haazaa kalaamu robbi

Saturday, November 27, 2010

KEM MADRASAH CUTI SEKOLAH

Assalamualaikum,
Alhamdulillah seawal Isnin selepas bermulanya cuti panjang persekolahan,
kami telah mulakan madrasah kami ala kem cuti sekolah...
dgn pengisian utama AlQuran dan Taklim termasuk muzakarah sifat2 sahabat...
di selangselikan dgn adab2 seharian dan asas2 fardhu 'ain.

InsyaAllah, minggu pertama dah selesai...
seronok jugak melayan kerenah anak2 yg bersemangat...
yg penting ibubapa mereka yg lebih bersemangat...
maklumlah cuti yang panjang kalau tak betul pengisiannya,
tentu rambut yg hitam jadi silver...
wajah yg ayu jadi brutalll...
hmm, pikir setiap hari nak uli roti canai,
rupa2nya setiap subuh kena uli permata hati utk solat...

mmgle bkn mudah nak melayan anak2 zaman sekarang...
setiap malam jadi musang...
kita tidor, dia buka restoran...
kalau tak tutup pintu bilik tentu tak boleh lelap...
setiap pagi bantai tidor...
maklumlah mlm jadi musang....
kalau bangun pun ketat je matanya...
tak payah risaukan breakfast....
bangun terus lunch!!!
brunch jadinya...

So, insyaAllah berkat usaha gigih suami saya,
dan azam yg sungguh2...dgn bantuan dari Allah SWT...
maka kami pun dapat menjalankan madrasah kecil2an kami...
first few days memang exhausted...
ye la, dah lama tak melayan kerenah anak2,
tiba2 dapat anak2 bertuah seramai krglebih 15 org...
dgn pelbagai perangai,
dari pelbagai cara hidup dan tarbiyah pelbagai ibubapa...
bagai nak rakkk jgklaa...
he he kekadang jadi tarzan juga...
o! o! o! oooo!!!.....

Ustazah kata sebelum ustazah masuk,
baca dulu quran tu,
sekejap lagi ustazah nak semak bacaan...
baca kuat2 sampai ustazah boleh dgr dari rumah!!!
suara aurat ustazah!!! kata mereka...
heh! sabar je laa...
kalau bermain menjerit2 boleh pulak!
tak aurat pulak!!!
huhu ni lah bdk2 skrg...
jawab jgn tak jawab...
hehe seronok jgk bertekak dgn bdk2 ni!

anak2 saya dulu entah macamana lah bertekak dgn ustazah mereka...
tentu penat melayan anak2 saya...
baru lah saya dapat merasakannya sekarang...
teringat pesan Kiyai Uzairon Temboro...
jika kita memikiri anak2 org lain...
tentunya Allah memperbaiki anak2 kita...
Aaamiiin...

Wassalam...

13 comments:

hijabrockers said...

Doakan banyak pahala kakak buat aktiviti mcmni. Amin Ya Allah.

aliaazuan said...

Salam kak J (nama samaran ke 2),

Ustzh Sarah Mohd Dan garang x? Sabo je la ye kalau dia garang. Hehehe.

Ptg smlm gi nusrah jmaah msturat Melaka+Johor. Kak Mon (ahlia Mokhtar) kirim slm kt akak. Sape lg sorg tu?...lupa lak nama dia (semohalla dgn kak Mon gak), dia pun kirim salam. Sian diorg, 6 couple tu blm lulus visa lg.ada baki lg 20 org yg blum dpt. Tulung la kita doa kt depa yerk.

Umma-ali said...

Assalamualaikum,

Hijabrockers...aaamiiin...

Aliaazuan...cess mcm2 nama hang guna!
Xpa...janji org yg sama...
Ustazah tu x garang der!!!
Sama cam murid2 dia je...bole masuk gu...pandai dia tackle bdk2 tu... mklumlah anak2 hidayat ni...esp my daughter!!!
Ooo, jumpa depa kah? Wa'alaiki wa'alaihassalam...sorang lagi tu akk x tau, nnti tnya kwn2. Bkn ape, kita dok bzi dgn madrasah ni la smpi x terlupe prkmbangan masturat...istighfar2! Td pi tklim dgrnya jmh masturat palestine nk mai mlaka, alhamdulillah...
insyallah kita sama2 doakan mereka...lulus visa.

aliaazuan said...

Owh, jmaah Palestin tu ka... i think (ceh ckp omputeh lak)diorg ada mai KL aritu, kat Gombak tp x dpt pi nusrah. X tau la kot yg lain plak. Aritu sy ada bg nama nk amik jemaah tu, tp x dpt lak. Rumah sy ni x ssuai utk jmaah foreign kot. (yg betuinya Allah x pilih).isy isy ,istighfar byk la aliazuaan oi. Kalo cmni nk tempah tiket flight gi Mlaka la..kalo sesat, terus mndarat kt tmpt yg tgh buat program mdrsh tu. Kikiki.

Umma-ali said...

haa mai laa bole jd warden...

NH said...

Salam Kak J

Teringin jugak nak buat kem cuti sklh...kat sini takde kem mcm kat msia.

Ingat nak jugak ajak kwn2 yg ade anak2 pompuan buat bab2 adab dan muzakarah sifat sahabat...bab2 fadhoil..kita takde ustazah..dpt bbrp hari pun ok jugak..
tapi today jemaah mstrt msia nak mai sini 2 weeks...nak sediakan rumah...kalau2 Allah nak pilih kami yg sgt2 kurang korban utk agamani..

Doa Allah bagi kerja kat kami..

diah badriyah said...

Asslmkm pa kabar ummi...?
Insya Allah 1 1/2tahun lagi anak saya yg pertama(perempuan) tamat madrsh ibtidaiyah...sy azam mau kirim anak sy mondok di temboro....boleh ummi bagi kiat ke saya apa amalan yg ummi buat biar anak mau dan betah di pondok...?Jazakillah khoiran katsiroh

Umma-ali said...

Salam,
NH...insyaAllah azam lah bwt kat sana, anak2 awk kan boleh handle... insyaAllah dgn nusrah dari Allah... yg penting niat...utk deen...n redhoNya...
Semoga Allah pilih kita utk khidmat kpd agama the whole of our life...and our zuriat too.

Diah, oo, masyaAllah ummi ni kan byk kekurangannya...pilihan dari Allah semata2...selalu doa pdNya, kerna doa ibubapa amat maqbul...
insyaAllah klu diah dgr bayan utk wali santri dari kiyai Uzairon, lbh tmbh semangat utk hntr anak mondok...

Bijen M. said...

Huu jeles.
Ha ha ha.

shaza said...

wah..bestnye ummi..
sy ni xde komen lain slain..
'wow bestnye'
'wah bestnye'
'fuh menariknya'
hehe..
bkn senangkan nk tarbiyahkan anak2 kecil ni..smoga Allah memudahkan urusan ummi..
doakan sy jugak ummi ye..:)

Umma-ali said...

alhamdulillah doakan kami tabah utk mengharunginya sehingga habis...
ujian memang kuat, semoga Allah beri kesabaran...di samping amalan kami yg lemah ni...doa kalian kami harapkan...

HAJI SHAHARUDIN BIN HAJI ABDUL AZIZ said...

SALAM,
JIKA SESIAPA BERMINAT UNTUK MENDAPATKAN :-
A. AIR ZAM-ZAM 500ML =RM 10.00
B. BOTOL-BOTOL ATAU BEKAS-BEKAS PLASTIK = HARGA YANG BERPATUTAN.

BOLEH MENGHUBUNGI SAYA DI 0126237122

*TERIMA KASIH KAK JIJAH ATAS RUANG UNTUK IKLAN INI.

Umma-ali said...

wslm, ok sapa berminat sila contact tuan hj shaharudin...

haazaa kalaamu robbi