapi kesusahan itu terdapat banyak hikmah2 kebijaksanaan. Kita ini dari Allah dan kepadaNYA kita akan kembali.

asy_syakirin said...

salam ummi..

masya'Allah...menarik sungguh kisah nih...huhu

semoga Allah menyayangi kita semua..amien...

Umma-ali said...

Salam,
Ishak...iye benar syurga itu mahal...ujian meningkatkan iman kita, serupa jg mcm upsr, pmr, spm...dstnya untuk dunia yg fana ini...ujian hati untuk dpt darjat di akhirat yg kekal abadi, tentunya lebih hebat...atas kelemahan iman, kita nak hidup mudah saja, tanpa kesusahan, padahal susah senang dari Allah, bila susah kita kembali pada Allah, bila senang kita syukur...

asy_syakirin,
ye, semoga Allah menyayangi kita semua, kasih sayang Allah 70x kasihsyg seorg ibu...insyaAllah bl awak jadi ibu awk akn merasainya...

mayteatambunan said...
This comment has been removed by the author.
mayteatambunan said...

Assalamualaikum ummi, salam kenal saya Meity dari Indonesia ... kisah ini sangat menyentuh seolah mengingatkan kita semua, agar jangan pernah mengeluh apabila diberikan ujian dan cobaan dalam hidup ini InsyaAllah bisa lebih menguatkan saya dan yang lainnya duntuk menghadapi segala cobaan hidup di dunia ... karena dunia memang tempat manusia diuji ... InsyaAllah Allah SWT akan mempertemukan kita ya Ummi .. di Indo or di Malay ... InsyaAllah ...

Umma-ali said...

Wa'alaikumussalam wrbt meity,
Salam perkenalan...insyaAllah kita akan bertemu di jalan Allah, amin.
Terima kasih sudi bertandang ke blog ummi.Iyelah, dunia ini tempat imtihan/ujian...di akhirat nanti kita dapat keputusannya...
Tuhan kami, jgnlah bebani kami apa yg kami tak mampu dgnnya...dan maafkan kami, dan ampuni kami, dan rahmatilah kami...KAU lah penolong kami, bantulah kami terhadap org2 kafir...

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

yaa umma-ali,
macam pernah dengar kisah ni dari karguzari.. tapi setiap ingat kisah ni, jadi ingat pula betapa seringnya na sedih dan mengeluh jika Allah SWT memberikan kesusahan2..

jazakillah khoir ya umma-ali, karna sudah mengingatkan na utk senantiasa bersyukur disetiap keadaan :)


salam sayang untuk umma-ali ;)

Umma-ali said...

Wa'alaikumussalam Ina,
Salam sayang juga untuk na...
Ummi pun sama juga, bila dtg kesusahan cepat aje bersedih...
InsyaAllah sama2 kita saling ingat mengingati untuk bersyukur kpd Allah...

Anonymous said...

salammmm...bley mintak share cite nie???

haazaa kalaamu robbi