haazaa kalaamu robbi

Thursday, June 25, 2009

Terima jemaah

Assalamualaikum.Isnin & selasa kami terima jemaah masturat Pakistan dari Pesyawar kaum Pathan bahasa Posyto-betul ke tidak sebutannya x tau le. Anyway nk mudah mengenali mereka ni sekaum lah dgn bintang bollywood yg ada nama Khan, Salman Khan, Ameer Khan and of course Shah Rukh Khan...sapa x kenal yek wpun saya x tengok wayang tp dlm press mmg tertera nama2 ni wpun kita x baca bhgian hiburan, bintang popular... Ada lagi satu Khan yang popular, Imran Khan, pemain cricket international tu...tp saya dengar nama dia dalam bayan indonesia...ktnya Imran hadhir di ijtimak Raiwind dan seperti biasa di tasykil oleh Maulana Saad untuk beri masa beberapa hari untuk deen, tp katanya, saya dah banyak infaq untuk Islam, saya infaq pada anakyatim, bina masjid, madrasah dll...bagus jugak dia ni ye, wpun bekas isteri dia minah saleh...Jemimah kot nmnya.Kemudian Maulana Saad kata, wahai Imran, apa yang kamu buat ialah membantu umat Islam tapi kamu belum membantu AGAMA ISLAM...ayat Quran: "INTAN SURULLAHA YANSURKUM WAYUSABBIT AQDAA MAKUM..." mafhum lebih kurang: "JIKA KAMU BANTU (AGAMA) ALLAH, NESCAYA DIA AKAN MEMBANTU KAMU, DAN MENEGAKKAN KAKI2 KAMU.." Jadi kita bantu agama Allah dengan buat dakwah, beri harta, diri, masa untuk bantu agama. Memang kita dapat pahala dgn bantu umat Islam tp kalau tak bantu pun umat ini dapat terus hidup. Contohnya kalau xde masjid, boleh solat di padang macam di sesetengah kampung di Afrika, mereka cacak2kan tiang dan solat berjemaah, tak perlu bina masjid. Begitu juga madrasah, zaman Nabi saw madrasah di bawah pokok kurma, tapi ilmu sahabah xde tolok bandingnya...TAPI apa janji Allah? DIA akan bantu org yang bantu agamaNya dgn DIRI,HARTA,MASA. Kemudian Imran kata saya tak pernah dgr seorang ulamak yang bercakap seperti kamu...begitulah tingginya kefahaman masyaikh2 kita kurniaan Allah pd mereka...
Wey, dah jauh pulak peginya cik kak kita ni yek, nak cerita pasal time jmh td. Dah bahasa dia kita x tau, jd ayam itiklah namanya...wpun saya tahu sikit2(tora2) Urdu tp byk dah lupa sbb dah dkt 4 thn lps pg India, lgpun makcik2 ni guna bahasa Posyto, yg habuk pun x faham, esp ahliah amersabnya, maklumle org tua.Yg muda2 tu bole jg ckp urdu tora2...kita tau khana, pina, sona je...makan, minum, tido...selain garam paney, thander paney bkn thunder cat tau adik2...iaitu air panas, air sejuk.
Bila tiba time taskil masturat tempatan, angguk2 je la kan, pastu tulis nama suami. Mudah je sebab kita dah tau cuma mereka menyampaikan je...alhamdulillah, wpun lain2 bahasa lain2 bangsa dan kaum, kita tetap ummatan wahidah, ummat yg satu, iaitu ummat Nabi Muhammad saw, boleh duduk bawah satu bumbung atas satu maqsud untuk selamatkan ummat dan fikir bagaimana ummat Islam dapat kembali kepada mengamalkan agama yg sempurna yg di tinggalkan kepada kita oleh nabi kita dan sahabat2nya.
Allah kurniakan kasih sayang kepada orang2 yang ada fikir ummat wpun hanya 2hari, tp terjalin kasih sayang dan kemesraan yg tak akan kita lupakan sepanjang hayat, dan apa yg perlu kita tanamkan ialah mafhum hadith Nabi saw tentang ummatnya yg berlainan bangsa datang dari berlainan kaum, tak kenal satu sama lain, tapi berkumpul atas maqsud agama, membesarkan Allah swt, akan duduk di mimbar2 yg tiangnya dari nur dipadang mahsyar nnti di mana akan di cemburui oleh semua manusia...insyaAllah semoga kita termasuk golongan demikian, aaamiiin Ya ROBBAL AALAMIIN.

5 comments:

Ahliahnizam said...

Salam.

Al-hamd. Seronok baca pengalaman akak terima jemaah. Rumah kami selalu juga terima jemaah, tapi setakat ni belum lagi jemaah foreign.

Masa saya keluar 40h di UK dulu, jemaah kami jemaah rojak :D, ada org melayu, org putih, paki, negro. Mula2 rasa tensen sesangat ... tapi lama2 rasa sayanggg *Muhabbah*. walau mcm mana sekali pun warna kulit kita, bahasa pertuturan kita, tapi kita punya IMAN yang sama .. :)

izat said...

Assalamualaikum.. kak ummi-ali, cerita akak nih buat saya jeles lah.. dah lama tak kuar masturat nih..dan tak gi nusrah..rasa teringin lah plak..nak keluar kena tunggu hbs susu..doa Allah pilih saya jadi tuan rumah ye kak..insya Allah..mana tahu akak gi JB ke rumah saya plak..byk boleh belajar nih..

Umma-ali said...

Wslm D, sebenarnya mahabbah @ kasihsayang tu kurniaan ALLAH kpd org yg buat usaha NABI saw,ksh syg sejati...carilah mana2 xkan jumpa ksh syg sebegini.Antara kurnianya lagi doa maqbul,hayatun toiyibah,pengampunan kpd 7 keturunan sblum kita, terpelihara agama kpd 7 keturunan slps kita, 'izzah ie respect dari semua makhluq, saadah ie kebahagiaan & last but not least nusrah ghaibiah...tmbh korban insylh dpt, selain pengampunan dosa & syurga yg kekal abadi...jika kita nampak apa YG ALLAH akan beri pada kita nescaya pecah hati2 kita...dunia ni x muat untuk ganjaran bg org yg buat usaha kenabian...jd jgnla hrp gnjrn dunia...semoga ALLAH kurnia kita ikhlas dlm keje2 agama...pelihara kita dr godaan syaitan laknatullah...doalah dpt time jmh foreign plk tp sediakan diri dulu sbb penatnya lain mcm...tp manisnya pun lain mcm...

Umma-ali said...

Wslm Izat, nk jg pg JB lg, dulu pg smpi Kulai je uma Shuib@Jun.Antara klbhn rumah yg time jmh akn dberi gnjrn sehingga paku2 pun akn dkira untuk dihisab phlanya..masyaALLAH!
Azam jgn x azam...Org yg kuar jihad sehingga najis2 unta pun di kira untuk tmbh beratkan timbangn pahala...kita pki petrol pun di kira insyaALLAH...kuar niat tuk bljr, ALLAH bg ilmu.Masih byk lg yg kita perlu bljr tuk tiru2 sahabah ra...

azharjaafar said...

Salam kak. Tingat masa klr 40h India. Bjr bhs malayalam. Bila time tasykil org tmptn cakap siap geleng2 kepala lg...kelakarnye...kite pun dh ikut cam org india plak. Kenangan manis tuh...

p/s - hubby tu angau sb lame memendam perasaan tuh.. hehehe (paham2 jelah... org lelaki)

Ahlia Azhar

haazaa kalaamu robbi